Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Recoba

Hjälp!Tömma vattentank Askeladden 605 explorer

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man enklast tömmer vattnet i tanken. Visst kan jag köra med duschslangen/kranen men tror inte jag får ut allt i botten och vill inte att det ska frysa där i vinter . Ser ut som om slangen går in en bit upp på tanken .... Någon som har en askeladden 605 . Hur gör ni? Går den lossa och ta bort under vintern? Eller ni som har båt med vattentank hur gör ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hävert är enklast, bara att suga igång och sedan kan man lämna båten.

Vi tömmer ut så mycket det går ur tanken och ser till att pumpar och rör är fria från vatten. Det som blir kvar i tanken får frysa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet hur man enklast tömmer vattnet i tanken. Visst kan jag köra med duschslangen/kranen men tror inte jag får ut allt i botten och vill inte att det ska frysa där i vinter . Ser ut som om slangen går in en bit upp på tanken .... Någon som har en askeladden 605 . Hur gör ni? Går den lossa och ta bort under vintern? Eller ni som har båt med vattentank hur gör ni?

Brukar ta en våtdammsugare och suga ur tanken tills den blir torr/tom. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsa ut med kompressor (tryckluft) fungerar bra samt suga ut allt vatten med våtdammsugare. lämna kranarna öppna över vintern.

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsa ut med kompressor (tryckluft) fungerar bra samt suga ut allt vatten med våtdammsugare. lämna kranarna öppna över vintern.

//Björn

Instämmer helt. Våtdammsugaren är ett underbart hjälpmedel. Min båt fick en egen för några hundra från Ö&B. Den bor i båten under vintern så man kan städa vid behov.

Som kompressor duger en 12V's för någon hundrlapp men en oljefrikompressor är naturligtvis bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...