Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Micke_N

Mercarb 2BBL - nippel?

Rekommendera Poster

Har en Mercarb 2BBL på min Mercruiser 5.7L V8, jag har inte reflekterat så mycket över detta tidigare men förgasaren har en nippel som inte är ansluten någonstans. Vad har den för funktion?

Har sett på div bilder på nätet och ibland sitter det en sådan här nippel på förgasaren (akterut) och ibland sitter det en plugg med insexfattning istället.

En teori jag har är att det är till för att sätta en vakuum-mätare när man justerar förgasaren, men i så fall - borde den inte pluggas igen när man kör "som vanligt" för att undvika att det sugs in luft där?

 

/Micke

 

 

post-109126-0-05473200-1475437664_thumb.jpg

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercarb 2BBL på min Mercruiser 5.7L V8, jag har inte reflekterat så mycket över detta tidigare men förgasaren har en nippel som inte är ansluten någonstans. Vad har den för funktion?

Har sett på div bilder på nätet och ibland sitter det en sådan här nippel på förgasaren (akterut) och ibland sitter det en plugg med insexfattning istället.

En teori jag har är att det är till för att sätta en vakuum-mätare när man justerar förgasaren, men i så fall - borde den inte pluggas igen när man kör "som vanligt" för att undvika att det sugs in luft där?

 

/Micke

 

 

attachicon.gifmercarb2bbl_w_fitting.JPG

På motorer med mekanisk bränslepump brukar det gå en gul plastslang mellan pumpen och förgasaren. Om membranet går sönder ska utläckande bensin ledas genom slangen till förgasaren, istället för att rinna ut i båten. Nippeln är nog till den slangen.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang till bränslepump där. En fråga. Det översta spjället på förgasaren som har med chocken att göra. Är det helt stängt när motorn är av eller ska det vara öppet lite? Hur är ditt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang till bränslepump där. En fråga. Det översta spjället på förgasaren som har med chocken att göra. Är det helt stängt när motorn är av eller ska det vara öppet lite? Hur är ditt?

Vid kallstart ska spjället vara stängt, för att sedan öppnas succesivt när motorn börjar bli varm. Inuti plastburken vid spjället finns ett litet värmeelement, som är kopplat till tändningen, och en bimetallfjäder som öppnar spjället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...