andreasroman 6 Postad 4 Oktober , 2016 hejsan! jag har för ett tag sen tillbaka köpt ny båt men när jag la i den i vattnet märkte jag att den läckte in lite vatten, inga mängder, typ 2 dl per vecka. men jag vill såklart fortfarande få stop på de. det finns endel hål och fästen som jag ska ta en närmare koll på såsom toa, trimplan osv men till min fråga, jag har ett volvo penta 290 sp drev, vad är det som tätar i drevet ? kan det läcka in någonstans? var i såfall ? tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 4 Oktober , 2016 Du får leta reda på vart det kommer ifrån. Tänk på att nu när det blivit kallt ute så kan det vara fuktig luft som kondenserar på kalla delar inne i båten (ex metal) och sedan droppar ner någonstans. Torka rent och torrt sedan får du följa vattnet helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 Oktober , 2016 Ligger du i salt eller sötvatten? Om saltvatten, pröva att smaka på vattnet, så vet du om det är regn eller genom skrovet det läcker. Många är vi som jagat spöken.. Min senaste läcka var ibland salt och ibland söt, trots att jag låg i saltsjön. Då blev jag konfunderad. Det visade sig att vid sjögång kom det in lite saltvatten och vid skyfall regnade det in:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 4 Oktober , 2016 Ett trick är att måla med vattenfärg på strategiska ställen, då kan man enkelt se var vatten har runnit förbi. Att lägga ut toa/hushållspapper är också ett sätt att se vart vatten har passerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 696 Postad 4 Oktober , 2016 Jag lade pappersark på strategiska ställen, med ett målat tuschstreck på (barnens pennor som var vattenlösliga). Hade ofta vatten SB akter i ett "fack" i vilket det omöjligen kunde droppa ner något uppifrån då inga genomföringar fanns rakt ovanför. Men det hade förbindelse med några genomföringar för SB trimplan som var misstänkta. Upptäckte med pappersarksmetoden att det var regnvatten som kom in från ett HELT annat ställe än jag trodde - duschen på badbryggan och hålet för handtaget. Följde sedan slangen inne i aktern och droppade ner en bra bit ifrån duschblandaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Oktober , 2016 Ang 290 drevet så finns det några ställen som kan läcka. Tätningen akterspegel drevsköld. Drivknutsbälg, allvarligt om det är denna som är boven i dramat. Växelwireslangen En dyvika kan också vara orsak till läckage. Allt ovan är sjövattenläckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 4 Oktober , 2016 Ja, här i Bohuslän fungerar "smakmetoden" bra då det är en hel del sälta i det omgivande vattnet vi seglar omkring i. Men det kan ju också smaka bensin/diesel, olja, glykol eller i värsta fall latrin. I en intilliggande nyinköpt segelbåt hade den nyblivne ägaren problem, det flöt omkring en röd vätska, säkert 2-3 liter i kölsvinet. Det luktade inte rödsprit, men smakade vin... Förre ägaren hade, visade det sig senare, skickat med en bag-in-box med ett finare boxvin som present åt den nya besättningen, denna box hade blivit sönderklämd på något olyckligt vis när man semesterpackade båten litet hastigt innan avseglingen. -Snacka om alkoholmissbruk! Men det där kölsvinet var så himla rent och fint i övrigt att det säkert hade gått att dricka upp vinet, med långt sugrör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser