Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Kenneth_S

Vikt på ankare till Ryds 480s...?

Rekommendera Poster

Vilken vikt på ankare rekommenderas till en båt i storleken som Ryds 480s?

5 kilo känns för mycket och 2 kilo känns för lite... Ni som har erfarenhet av dessa båtar, vad tycker ni? Båten ska användas för fiske och bad i Brofjorden...

Ser fram mot svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett 2kg talrik på vår Theri 415. Det räcker gott där.

5kg har jag på stora båten som väger ca 1500-1600kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För bad och fiske, när du alltid är i närheten av båten, borde 2-2,5 kg räcka, men skall du t.ex ankra över natten eller på ställen öppna för sval och dyningar, så ju tyngre desto bättre. Själv har jag 5 kg ankare med 3 meters kätting (till RYDS 480S) så tillsammans kanske 10 kg !

Sen finns ju olika ankare, drag och blyplät värdelösa....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar.

Ska inte ligga ute över natt med den, bara fiske och ö-besök över dagen och då är jag ju i närheten :D

På Nidelv 28:an har vi en 12-kilos plätt, men då vi köpte rydsen för tre veckor sen så är jag novis på den... Det följde med en dragg (sån där uppfällbar med låsring) men jag gillar inte den sorten, så jag tittar på en Brucekopia på Biltema... Finns Bl a 5-kilos och 2-kilos... Så väljer jag nog den på 2 kilo, tillsammans med kätting...

Tackar för era svar, tummar upp

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ett litet ankare är bra så är ett större bättre... Jag hade valt den tyngre varianten, med några meter kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Ryds 480 RSI. Ankaret till den har jag en Brucekopia. Inhandlat på Biltema och väger 5 kg. Har bara en vanlig ankarlina till detta och det funkar alldeles utmärkt.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...