Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
prsk

Demontering av drev - tömma drevoljan?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte min första inombordare i våras och tog upp den i helgen. Med lätt mental stress över allt som skulle ordnas inför vintern lyckades jag kasta om den tänka ordningsföljden. Har bytt motorolja och tömt drevoljan men inte fyllt på ännu. 

Eftersom jag inte haft i glykolblandningen ännu måste jag fylla på drevolja igen, och det är här jag tror jag klantat mig. Jag behöver ta av drevet p.g.a. stöldrisk och undrar således om jag måste tappa ur den nya drevoljan efter jag konserverat för att kunna ta av drevet utan rinnande olja överallt? 

Drevet är ett Alpha one gen II med behållare i motorrum.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ventiler i "skarven" som hindrar oljan från att rinna ut, så det går bra att demontera drevet med olja i. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner verkligen igen mig. Blev också med inombordare för några veckor sedan och har lagt alldeles för mycket tid på forum och Youtube...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner verkligen igen mig. Blev också med inombordare för några veckor sedan och har lagt alldeles för mycket tid på forum och Youtube...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte också inombordare i somras, 'saknar' min gamla 2-takt som krävde bara att köras några minuter med extra olja i bensinen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till er som skall lyfta av eller lyfta på drev för först gången kan jag berätta att det finns dyra hjälpmedel för detta. Bland andra har Tyresöbocken en modifierad garagedomkraft med en fixtur som greppat om kavitationsplattan.

Jag köpte en motorcyklelyft på Jula, mest för att kunna lyckat i och ur motorer ur gamla volkwagnar, man gör det nämligen underifrån på dessa, men kom på att den funkade rätt hyfsat även till aquamaticdrevet. med litet snickeriarbete eller bonnsmide kanske man kan modifiera lyften något med nån hemmagjord drevhållare, om man vill.

999kr på Jula, tro det eller ej, men motorcykeln ingår inte i det priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till er som skall lyfta av eller lyfta på drev för först gången kan jag berätta att det finns dyra hjälpmedel för detta. Bland andra har Tyresöbocken en modifierad garagedomkraft med en fixtur som greppat om kavitationsplattan.

Jag köpte en motorcyklelyft på Jula, mest för att kunna lyckat i och ur motorer ur gamla volkwagnar, man gör det nämligen underifrån på dessa, men kom på att den funkade rätt hyfsat även till aquamaticdrevet. med litet snickeriarbete eller bonnsmide kanske man kan modifiera lyften något med nån hemmagjord drevhållare, om man vill.

post-89760-0-91804700-1480499586.jpg

999kr på Jula, tro det eller ej, men motorcykeln ingår inte i det priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...