Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Caribic410

Polis, KBV, övriga myndigheter

Rekommendera Poster

Här skriver du om tillfällen du vet om.. när ex polis, kbv mm. gjort något riktigt bra, positivt, ok..

Jag fick idén fråntråden 0.2

Eftersom man aldrig hör eller ser något positivt om dessa myndigheter tror man ju att det är så... eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras mötte vi en båt från KBV i ett ganska smalt sund. De kom i ganska hög fart på halvplan, och rev upp duktigt med sjö. Jag hann tänka att nu blir det guppigt. Precis då ser jag hur de drar av farten och smyger förbi oss. Jag och barnen vinkade glatt åt dem, och de vinkade tillbaka.

För mej var detta ett föredöme i gott sjömansskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polis tillsammans med KBV har fått bort den värsta buskörningen med motorbåtar och vattenskotrar vid badplatserna i Malmö. Men det ser ut som det kräver regelbunden övervakning för att inte blomma upp igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom man aldrig hör eller ser något positivt om dessa myndigheter tror man ju att det är så... eller?

Det beror nog mer på var man väljer att läsa, än att det inte rapporteras.

Ett par nyheter via google, ingen äldre än någon månad:

http://www.blt.se/karlskrona/kustbevakningen-ingrep-vid-batstolder-i-oresund/

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-13/bat-hittades-overgiven-undersoks-av-kustbevakningen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6533884

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/atalad-for-grov-sjofylla-pa-midsommarafton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I somras mötte vi en båt från KBV i ett ganska smalt sund. De kom i ganska hög fart på halvplan, och rev upp duktigt med sjö. Jag hann tänka att nu blir det guppigt. Precis då ser jag hur de drar av farten och smyger förbi oss. Jag och barnen vinkade glatt åt dem, och de vinkade tillbaka.

För mej var detta ett föredöme i gott sjömansskap.

Jag varmed om en likartad händelse strax söder om Luleå för en del år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KBV körde om mig med en typ Cigarette 40 med en massa svall som följd. Otrevligt men inget att skriva en massa forumsinlägg om.

Några månader senare träffade jag en hög chef på KBV som naturligtvis beklagade det inträffade. Några dagar senare senare ringde en kille som var någon slags områdeschef inom KBV och bad om ursäkt för "sina" grabbar. Det tycker jag är riktigt snyggt!

KBV behövs och gör stor nytta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg i "kö" i 7-knopsområde efter slussning för några veckor sedan när två vattenskotrar kom i hög fart och lekte i svallen efter båtarna. Ganska störigt eftersom de sick-sackade och körde rätt nära båtarna. Plötsligt hör jag ett motovrål och ser KBV:s blåljus skjuta fart i en vattenkaskad. På mindre än en minut var busåkarna stoppade och infångade. Både vi och båtarna i närheten applåderade insatsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polis tillsammans med KBV har fått bort den värsta buskörningen med motorbåtar och vattenskotrar vid badplatserna i Malmö. Men det ser ut som det kräver regelbunden övervakning för att inte blomma upp igen.

Även Hornsbergs strand ;-)

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag är evigt tacksam mot två killar från KBV som räddade mitt och två kompisars liv när vi seglade i en liten jolle i för kraftig vind, kapsejsade och kunde inte vända båten rätt. Efter 40 minuter i ca 8 gradigt vatten var vi inte så kaxiga men då kom KBV efter att ha avstyrt en kappsegling pga för hårt vädet en bit därifrån. De plockade upp oss och räddade båten in till land och körde sedan hem oss till bryggan. Det var för mer än 40 år sen men det finns alltid i bakhuvudet när jag är på sjön sedan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KBV, i vissa kretsar kallade "havets hjältar". Min erfarenhet av dessa gossar, med insyn i hur dom spenderar ALL(och jag menar all då jag dagligen mer eller mindre ser båten) sin tid i sin hemmahamn vid kaj, och deras vilja att vara just "havets hjältar" för att överskugga andras insats, gör att jag har noll och intet förtroende för denna myndighet. 

Nu tror jag det skiljer sig från landsända till landsända, men den skånska styrkan behöver iallafall inte stressterapi......

Därmed inte sagt att KBV är helt värdelösa, men det finns mycket att önska, iallafall på sydkusten.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du behöver läsa ursprungsinlägget igen, Ziggemannen... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KBV, i vissa kretsar kallade "havets hjältar". Min erfarenhet av dessa gossar, med insyn i hur dom spenderar ALL(och jag menar all då jag dagligen mer eller mindre ser båten) sin tid i sin hemmahamn vid kaj, och deras vilja att vara just "havets hjältar" för att överskugga andras insats, gör att jag har noll och intet förtroende för denna myndighet. 

Nu tror jag det skiljer sig från landsända till landsända, men den skånska styrkan behöver iallafall inte stressterapi......

Därmed inte sagt att KBV är helt värdelösa, men det finns mycket att önska, iallafall på sydkusten.

Min erfarenhet är den direkt motsatta, eftersom jag ofta sett dem patrullera och göra nytta i Öresund. Och de är också ofta mycket snabba att hjälpa till då någon gått på grund. Så tvärtemot dig så har jag mycket stort förtroende för den skånska styrkan.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet, men jag kan inte låta bli av flera anledningar....:-)

Okej, rakt på sak. Båten som ligger i Falsterbokanalen gör just det, den ligger i Falsterbokanalen. Punkt. Inte ens radarn snurrar.....(okej, radardn kanske snurrar men skeppet är tomt)

Vattenskotrar kör dagligen i förbjudet område runt pirarna, i fågelskyddsområde osv. Agerar KBV? Nej. Anmälan om olagliga nät inom tremeterskurvan(Jag är fisketillsynsman)? Nej, det finns inga båtar i närheten när man ringer KBV och BÅTJÄVELN LIGGER VID KAJ. Helt galet. Och nu snackar vi inte undantag,det här är regel.

Smaka den ni som tycker KBV är väl använda skattepengar.

Eller så är båten i Falsterbokanalen bara en kuliss för att skrämma ryssen, vad vet jag.......

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet off topic men hur gör egentligen KBV och Polisen med sina AIS?
Stänger de av dem ibland?
Lite dumt att annonsera sin ankomst för lyckad bov-jakt kan tyckas. Fast å andra sidan även bra att synas naturligtvis. Kanske kan de snabbt byta till nån diskretare AIS-identitet, någon som sett nåt sådant??

Själv har jag inga negativa erfarenheter alls att rapportera efter 33 års kajkande längs bohuskusten, och det får väl räknas som positivt.

Sjöfartsverkets officiella verksamhetsfilm med Helge Skoog som berättarröst är litet småkul... youtube.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KBV och Polisen har rätt att stänga av sina AIS-transpondrar vid behov. Samtidigt tror man att transpondrarna gör stor nytta för folknykterheten mm. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet, men jag kan inte låta bli av flera anledningar....:-)

Okej, rakt på sak. Båten som ligger i Falsterbokanalen gör just det, den ligger i Falsterbokanalen. Punkt. Inte ens radarn snurrar.....(okej, radardn kanske snurrar men skeppet är tomt)

Vattenskotrar kör dagligen i förbjudet område runt pirarna, i fågelskyddsområde osv. Agerar KBV? Nej. Anmälan om olagliga nät inom tremeterskurvan(Jag är fisketillsynsman)? Nej, det finns inga båtar i närheten när man ringer KBV och BÅTJÄVELN LIGGER VID KAJ. Helt galet. Och nu snackar vi inte undantag,det här är regel.

Smaka den ni som tycker KBV är väl använda skattepengar.

Eller så är båten i Falsterbokanalen bara en kuliss för att skrämma ryssen, vad vet jag.......

Har inte KBV behövt göra neddragningar i bemanningen? Det kanske kan vara så att de inte har råd till en fast besättning till den båten för tillfället. Samtidigt som man behåller den för att minska insatstiden vid en nödsituation. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om för tillfället avser de tre senaste åren så kanske det är så. Ingen aning faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet off topic men hur gör egentligen KBV och Polisen med sina AIS?

Stänger de av dem ibland?

Lite dumt att annonsera sin ankomst för lyckad bov-jakt kan tyckas. Fast å andra sidan även bra att synas naturligtvis. Kanske kan de snabbt byta till nån diskretare AIS-identitet, någon som sett nåt sådant??

Själv har jag inga negativa erfarenheter alls att rapportera efter 33 års kajkande längs bohuskusten, och det får väl räknas som positivt.

Sjöfartsverkets officiella verksamhetsfilm med Helge Skoog som berättarröst är litet småkul... youtube.

Polis, Kustwaffe och Marinen har krypterad AIS där man kan välja vem eller vilka som ska se transpondern för tillfället.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polis, Kustwaffe och Marinen har krypterad AIS där man kan välja vem eller vilka som ska se transpondern för tillfället.

Jag visste inte om att det fanns en sådan version av standarden, vet du var man kan hitta mer info om detta?

(För övrigt ser jag det som självklart att polisen, kustbevakningen och marinen får lov att agera med AIS avslagen eller krypterad, allt annat vore rent ut sagt korkat.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag visste inte om att det fanns en sådan version av standarden, vet du var man kan hitta mer info om detta?

(För övrigt ser jag det som självklart att polisen, kustbevakningen och marinen får lov att agera med AIS avslagen eller krypterad, allt annat vore rent ut sagt korkat.)

Vet inget om standarder men funktionen finns redan på tex, SAAB R4 vilken är den överlägset vanligaste transpondern inom yrkessjöfarten. Åtminstone häromkring.

Här en länk till efterföljaren R5. http://saab.com/security/maritime-traffic-management/traffic-management/r5-supreme-ais/

Mona Lisa projektet som ju är civilt bygger också på krypterad AIS information mellan fartyg och fartyg/VTS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...