Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
carcon

Fråga om motordetalj, vad är detta?

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en begagnad Ryds 480 med en Johnson BJ30ELEEC (99 års modell). Jag har haft en del problem med att motorn går dåligt på tomgång, en stund går den fint, men efter en kortare stund går varvet ner och den hostar till och dör. Jag har provat att justerat tomgångsskruven och tagit bort bottenpluggen i förgasaren och pumpat rent, men utan större förändringar.

Jag har en fråga om vad det är för motorkomponent som sitter innan förgasaren (men efter bränslepumpen) på bifogad bild. Jag hittade sprängskisser på motorn, men hittar inte den komponenten på dessa bilder. Den tjockare bränsleslangen kommer från bränslepumpen. Den smalare går in till förgasaren. Innan jag börjar skruva skulle jag gärna vilja veta vad den har för funktion.      // Conny

post-109908-0-14885500-1475650077_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en susning. Kan det vara ett filter.. kanske m nån backventilfunktion.

Imponerad av din tålmodighet. Börjar klia i mina fingrar bara av att se bilden. Jag skulle, kanske låta bli men, inte kunna låta bli att ta loss.. försöka komma fram till vad och hur den gör..

Pilla isär och kolla hur den funkar och komma fram till om det har nån inverkan..

Kan va en pryl du kan koppla förbi för att se om det påverkar.

Får du soppa in i fögasaren.. så är det förmodligen luft som saknas alt.. lite igensatta munstycken.. från flottörhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen köpt en begagnad Ryds 480 med en Johnson BJ30ELEEC (99 års modell). Jag har haft en del problem med att motorn går dåligt på tomgång, en stund går den fint, men efter en kortare stund går varvet ner och den hostar till och dör. Jag har provat att justerat tomgångsskruven och tagit bort bottenpluggen i förgasaren och pumpat rent, men utan större förändringar.

Jag har en fråga om vad det är för motorkomponent som sitter innan förgasaren (men efter bränslepumpen) på bifogad bild. Jag hittade sprängskisser på motorn, men hittar inte den komponenten på dessa bilder. Den tjockare bränsleslangen kommer från bränslepumpen. Den smalare går in till förgasaren. Innan jag börjar skruva skulle jag gärna vilja veta vad den har för funktion.      // Conny

du har ju ett rött vred på den,kan vara en tryckutjämnare?prova att vrida på vredet när motorn går,sedan åttitalet och innan Bombardier tog över från omc ,var evinrude o johnsson inga bra motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns både ett rött vred och en gummi-skruv som jag antar går att justera med. Får kanske krypa till korset och börja skruva utan att veta vad den faktiskt har för funktion, om inga klockrena svar dyker upp. Har jag motorn igång så märker jag ju vilken reaktion det blir.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det röda vredet och skruven verkar vara en "manual override" till primern.

Bilden f.ö. snodd ur en verkstadsmanual hos boatinfo.no.
post-86835-0-10910500-1475662636_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra information, tack för det. Och tack för länken till manualen, den är guld värd. Borde väl inte kunna påverka att motorn dör efter en stund på tomgång antar jag även när den är varm. Felet finns antagligen någon annanstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mår membranet i soppapumpen? Ett litet hål där och soppa kommer in direkt i vevhuset vilket gör att motorn surar ner sig och stannar på låga varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det inte en ventil under det gråa locket för vinterkonservering, gängad för att skruva på munstycket från konserveringssprayen. ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mår membranet i soppapumpen? Ett litet hål där och soppa kommer in direkt i vevhuset vilket gör att motorn surar ner sig och stannar på låga varv.

Bränslepumpen har jag inte skruvat isär (än), borde vara en enkel sak att kolla så att membranet inte är trasigt om man tittar på sprängskissen. Är nog en bra idé om det kan ge den effekt du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det inte en ventil under det gråa locket för vinterkonservering, gängad för att skruva på munstycket från konserveringssprayen. ???

Det kan det göra, har inte kollat upp det. Får kolla upp det, borde ju gå att hitta i service manualen som jag nu har tillgång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...