sebbe999 1 Postad 29 September , 2016 Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!? Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 September , 2016 Förre vintersäsongen gjorde jag det. Jag vet att både försäkringsbolaget och en lokala hamnen rekommenderar det. Det finns många utlandsreggade skåpbilar i och runt hamnarna... Denna vintersäsongen får det sitta på, men jag tar istället hem hela båten och ställer den i min trädgård. Propellrarna däremot tas bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 September , 2016 Det beror på drev. Vissa drev håller oljan, medan andra inte gör det. VP100A håller exvis inte och där tömde jag innan jag lossade drevet och fyllde på efter återmontering. Jag skulle dock enbart förvara ett drev tomt om det ligger varmt och fuktfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 September , 2016 Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!? Tack för svar Hej jag brukar aldrig hålla på å kladda å byta olja på hösten , tappar ur all olja sen får det stå torrt över vinter. Brukar bara förvissa mig om att vatten inte trängt in under sommaren. Är ju inge kul å komma på våren och det ligger en hög metall under aktern. Men senaste åren har jag plockat av det, dels för stöldrisk, dels för att det känns bra att ha det stå i pannrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 29 September , 2016 Har ett VP SX drev som jag alltid plockar av och förvarar hemma över vintern. Mest pga stöldrisken men också för att bättringsmåla och fixa. Dessutom sitter det ju smörjnipplar på knutkorsen som ska ha lite nytt fett. Innan jag tar av drevet kollar jag oljan genom att tappa ur nån deciliter så den ser ok ut. Främst för att kolla så jag inte har vatten i drevet. Sen fyller jag på till rätt mängd på våren innan jag monterar det. Byter inte all olja om den ser fin ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 29 September , 2016 Jag monterar av drevet och förvarar det inomhus. Byter oljan vartannat år och kontrollerar oljan det andra året och är den okej så låter jag den vara. Dock ser jag till att byta/kontrollera oljan på hösten för att få mer tid att åtgärda eventuella problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 September , 2016 Förlåt en OT fråga från en seglare, är inte ett drev tungt och bängligt? Går det in bak på en kombi? Släp? Fyra man för att flytta in i garaget... bara undrar rent praktiskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 September , 2016 Beror kanske modell, men Volvo 270-290 går in i bakluckan på en normal bil. Går att lyfta ensam, men att vara två underlättar framförallt vid montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 September , 2016 Jag har en motorcykellyft, och den underlättade av- och pålyftningen av drevet. Men lättast går det ju med en speciell drevlyftanordning, ser ut som en garagedomkraft med hållare för kavitationsplattan, kostar en hel del... mc-lyften kostar omkring en tusenlapp på Jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 30 September , 2016 Jag ställer en garagedomkraft under drevet som jag justerar höjden med när monterar/demonterar drevet. Lyfter bort drevet och läger det i bagaget på min bil, det brukar inte vara några problem vid demonteringen, det kan krångla med drivaxeln när det ska passas in med splines annars brukar det inte vara några konstigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 September , 2016 Det är om jag minns det rätt ganska stor skillnad mellan olika drev. Mitt gamla 100A-drev var helt ok att bära själv, men ett typ Bravodrev med duopropp bör vara klart tyngre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 September , 2016 Jag demonterar mitt Alpha one ensam och tar hem det. Byter olja hemma varje höst. Ett Alpha one väger 30-40 Kg. Monterar även utan hjälp. En lagom tjock träbit att lägga under skeddan vid montering är allt som behövs. Drevet står på en hemmabyggd träställning på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-maringuiden 2 Postad 30 September , 2016 (redigerade) Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!? Tack för svar Jag byter alltid varje år. Lägg oljeflaskan/flaskorna i hett vatten en stund. Då är det betydligt lättare att pumpa in oljan. Mvh Peter Redigerad 30 September , 2016 av peter-maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 September , 2016 (redigerade) Annars är en minut i mikron ett hett tips för att få lättflytande olja. Även jag byter varje år, trots att mitt DPG-drev ska ha en väldigt exklusiv och dyr olja. Finns dock till halva priset på nätet, så det går på en femhundring. Byter också o-ringarna. Redigerad 30 September , 2016 av Flipperskeppare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 30 September , 2016 Tidigare bytte jag oljan varje år men då den gamla oljan såg likadan ut som den nya jag fyllde på med så övergick jag till byte vartannat år. Jag har också den svindyra oljan som Flipperskeppare skriver om och jag hittade rätt olja på däckonline till halva priset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-maringuiden 2 Postad 1 Oktober , 2016 (redigerade) Båt- och motorfabrikanter jobbar ofta tätt med försäkringsbolag för att få oss konsumenter att engagera verkstäder för service som inte behövs. Har själv varit i kontakt med en kompetent och välvillig servicetekniker som sa att det räcker med en liten service nästa år och vi fixar stämpeln i serviceboken. Tyvärr slutade denna kompetens och en riktig byråkrat tog hans plats. Motorn har gått 10 timmar i år. Verkstan vill ta betalt för 100-timmarsservice. Tråkig attityd och ingen (teknisk) kompetens. Redigerad 1 Oktober , 2016 av peter-maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 6 Oktober , 2016 Lämnar alltid över just det momentet till "min" servicetekniker. Blir proffsigt utfört och drevet får omvårdnad av bästa kvalité... kostar inte allt för mycket och är värt varje krona. DP290 drev. //Björn S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 6 Oktober , 2016 Annars är en minut i mikron ett hett tips för att få lättflytande olja. Även jag byter varje år, trots att mitt DPG-drev ska ha en väldigt exklusiv och dyr olja. Finns dock till halva priset på nätet, så det går på en femhundring. Byter också o-ringarna. Berätta gärna vad du köper och var, är också DP-G ägare och priset på det gula guldet...ja...du vet. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 Oktober , 2016 75w-140 för 149 kr litern https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&filter_name=75w-140&product_id=547 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 7 Oktober , 2016 75W-140 för 147 kr/liter och fraktfritt http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop.pl?cart_id=23372257.121.31969&dsco=121&list_size=20&vehicle_disabled=1&Cookie=&oil_category=vaxelladsolja&oil_brand=&oil_release=api-gl5&oil_viscosity=75w-140&hersuchen=Display+erbjudanden 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 7 Oktober , 2016 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prestige34 2 Postad 7 Oktober , 2016 Jag har dubbla DP-G Jag köpte denna: http://www.oljat.se/smorjmedel/transmissionsoljor/q8-oils-trans-xgs-75w-140-dunk-20-liter.aspx Det är den billigaste jag hittade. För det priset kan man byta ofta! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 9 Oktober , 2016 Jag har dubbla DP-G Jag köpte denna: http://www.oljat.se/smorjmedel/transmissionsoljor/q8-oils-trans-xgs-75w-140-dunk-20-liter.aspx Det är den billigaste jag hittade. För det priset kan man byta ofta! Jag vill bara byta vid behov eller i alla fall när jag har båten på land Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Oktober , 2016 För den som har bråttom med leveransen (vilket man inte bör ha den här tiden på året) så har Biltema tagit in en 75w-140 i sitt sortiment, 149 kr för en liter. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-75W-140-2000038245/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 24 Oktober , 2016 Länkar till min fråga under Mek/teknik, kanske fler som har bilder på sina "magnetpinnar". http://www.maringuiden.se/forum/topic/83995-290dp-hur-ser-era-oljepluggar-ut-efter-en-sommar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 25 Oktober , 2016 Jag tar av drevet när det är dags att byta bälgarna, så vartannat år. För att kolla att drevet är tätt lägger jag örat intill oljestickan när jag lossar den och är drevet tätt hörs ett litet pysande när trycket/vacuum släpper (vet inte vilket det är ) Sen kollar ju givetvis också att oljan inte är missfärgad av vatten och ser allt bra ut får oljan hänga med en säsong till. När jag tar av drevet har jag ett hemmasvetsat ställ av armeringsjärn och några profiler som kavitationsplattan vilar på så allt kan släppas utan att drevet faller. Stället med drevet på kör jag sen med en säckkärra så det blir bara lyft in och ur bagaget på bilen som blir lite tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser