Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Makro

Är detta ett bra batteri till "förbrukningsbanken"?

Rekommendera Poster

Såg att Seasea börjat att sälja detta batteri, kan det vara ett bra alternativ? Ska även finnas i andra "storlekar"

1890kr kanske är dyrt för ett 75Ah batteri men det kanske betalar sig i längden?

 

http://www.batteripoolen.se/Produkter/Batteri/Industribatterier/10-arsbatterier_Standby/Ritar_industribatterier/RA12-75_Ventilreglerade_blybatterier/632646-311454.html

 

http://www.seasea.se/el/batteri-solcell/batterier-batteribox/marinbatteri-ritar-agm-75-ah

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen, AGM är det bästa. Kolla även Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matchar verkligen Biltemas AGM detta om man jämför specarna?

 

Nu tänkte jag inte att detta skulle bli ytterligare en "för-och-emot-Biltema" tråd för det finns det redan en som funkar bra :) utan undrar bara om detta var ett batteri som skulle kunna vara bland det bästa på marknaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divergerande inlägg i debatten:

Dom batterierna som Makro länkar till är säkerligen jättebra.

Men jag säger som jag brukar skriva; man får många fler Ah per hundralapp om man väljer icke underhållsfria traditionella syra/bly batterier, men man får ju omaket att några gånger per säsong (såväl sommar- som vintersäsong) att kolla syranivån och fylla på vid behov.

 

Det känns tjôtigt, jag har nämnt det förr "några" gånger, jag har snöat in på sådana där traktionära batterier som man vanligtvis använder i små golfbilar.

 

7f24cee0-721a-481d-b851-5ab62ff83c6a.jpg7f24cee0-721a-481d-b851-5ab62ff83c6a.jpg

 

http://www.batterilagret.se/product/2720-225-ah-forbrukning-6v.aspx

Dessa är på endast 6 volt, så man måste köpa två och seriekoppla dem för att få 12 volt, men å andra sidan får man 225 Ah för 3390*kr (2 x 1995 kr*), det är ungefär 18 Ah per krona, 180 Ah för en hundring.

Om jag nu räknade rätt. Batteriet på bilden är ett 8 volts batteri, men dom ser ungefär likadana ut.

När man seriekopplar batterier fördubblas (ja egentligen, adderas,) spänningen, men kapaciteten behålls.

Tvärt om då man parallellkopplar, då behålls spänningen med kapaciteten fördubblas.

 

Dessa batterier är konstruerade för att kunna ta emot laddning snabbt, och även avge en större ström snabbt. De är också rätt så höga, det är nog omkring 4-5 cm utrymme mellan syrenivån och påfyllningshålen. Golfbanor kan ju vara rätt kuperade, så dessa batterier funkar ju även i en krängande segelbåt. eller illa trimmad motorbåt.

 

* Idag, det förefaller vara dagspris på batterier, måhända är det kopplat till världsmarknadspriset på Pb.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matchar verkligen Biltemas AGM detta om man jämför specarna?

 

Nu tänkte jag inte att detta skulle bli ytterligare en "för-och-emot-Biltema" tråd för det finns det redan en som funkar bra :) utan undrar bara om detta var ett batteri som skulle kunna vara bland det bästa på marknaden?

 

De flesta AGM uppvisar ungefär samma karakteristik, utom möjligen några oseriösa som överspecar sina batterier. Teknologin är ju den samma.

Biltema tillverkar ju inte sina batterier själva, det är någon stor tillverkare som gör deras och säkert några andras. Mått, specar mm är förvillande lika några sk seriösa batterier. Idag säljer Biltema enormt mycket batterier, vad jag hört så har försäljningen hos båttillbehörshandlarna gått ner rejält.

Om man sen av ideologiska skäl inte vill köpa grejer på Biltema så är det en annan sak som man inte kan göra så mycket åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det George beskriver är det som kallas traction-batterier eller truckbatterier. Stora, tunga, lång livslängd som tål en del djupurladdningar. Dessa kan bara laddas långsamt, truckar laddas ju oftast över natt. De ska heller inte belastas för mycket. Låter kanske konstigt med en truck men i genomsnitt är det låg belastning. Innan AGM kom ner i pris var det de bästa batterierna i en segelbåt. Ett AGM batteri kan laddas med en ström motsvarande 40% av dess kapacitet, med rätt laddningsutrustning kan man alltså få en hel del laddning via motorn. 

Ett traction-batteri behöver ganska ofta fyllas med vatten och utjämningsladdas. För en långseglare med mest solcellsladdning och gott om tid att sköta batterierna kan det vara ett gott val.

 

I mobilradiostationerna satt det förr vanliga blybatterier, idag uteslutande AGM. Där är man ute efter två saker, snabbt kunna ladda efter ett strömavbrott och stor livslängd. Det är dyrt att skicka ut gubbar för att byta batterier. Traction-batterier har man aldrig använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Georg_Ohm, även mitt val föll på traktionära batterier, även kallade truckbatterier. Två 6-volts i serie. Jag köpte mina av Nordic Battery, som levererar samma fabrikat till Hallberg-Rassy. HR har tydligen återgått till truckbatterier från AGM.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med bhmac om det riktigt.

Jag har ingen annan erfarenhet av truckbatterier än de monsterbatterier som finns i en förvuxen pallyftare i verkstaden, dessa tar lång tid att ladda.

 

Dessa golfbilsbatterier däremot har lågt inre motstånd, och laddas snabbare. Men helt klart det rör sig om ett traktionärt batteri.

Man köper ju det man själv gillar bäst och har råd med. Det är säkert så att AGM-batterier är bättre på många sätt, och det kan ju vara säkrare med gel-batterier i krängande båtar.

 

Det jag vill belysa(!) här är att man bör ju räkna på vad man får för sina pengar och då göra nån ekvation om man tycker att det är värt de extra pengar man får betala för de dyrare batterierna. Och då är jag även högst misstänksam över de batterier man köper på Biltema och Jula. Visserligen har jag ett Julabatteri i en veteranbil, som bara används en kort period om sommaren, därmed jämförbart med batterierna i båten. Detta har nu funkat i tre säsonger, men då efter en reklammation, det första jag köpte havererade efter att ha varit rätt så trött under en säsong. Reklammatinen var inga problem då det var en kompis son som den dagen jobbade i butiken...

 

Jag köper gärna fisk i fiskaffären, kött hos charkuturisten, elkontakter hos elbutiken, hundmat i den lokala hund och kattillbehörsbutken, samt då batterier hos en expertbutik, vissterligen dyrare i alla dessa fall, men jag inbillar mig att man får mer kvalitet, och man möter en kunnig personal. Resten av kolionialvaror och annat småplock kan jag tänka mig att köpa på Coop, ICA eller Biltema. Däremot är jag inte så stofiliserad att jag absolut skall köpa svensk bensin eller svenskt kaffe....

 

Jag skulle vilja träffa den butiksanställde på Biltema som jag pratade med på Batterilagret, han hade inte bara hade stor kännedom om ohms-lag utan kände även till batteriernas (=ackumulatorernas) komplicerade fysik, butiksmedarbetarna på Biltema vet bara i bästa fall vad grejerna kostar, och kanske i vilken hylla de finns. Det är dyrt med anställda, därför har kan en anställd på 10.000 kvadratmeter.

 

Men om man exakt vet vad man vill ha och själv kan avgöra om det är bra grejer eller ej, ja då kan man gått handla på Biltema, Jula, eller annat lågprisföretag, men gå inte dit och handla varesig batterier eller andra grejer helt okritiskt, det finns mindre bra grejer i hyllorna också!

 

Batterier är luriga ur den synvinkeln, då det är så slutna, går inte så lätt att genomskåda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och inlägg. Eftersom jag tänkte omfördela lite vikt i båten tänkte jag sätta de nya förbrukningsbatterierna i ett stuvfack i ruffen och i så fall känns det lämpligast med slutna AGM.

 

Elcentralen sitter på mitten av båten så kabellängden blir den samma dit förutom till generatorn då givetvis där kabellängden ökar vilket kanske inte är riktigt optimalt.16mm² blir kanske lite tunt i detta fallet så 25mm² är nog att föredra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Matchar verkligen Biltemas AGM detta om man jämför specarna?

 

Nu tänkte jag inte att detta skulle bli ytterligare en "för-och-emot-Biltema" tråd för det finns det redan en som funkar bra :) utan undrar bara om detta var ett batteri som skulle kunna vara bland det bästa på marknaden?

 

De flesta AGM uppvisar ungefär samma karakteristik, utom möjligen några oseriösa som överspecar sina batterier. Teknologin är ju den samma.

Biltema tillverkar ju inte sina batterier själva, det är någon stor tillverkare som gör deras och säkert några andras. Mått, specar mm är förvillande lika några sk seriösa batterier. Idag säljer Biltema enormt mycket batterier, vad jag hört så har försäljningen hos båttillbehörshandlarna gått ner rejält.

Om man sen av ideologiska skäl inte vill köpa grejer på Biltema så är det en annan sak som man inte kan göra så mycket åt.

 

 

Ja är detta batteriet överspecat, Biltemas AGM t.ex ska väl tåla 4-500 cykler och Ritar-batteriet sägs tåla 700 cykler, låter det orimligt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja är detta batteriet överspecat, Biltemas AGM t.ex ska väl tåla 4-500 cykler och Ritar-batteriet sägs tåla 700 cykler, låter det orimligt?

 

Nej det låter inte orimligt, det handlar ju om hur mycket man tar ut. Se här tex: http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-4.png

 

Jag konstaterar att jag i genomsnitt, tar ut 20% av kapaciteten,  så jag förväntar mig minst 1000 cykler.

De riktigt överspecade batterierna har sålts av små konstiga firmor på Blocket...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med bhmac om det riktigt.

....

 

Batterier är luriga ur den synvinkeln, då det är så slutna, går inte så lätt att genomskåda.

 

För 10 år sedan så var det många båtar som bytte ut sina batterier när de kom till POS (Port of Spain). Det de köpte var Trojan T-105, golfbilsbatterier. Det de bytte ut var vanliga, våta blybatterier. Det var ett utmärkt val, batterierna höll bra mm.

Men det var då, idag har vi AGM, de som har det behöver inte byta. Utveckligen har gått framåt.

När jag behövde byta batterier för några år sedan tänkte jag Golfbilsbatterier, sen läste jag allt jag kom över och då blev det AGM från Biltema mest beroende på deras garanti.

Mig veterligt sätts det inga golfbilsbatterier i båtar idag, uppgiften om Hallberg-Rassy har jag inte kunnat kolla.

Golfbilsbatterier sätts i golfbilar, vilket fö är en jättemarknad. Nyare golfbilar får, precis som de flesta nya elfordon, någon form av litiumbatterier.

 

Jag handlar helst kött av "slaktarn" också, men då får jag åka till Frankrike. De "riktiga" charkuterierna finns knappt nuförtiden och de köper mycket färdigstyckat. Personalen i butikernas charkuteridiskar är nästan enbart vanlig personal med vit rock. Så är det med mycket idag, det finns inte så mycket kunskap i butikerna mer än att sälja.

Biltema har jag ett visst förtroende för, jag har träffat en del av deras inköpare och leverantörer. Jag vet även en del om Julas inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Charkturister i golfbilar kanske man kan se i Frankrike, jag var en gång i en miljövänlig skidort i franska alperna där alla åkte elbil. Men dom källsorterade inte och blandade gröna och klara tomflaskor i samma binge, dom återvann inte ens aluminiumburkarna... Men kanske har dom blivit bättre....

 

Nåväl, det är ju en himla skillnad på Hindenburg och Makros Draco, men om man absolut skall ha ett batteri i ruffen skall man ju ha ett slutet, där man inte behöver vädra ut vätgas.

Sedan kan jag personligen och högst subjektivt tycka att de enda batteri man skall ha i förruffen är AA eller AAA, helst från Duracell...

 

Det finns bättre sätt att barlasta båtar, förr använde man natursten, sedan blev det betong, järnvägsräls, en icke anorektisk svärmor eller annan lämplig massa.

En kompis lade sin samling av oavändbara ankare i fören, tillsammans med pet-flaskor fyllda med balanseringsvikter från en däckverkstad, en något omständig metod, men den funkar. Bly kan man ju köpa som handelsvara i tackor, ganska dyrt. Effektivare är då Uran som barlast, högre atomnummer, tyngre! men litet svårt att få tag på. Men jag vet en kille som bor "en bit bort" som har ett lager, som han nu av personliga och strategiska skäl gärna gör sig av med, Kim heter han i förnamn. Men han lär väl "titta snett" på dig om du vill förhandla om priset.

 

Håll dig till natursten, det har ni plenty av ute på öarna, vanligtvis på västsidan, men se upp så att du inte plockar i naturvårdsområde, det är inte tillåtet!

Även på kyrkogårdar är det direkt otillåtet att plocka sten, och där är ju dessutom de flesta stenarna stöldmärka med ägarnnas namn!

 

 

Lik(!) förbaskat har nån huligan stulit kantsten från en av familjegravarna tillhörig min släkt, och det är helt sant.

 

några smilysar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"och där är ju dessutom de flesta stenarna stöldmärka med ägarnnas namn!" men den ägaren lär ju inte klaga ;)

De äldre kajerna i Buenos Aires är lagda med bohuslänsk granit som kom dit som ballast. Det är väl ända gången den landsdelen skapat någon export...

 

Nog kan man sakna det yrkeskunnande som fanns i butikerna förr, de kunde sina saker, man behövde inte kolla allt själv. Det lever i många andra länder, här får man vara glad om butiksråttan kan slita sig från FB och berätta var det finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Seasea börjat att sälja detta batteri, kan det vara ett bra alternativ? Ska även finnas i andra "storlekar"

1890kr kanske är dyrt för ett 75Ah batteri men det kanske betalar sig i längden?

 

http://www.batteripoolen.se/Produkter/Batteri/Industribatterier/10-arsbatterier_Standby/Ritar_industribatterier/RA12-75_Ventilreglerade_blybatterier/632646-311454.html

 

http://www.seasea.se/el/batteri-solcell/batterier-batteribox/marinbatteri-ritar-agm-75-ah

 

Observera att Seaseas batteri är 75 Ah @ C10, dvs vid tio timmars urladdningstid. Med 20 timmars urladdningstid (C20), vilket jag uppfattat som den vanligare mätmetoden, så ger batteriet några Ah extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, exportindustrin i Bohuslän har mer att bjuda. När det gäller sten så var det en totalt tokig psykopatisk diktaktor med fånig mustach och maximegalomani som beställde en herrans massa sten, den skulle användas till Tredje rikets världsstad, "Germania" dom planerna grusades, men stenen kunde säljas en gång till....

 

På den bohuslänska delen av Hisingen ligger en känd fordonstillverkare, som exporterat massvis med last- och personbilar världen över, nu har användningen av handgranater ökar markant här, och bilbyggarbolaget lär vara sålt till kineserna.

Tro det eller ej, men bläckfisk är en bohusländsk exportvara, liksom ostron.

 

Men nu var det batterier.... Så kolla runt jämför, som nu Flipperskeppare föreslår om än mellan raderna.

Ta med dig dina önskemål till Batterilagret eller Batteriexperten, så hjälper dessa firmor till med att räkna ut en bra ekvation där variabler som kapacitet, urladdningstider och pris ingår.

 

Sedan är det ju så, att man (läs "iallafall jag") vet vad som funkar bra efter en del års erfarenhet, måhända finns det alltid bättre alternativ, men det är lätt att fastna i gamla hjulspår. Golfbilshjulspår... måhända finner man bättre batterityper till hyfsade priser om man ger sig i kast med att leta. Sedan skall ju batteriets fysiska mått stämma överens med utrymmet man har i båtens batterifack också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man siter i tex en styrelse och kommer på sig med att säga: "Det har vi provat men det funkade inte" så ska man sluta. Allt nytt är inte bättre för att det är nytt, man måste lyssna och läsa. Framförallt till dem som har egen erfarenhet. Innan jag gick över till AGM kollade jag ordentligt och blev ganska övertygad. Det är mitt råd, kolla ordentligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, underligt, då är vi ju iallafall överens om de yttre ramarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, underligt, då är vi ju iallafall överens om de yttre ramarna!

Absolut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Nu ska båten upp i nästa vecka och då ska jag kolla över alternativ placering av batterierna och fundera lite. Våren kommer snabbt när man har lite att pyssla med och det blir väl en så där 28-30 veckor (helger) tills båten ska sjösättas igen :P  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...