Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
JonasAx

Köra KAD44 utan impeller

Rekommendera Poster

Har någon erfarenheter av att provstarta och ev. varmköra en KAD44 eller liknande på land utan att ha monterat impellern?

Tar tätningen på impelleraxeln skada av att gå torr?

/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle oroa mig mer för avgastemperaturen då du inte får någon kylning på avgaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Bra synpunkt.

Har ingen avgasslang men antar att ni menar bälgen vid avgaskröken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar vara en slangstump mellan knät och drevet och sen har du oftast en slang nere vid drevet under vattnet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger på land och bälgen mellan drevet och skölden är bortplockad så den klarar sig. 

Bälgen efter avgaskröken från turbon är nog den som blir högst påkänd temperaturmässigt.

Tanken var lite tomgångskörning för att fixa lite luftläckage och kontroll av övriga ev. läckage på motorn.

Dock känns det som om ingen har tidigare erfarenhet av detta så jag tänker inte experimentera med detta.

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt! Jag gör ofta så när jag vill köra motorer på land utan att koppla sjövatten. Avgaserna är inte speciellt varma när motorn körs utan belastning. Man kan köra en halvtimme om man vill utan att något blir för varmt. Detta gäller dieselmotorer. På bensinmotorer bränner man upp avgasslangen ganska snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...