carlhoffstedt 0 Postad 2 Oktober , 2016 Har två st TAMD 60A i en Princess 412. Båda motorerna surrar fint med ett oljetryck på ca 4 kg/cm vid både lågvarv och vid belastning. Oljenivån ligger nära max-strecket på båda motorerna. Noterade idag att en varningslampa för oljetrycket lös på flybridge. Enligt manualen ska den endast lysa vid tryck under 1.5 kg/cm. Frågan jag nu ställer mig är om någon vet om det är olika givare mellan displayen och lampan samt om ngn har en förklaring till varför lampan lyser trots bra tryck på displayen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Oktober , 2016 (redigerade) Välkommen till forumet.En givare för "alarm" (lampa, ljud-alarm) för lågt oljetryck har bara switch-funktionen av/på, alltså antingen larm - eller också inte larm - mellanting förbjudna. Kort sagt en enkel strömbrytare som styrs av oljetrycket.En givare för ett tryckvisande instrument är nåt annat, dess instrument (gauge) har en visarnål som ständigt pekar på aktuellt tryck längs sin skala. (Givaren måste alltså visa "mellantingen" och det gärna detaljerat och hyfsat noga. I praktiken innehåller nog sådana givare ett variabelt motstånd, dess ohm-tal ändras steglöst.)Du undrade: Frågan jag nu ställer mig är om någon vet om det är olika givare mellan displayen och lampan samt om ngn har en förklaring till varför lampan lyser trots bra tryck på displayen?Skulle säga ja, det är "olika" givare - även om de ofta är kombinerade i en o samma "givar-plugg" in i motorns oljekrets. (Ofta är dessa givare sammanbyggda, blir då rätt klumpiga med minst 2 el-anslutningar - både nr 33 och 40 HÄR kan vara klumpiga nog att ha sådan dubbelfunktion?) [Att du har dubbla motorer plus dubbla styrplatser gör kanske frågan mer intrikat (behövs t.ex. separata ljus/ljud-larm, räcker väl att man får reda på att endera motorn har problem så man kan dra ner gasen och undersöka?).]Nå, angående oljelarms givare... uppenbarligen kan du avläsa bra värde via mätare, ändå få larmande lampa på flybridge. Så vilken givare är mest benägen att ljuga kan man fundera... gissar inbyggda "switchen"? [Fördelen med riktiga visar-instrument är att de ständigt är aktiva och inte beckar ihop bortom kontroll, man ser oljetryckets värde och märker då också på ett tidigt stadium varje form av mätkrångel !?] Redigerad 3 Oktober , 2016 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlhoffstedt 0 Postad 3 Oktober , 2016 Tack så mycket Thomas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 Oktober , 2016 Du har ju två motorer och därmed möjlighet till enklare felsökning. Mät på den "bra" motorns tryckvakt och jämför med den "dåliga", både när de är avstängda (och alltså ska larma eftersom en avstängd motor inte bygger något oljetryck) och när de är igång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser