Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Vinor

Mercruiser vatten i oljan tips?

Rekommendera Poster

Halloj! Precis i slutet på säsongen så ville min Mercruiser 350 säga upp sig. Den stängdes av och ville ej gå runt.

Trailade hem båten och tog bort limpor och knän, tre stycken cylindrar var fyllda med vatten. Har även utfört ett komp test, hade 9 på alla cylindrar.. Nu till mina frågor.

Hur stor skada tror ni det har tagit på blocket ? Min hemfärd var ungefär 1timme lång och jag hade antagligen vatten i motorn redan vid start, dock gick den bra och inga missljud.

Sitter i tankarna att skippa att byta topparna och köpa ett ersättningsblock - men samtidigt är jag nyfiken på testa med ny topplockspackning om det inte visar sig att toppen är sprucken dårå.   Vad hade ni själva gjort ? Motorn är ifrån 1996 antagligen aldrig renoverad så det kanske år dags ?

 

Hade varit kul med lite ideer vad ni själva tycker :)

 

Mvh :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Precis i slutet på säsongen så ville min Mercruiser 350 säga upp sig. Den stängdes av och ville ej gå runt.

Trailade hem båten och tog bort limpor och knän, tre stycken cylindrar var fyllda med vatten. Har även utfört ett komp test, hade 9 på alla cylindrar.. Nu till mina frågor.

Hur stor skada tror ni det har tagit på blocket ? Min hemfärd var ungefär 1timme lång och jag hade antagligen vatten i motorn redan vid start, dock gick den bra och inga missljud.

Sitter i tankarna att skippa att byta topparna och köpa ett ersättningsblock - men samtidigt är jag nyfiken på testa med ny topplockspackning om det inte visar sig att toppen är sprucken dårå.   Vad hade ni själva gjort ? Motorn är ifrån 1996 antagligen aldrig renoverad så det kanske år dags ?

 

Hade varit kul med lite ideer vad ni själva tycker :)

 

Mvh :)

Låter som dina kyllimpor sagt upp sig och vill pensioneras. Ev skador pga av vattenintrånget kan jag ej bedöma, har du vatten i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Halloj! Precis i slutet på säsongen så ville min Mercruiser 350 säga upp sig. Den stängdes av och ville ej gå runt.

Trailade hem båten och tog bort limpor och knän, tre stycken cylindrar var fyllda med vatten. Har även utfört ett komp test, hade 9 på alla cylindrar.. Nu till mina frågor.

Hur stor skada tror ni det har tagit på blocket ? Min hemfärd var ungefär 1timme lång och jag hade antagligen vatten i motorn redan vid start, dock gick den bra och inga missljud.

Sitter i tankarna att skippa att byta topparna och köpa ett ersättningsblock - men samtidigt är jag nyfiken på testa med ny topplockspackning om det inte visar sig att toppen är sprucken dårå.   Vad hade ni själva gjort ? Motorn är ifrån 1996 antagligen aldrig renoverad så det kanske år dags ?

 

Hade varit kul med lite ideer vad ni själva tycker :)

 

Mvh :)

Låter som dina kyllimpor sagt upp sig och vill pensioneras. Ev skador pga av vattenintrånget kan jag ej bedöma, har du vatten i oljan?

 

Glömde skriva med men mina limpor är nya för året , har kört ungefär 55h sedan dem monterades, så bör inte vara packning som gått.  Dock reagerade jag att vattnet på styrbord sida var väldigt rent emot barbord sida som såg "OK" var helt rostat vatten.   Sen när jag körde runt motorn utan limpor för att försöka skölja ur vattnet kändes det som cylindrarna blev vattenfyllda igen så då borde man kunna utesluta limporna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövatten eller sötvattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som sådan behöver ju inte tagit skada av vattnet, har du däremot inte startat den och kört den ordentligt varm samt bytt olja efter vattenintrånget kan du nog räkna med att den mår rätt dåligt. Sedan beror det också på hur den stannade, tog det tvärstopp på högt varv eller tappade den långsamt ork för att till sist bara dö?

 

Det låter som om du har vatten på båda sidor, alltså i båda cylinderbankar. Det verkar lite konstigt att båda sidorna skulle paja samtidigt (oavsett om det är packningar, limpor eller vad som helst). Du nämnde iofs rostvatten på ena sidan och rent vatten på andra, det kan ju vara ett gammalt mindre läckage och ett nytt som tillsammans blev "för mycket".

 

Jag skulle börja med att utesluta möjligheten att vatten gått in bakvägen, ex på grund av trasig backventil i avgasbälgen. Därefter skulle jag kika på installationen av limporna, har man gjort fel på ena sidan kan man ju också gjort det på andra (eller fått felaktiga packningar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick in vatten bakvägen på min Mercruiser 5.0 på land. När jag startade den (på land med spolmuff) för att pumpa in glykol small det till och sedan knackade motorn kraftigt. Vatten i en cylinder gjorde att den vevstaken krökte sig.

 

Hur slutade din motor att snurra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som sådan behöver ju inte tagit skada av vattnet, har du däremot inte startat den och kört den ordentligt varm samt bytt olja efter vattenintrånget kan du nog räkna med att den mår rätt dåligt. Sedan beror det också på hur den stannade, tog det tvärstopp på högt varv eller tappade den långsamt ork för att till sist bara dö?

 

Det låter som om du har vatten på båda sidor, alltså i båda cylinderbankar. Det verkar lite konstigt att båda sidorna skulle paja samtidigt (oavsett om det är packningar, limpor eller vad som helst). Du nämnde iofs rostvatten på ena sidan och rent vatten på andra, det kan ju vara ett gammalt mindre läckage och ett nytt som tillsammans blev "för mycket".

 

Jag skulle börja med att utesluta möjligheten att vatten gått in bakvägen, ex på grund av trasig backventil i avgasbälgen. Därefter skulle jag kika på installationen av limporna, har man gjort fel på ena sidan kan man ju också gjort det på andra (eller fått felaktiga packningar).

 

Väldigt bra svar, det tackar man för ! Motorn var väldigt svårstartad men fick igång den tillslut och körde sedan 17 distans efter den dog i min hemmahamn när jag skulle lägga till.  Motorn har stått i en vecka men nu i dagarna så tömdes den på vatten. Jag har dock bestämt att det blir ett nytt utbytesblock.

Men skulle så gärna vilja hitta vart allt vatten har kommit in. Är det smidigt att kika backventilen ?  Hade bra komp i hela motorn så det bör ju tyda att topparna är hela så länge inte någon kanal har spruckit. ? Sen är jag väldigt kluven till varför vattnet var rostigt i höger limpa och "rent" i vänster..    Det var den "rena" sidan som hade vattenfyllda cylindrar . Sen rostiga hade ytterst lite vatten i en avgaskanal, så kan vara ett litet läckage där, men det förklarar ju inte allt rostvatten ?

 

Jag fick in vatten bakvägen på min Mercruiser 5.0 på land. När jag startade den (på land med spolmuff) för att pumpa in glykol small det till och sedan knackade motorn kraftigt. Vatten i en cylinder gjorde att den vevstaken krökte sig.

 

Hur slutade din motor att snurra?

 

Hur upptäckte du att det var just backventilen som var sönder ?  Motorn tappade varv sedan plötsligt dog den lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn som sådan behöver ju inte tagit skada av vattnet, har du däremot inte startat den och kört den ordentligt varm samt bytt olja efter vattenintrånget kan du nog räkna med att den mår rätt dåligt. Sedan beror det också på hur den stannade, tog det tvärstopp på högt varv eller tappade den långsamt ork för att till sist bara dö?

 

Det låter som om du har vatten på båda sidor, alltså i båda cylinderbankar. Det verkar lite konstigt att båda sidorna skulle paja samtidigt (oavsett om det är packningar, limpor eller vad som helst). Du nämnde iofs rostvatten på ena sidan och rent vatten på andra, det kan ju vara ett gammalt mindre läckage och ett nytt som tillsammans blev "för mycket".

 

Jag skulle börja med att utesluta möjligheten att vatten gått in bakvägen, ex på grund av trasig backventil i avgasbälgen. Därefter skulle jag kika på installationen av limporna, har man gjort fel på ena sidan kan man ju också gjort det på andra (eller fått felaktiga packningar).

 

Väldigt bra svar, det tackar man för ! Motorn var väldigt svårstartad men fick igång den tillslut och körde sedan 17 distans efter den dog i min hemmahamn när jag skulle lägga till.  Motorn har stått i en vecka men nu i dagarna så tömdes den på vatten. Jag har dock bestämt att det blir ett nytt utbytesblock.

Men skulle så gärna vilja hitta vart allt vatten har kommit in. Är det smidigt att kika backventilen ?  Hade bra komp i hela motorn så det bör ju tyda att topparna är hela så länge inte någon kanal har spruckit. ? Sen är jag väldigt kluven till varför vattnet var rostigt i höger limpa och "rent" i vänster..    Det var den "rena" sidan som hade vattenfyllda cylindrar . Sen rostiga hade ytterst lite vatten i en avgaskanal, så kan vara ett litet läckage där, men det förklarar ju inte allt rostvatten ?

 

Jag fick in vatten bakvägen på min Mercruiser 5.0 på land. När jag startade den (på land med spolmuff) för att pumpa in glykol small det till och sedan knackade motorn kraftigt. Vatten i en cylinder gjorde att den vevstaken krökte sig.

 

Hur slutade din motor att snurra?

 

Hur upptäckte du att det var just backventilen som var sönder ?  Motorn tappade varv sedan plötsligt dog den lugnt.

 

Verkstan sa det. Under upptagningen lyfte traktorn båten med kraftig lutning framåt så det verkar rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...