Ponto 6 Postad 6 Oktober , 2016 Jag har nu tagit upp båten för vintern och sitter här och funderar på underhållsladdning av batterierna. Jag är hyfsat duktig på el, batterier och laddning, men vill kolla en sak med "experterna" här på forumet. Jag har en Aquador 27 HT, men min fråga är nog allmängiltig för de flesta moderna båtar. Det jag tänkte göra är att koppla in en solcellspanel på batteribanken för underhållsladdning under vintern. Det har jag gjort förut på en annan båt och det fungerade utmärkt. Den här båten är dock lite mer komplex. Min solcellspanel med regulator är inkopplad direkt på ett av förbrukarbatterierna. Det laddar då de båda förbrukarbatterierna eftersom de är seriekopplade. Frågan är nu om den kopplingen även laddar startbatteriet eller hindrar skiljerelät att laddningen "spiller över" åt det hållet? Det finns tre separata huvudbrytare för vardera batteriet. Har det någon betydelse om dessa är till eller från? Det här kan jag ganska enkelt kolla upp med en voltmeter när jag är i båten, men jag tänkte att någon här kanske redan från början vet hur det kommer att fungera. Det är ju aldrig fel att vara lat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 6 Oktober , 2016 Vanligtvis är solpaneler med regulator kopplade som du säger, direkt på batteriet, varvid huvudbrytare, batterifrånskiljare inte skall påverka laddningen. Seriekopplade förbrukarbatterier??? jag har själv två seriekopplade 6 voltsbatterier som då ger 12 volt, hoppas du menar samma sak, annars får du 24 volt... Annars parallellkopplar man vanligvis sina batterier. Skiljereläer sluter kretsen vid en viss spänning, och om solpenelen/regulatorns spänning överstiger denna nivå kopplas start och förbrukarbatterierna ihop, beroende på hur det är inkopplat. Sedan får du ju då ha en någorlunda transperent presenning över den delen av båten där panelerna finns, men det har du ju förstås redan tänkt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ponto 6 Postad 6 Oktober , 2016 Sorry, parallellkopplade, så klart. Jag tänkte nog hänga solcellspanelen utanför presenningen. Där blir det bra lutning åt söder. Troligen låter jag den inte hänga hela vintern, utan i perioder. Tack för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Oktober , 2016 Det kommer inte att funka. Skiljerelät slår till när spänningen på startbatteriet överstiger 13,3V. Antingen får du växla sladdarna på skiljerelät eller så får du flytta sladdarna från regulatorn till startbatteriet. Eftersom husbatterierna troligen är mest värdefulla så skulle jag flytta sladdarna på skiljerelät. Själv kör jag med en liten solpanel/regulator till startbatteriet. Att hålla batterierna laddade under vintern med solens hjälp fungerar perfekt, så har jag kört i många år nu. Ingen risk att batterier fryser sönder pga kyla och dålig laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 Oktober , 2016 Lättast är kanske att koppla ihop pluspolerna på start och förbrukning med en startkabel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ponto 6 Postad 6 Oktober , 2016 Det kommer inte att funka. Skiljerelät slår till när spänningen på startbatteriet överstiger 13,3V. Antingen får du växla sladdarna på skiljerelät eller så får du flytta sladdarna från regulatorn till startbatteriet. Eftersom husbatterierna troligen är mest värdefulla så skulle jag flytta sladdarna på skiljerelät. Själv kör jag med en liten solpanel/regulator till startbatteriet. Att hålla batterierna laddade under vintern med solens hjälp fungerar perfekt, så har jag kört i många år nu. Ingen risk att batterier fryser sönder pga kyla och dålig laddning. Fast spänningen på startbatteriet kommer knappast att överstiga 13,3 V när jag behöver ladda, väl? Skulle spänningen på startbatteriet vara över 13,3 V så behöver det inte laddas, eller? När motorn går och generatorn laddar, så kan spänningen ligga på över 14 V eftersom generatorn laddar med hög ström. Men regulatorn på solcellerna laddar inte med så hög ström att spänningen blir så mycket högre än vad som motsvarar spänningen för aktuellt laddningstillstånd. Motorn snabbladdar batterierna och når inte 100 %, medan solcellerna långsamladdar och toppladdar. Så tänker i alla fall jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Oktober , 2016 Solcellsregulatorn kommer ofta ligga på ca 13,6V, inbland över 14V. Men ät solpanelen kopplad på husbatterierna kommer startbatterierna aldrig få något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alveman 0 Postad 6 Oktober , 2016 Jag har Aquador 26 och i min båt sitter ett skiljerelä som "öppnar" från båda håll. Jag har alltså mina solpaneler och landströmsladdare kopplade till förbrukningbatteroerna. Värt att kolla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Oktober , 2016 Jag har Aquador 26 och i min båt sitter ett skiljerelä som "öppnar" från båda håll. Jag har alltså mina solpaneler och landströmsladdare kopplade till förbrukningbatteroerna. Värt att kolla... Det är inte helt vanligt, vad är det för relä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 7 Oktober , 2016 (redigerade) Jag har 4 st Schottkydioder (dioder med mycket lågt spänningsfall) och en 5A-säkring i serie till varje batteri ut från min regulator. Med en separat huvudbrytare för varje batteri (1 start, 3 förbr) så underhållsladdas de helt individuellt alldeles utmärkt av solen. Edit: Individuellt - naturligtvis kommer det sämsta batteriet att ta mest, då det sänker spänningen ut från regulatorn och minskar det de andra vill sluka i sig.. Har fungerat utmärkt i snart 15 år, oavsett om det är underhållsladdning vid bryggan med batterierna isärkopplade eller för att hålla t ex kyl/frys stången när man ligger ute. Funderar på varför så många säljsställen envisas med relä och sammankopplingar som inte alls behövs, samt regulatorer med ofta bara en enda utgång. Men det är klart, det är vad som finns billigt att köpa in från Kina och sedan göra grova pålägg på. Och så som man "alltid" har gjort.... Men en diod BEHÖVER inte sänka spänningen med 0,7V och det finns både billiga och ofta elegantare/modernare lösningar. Ett relä drar ju lite ström också när det är draget, ström som även om den är liten också skulle kunna gå till underhållsladdning. (En av alla lämpliga dioder i schemautkastet är PMEG3050, spänningsfall 0,25V@+25°C vid t ex 1A men sjunker vid minskande ström till nästan ingenting). Edit 2: Vissa överintelligenta regulatorer fungerar inte alltid med dioder, dvs de som mäter av batterispänningen innan de släpper ut något alls. Men så överintelligent funktion är enligt min mening bortkastade pengar till minimal nytta... Redigerad 7 Oktober , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alveman 0 Postad 7 Oktober , 2016 Septor 12300 duo heter det jag har. http://www.tystor.com/produkt/septor-se12300-duo/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2016 Edit 2: Vissa överintelligenta regulatorer fungerar inte alltid med dioder, dvs de som mäter av batterispänningen innan de släpper ut något alls. Men så överintelligent funktion är enligt min mening bortkastade pengar till minimal nytta... Jag kollade två vanliga, billiga regulatorer, båda behöver batterispänning för att fungera. Det är nog nästan standard idag. Med en diodlösning förlorar man en väsentlig funktion hos många solcellsregulatorer, underspänningsskyddet som hindrar att batterierna att skadligt djupurladdas. Septor 12300 duo heter det jag har. http://www.tystor.com/produkt/septor-se12300-duo/ Ja det kan nog stämma men de flesta skljerelän känner bara av spänningen på "start"-sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 7 Oktober , 2016 Med en diodlösning förlorar man en väsentlig funktion hos många solcellsregulatorer, underspänningsskyddet som hindrar att batterierna att skadligt djupurladdas. Underspänningsskyddet/utgången klarar ofta bara total en last på några tiotals ampere (ibland inte ens det), så det är nog inte i många installationer förbrukarna är kopplade via den i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2016 Underspänningsskyddet/utgången klarar ofta bara total en last på några tiotals ampere (ibland inte ens det), så det är nog inte i många installationer förbrukarna är kopplade via den i alla fall. Lastutgången ligger ofta på 10-40A. Själv har jag 20A och inga problem. Hur många har en max förbrukning av "hushållsström" på mer än 20A? Lite tricks underlättar, invertern tex är kopplad direkt till husbatterierna via en huvudsäkring. Men relät som styr invertern matas via lastutgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 7 Oktober , 2016 Hmm, jag vet att jag inte är normal, men 20-30A är inte ovanligt när datorer, allt som laddas, kyl, frysbox m.m. är igång . Ett annat, större problem tycker jag istället är att många regulatorer både reglerar och switchar på minussidan. I synnerhet Kinavarianter. Om man då kopplar in något på lastutgången som har gemensam minus med batteriet så fungerar inte underspänningsskyddet ändå. Lurigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2016 Hmm, jag vet att jag inte är normal, men 20-30A är inte ovanligt när datorer, allt som laddas, kyl, frysbox m.m. är igång . Ett annat, större problem tycker jag istället är att många regulatorer både reglerar och switchar på minussidan. I synnerhet Kinavarianter. Om man då kopplar in något på lastutgången som har gemensam minus med batteriet så fungerar inte underspänningsskyddet ändå. Lurigt. Du borde elsanera Jag hade en regulator som klarade 40A - inga problem. Sen bytte jag till till en som "bara" klarar 20A men det har fungerat utmärkt. Nu har jag en eltoa som nog får kopplas som invertern via relä. Det är ju inte fel att stora förbrukare kopplas med relä kortaste vägen till batterierna. Jo, billigare regulatorer reglerar på minus sidan. Det är inget problem om man vet om det. Även en shunt till NASA ligger på minussidan så man måste ändå tänka på var man ansluter förbrukarnas minus. Min regulator, EPsolar/Tracer 2215BN reglerar på plus-sidan. Fö en bra och framtidssäker regulator där man bla kan ställa alla spänningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 8 Oktober , 2016 (redigerade) Nu är vi kanske lite OT, men vad jag menade är att det nog inte är speciellt praktiskt med två olika minusar för små och stora förbrukare. Och inte minst kan det bli skumt när laddningen skall kopplas ihop med motorbatteriet, eller om man också har laddning från andra håll på samma batteribank. Men visst är även det lösbart, man kan ju sätta ett relä (eller kontaktor i mitt fall) . Strömshunten är ju simpel, i synnerhet om man inte redan använder batteriet som jordpunkt. Nåja, TS har nog fått svar på sin fråga. (Min regulator är f.ö. inget konstigare än en step-down DC/DC på 10A från Kina för någon dryg hundralapp, ställd på 14,0V. Enkelhet fungerar det också). Redigerad 8 Oktober , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2016 Min inverter är kopplad med så korta kablar som möjligt till batteribanken och den har då egen minusmatning. Var minuspunkterna ligger har ingen betydelse, systemet bör ju ändå vara tvåpoligt, inga gemensamma minusledare. Om jag ska nödstarta från husbatterierna så använder jag hjälpstartkabel både för plus resp minus. Detta för att skydda shunten. Inget problem. Eftersom solen är en så viktig för fartygets strömförsörjning tycker jag att man ska lägga lite mer pengar på en riktig splcellsregulator och då får man dessutom reglering på plussidan. Har man AGM batterier är det förödande att konstant ladda med 14V. En riktig regulator laddar batterierna på bästa sätt och man får en lång livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 8 Oktober , 2016 Jodå, allt går att lösa. Om man vill. Och givetvis är det förödande att ladda batterier med fel laddare, även om många överdrifter och myter finns på detta område.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2016 Det som dödar flest batterier idag är överladdning och att bära batterier är hemskt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 8 Oktober , 2016 Det som dödar flest batterier idag är överladdning och att bära batterier är hemskt.Håller med om att det är hemskt (jobbigt) att bära batterier. Ännu jobbigare är det att sätta dem på plats eftersom de ofta sitter på ställen där en ergonomisk ställning för lyft är omöjlig. Men det där med överladdning undrar jag över. Vet att jag går OT nu men ber om ursäkt. Min Ctek håller banken på 13,6V vid float. Är det verkligen skadligt? Regulatorn till solpanelerna ligger någon decimal högre. Men om man återgår till ämnet så är det väl sällan man via solpaneler får överladdning på vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 8 Oktober , 2016 Det var lite läckert att -28Ah försvann när jag hade AIS igång. När jag slog av Transpondern så laddade panelern 28Ah på några dar, underbart med en grunka som klarar allt. Sen märkte man hur Cetek dual bytte från 14,4V till 14,6 när temperaturen sjönk från 20 till lägre temperatur. Underbart med enhet som fixar allt. Det behöver inte se ut som en en laborationslåda a'la lilla elektrikern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2016 13,6V är nog ok för de flesta batterier. 14,0 så är det lite högt, kanske inte på vintern men väl på sommaren när det börjar bli varmt. Faran med laddaren är ju när något startar och laddaren tror att det är dags att börja om på 14,4V el likn. Det har diskuterats ganska mycket men de flesta är överens om att överladdning är ett stort problem. En liten hint får man när man tittar på hur länge batterierna håller för olika grupper. I husbilarna håller de kortast, de laddar alltid. I segelbåtar brukar de hålla längre än i motorbåtar, laddningen kommer mestadels från solpaneler med god reglering. Längst håller det för sol-vind-vatten folket. Båttillbehörshandlaren säger att han säljer mest batterier på vår och höst. Under vintern har dåligt laddade batterier frusit eller så har de laddats med för hög spänning. I början av hösten kommer de som laddat sönder sina batterier under sommaren, främst då genom landström. Även jag har haft enkla DC/DC omvandlare men då har då stått på drygt 13,6V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 8 Oktober , 2016 Men gillar du inte budgetprylar, som batteriet från bilbutterix? Vill inte AGM därifrån ha 14,4V? Hur går det om man ställer in AGM på en Taiwanesisk/amerikansk tingeltangelgrunka som ger14,6v? Är det så bra att knappa in AGM i Kinaladdaren och sedan ha en AGM enhet som vill ha 14,4V? Jag är inte övertygad om att knappar som ger fel spänning är så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser