Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
hbengtsson

Startbatterierna döda - kan jag byta två av fyra i en batteribank?

Rekommendera Poster

Ursäkta en dum fråga :-) Jag har en setup i båten med 4 batterier, men jag misstänker att det är 2 isolerade seriekopplade par (1+1) (1+1) baserat på plusdragningen. Däremot går en och samma minus/jord kabel i serie genom alla 4 batterier. Kort sagt...om jag bara vill byta ut två av dessa batterier, är det ok? Har läst att man alltid skall byta rubbet. 

 

Ungefär så här ser det ut (se bifogat) och tanken är de två till vänster som skall bytas.

 

Mvh Henrik

 

 

post-105706-0-38755000-1474840338.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt byta. De är fö parallellkopplade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det är två separata banker, så här brukar det se ut, alla dessa är ihopkopplade på minussidan annars kade det inte funkat.

Jag förutsätter att du byter två batterier som båda har gemnsam plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det är två separata banker, så här brukar det se ut, alla dessa är ihopkopplade på minussidan annars kade det inte funkat.

Jag förutsätter att du byter två batterier som båda har gemnsam plus.

 

Ja precis, byter de som är ett par - i detta fallet de två 75A batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah kallas kapaciteten. 75A låter väldigt lite. Ofta flera hundra A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 x 75Ah = 150Ah.

 

 

 

-------------------------

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah kallas kapaciteten. 75A låter väldigt lite. Ofta flera hundra A.

 

hbengtssons "Ja precis, byter de som är ett par - i detta fallet de två 75A batterierna."

förstår jag, att han menar 75Ah-batterierna...

 

Men forgus "Ah kallas kapaciteten. 75A låter väldigt lite. Ofta flera hundra A."

förstär jag inte? är det svar på något? isf. på vad?

Vad är lite? 75? vad brukar vara flera hundra A?

 

Jag e inte så hemma på el men... hur många A nåt drar beror väl helt på vad det är?

Ah och kopplingen till flera hundra A är väl irrelevant?

DU kan väl köra något som drar flera hundra A med ex ett 75Ah batteri, om den klarar att leverera, men inte i timmar såklart... eller är jag helt ute och cyklar?

Ah är väl bara hur stor mängd ström något drar/dragit under en timmes förbrukning, eller hur mycket du kan lagra i A räknat i en timmes förbrukning räknat... Ja sen kan man ju inte tömma hela. (som att ha en 1000L tank som du kan tömma till hälften, sen kan du ju tömma allt på en minut eller en liter i timmen i 500 timmar)

HAr jag fattat rätt?

Fattar inte Frågan/Svaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det. Har man ett batteri på 75Ah räcker det till att ha igång en 5A lampa eller annan belastning i 75/5 timmar. 15 timmar alltså. För Startbatterier anger man ofta vad batteriet klarar maximalt. Då är måttet förstås A. T.ex 90A vid viss temperatur. Där gäller art ha massor med ström. Dock rätt liten kapacitet särskilt om solceller laddar mellan starterna. Ett 5Ah batteri med 100A kan räcka för en jättemotor. Bra att veta om man vill optimera. En riktigt startvillig motor startar på en sekund. Då räcker det lilla batteriet till många starter. Det tuggar vi alltid om på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl den gamla vanliga "fruktsalladen" när man blandar äpplen och päron med ampere och timmar.

Den elektriska okunskapen är rätt omfattande dessvärre.

 

Det man inte vet, lider man inte av..

Fast ibland vill man ju veta iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl den gamla vanliga "fruktsalladen" när man blandar äpplen och päron med ampere och timmar.

Den elektriska okunskapen är rätt omfattande dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla!

 

Japp, precis. Det skall förstås stå 75Ah! Tack för feedback!

 

En liten följdfråga som om möjligt måste ursäktas ännu mer än första frågan :-) är pinsamt dålig på el.

 

Nu när jag skaffat två nya batterier - behöver jag tänka på något mer? Skall jag koppla ur det andra paret också eller kan kablarna sitta kvar på dom under bytet? Tänker då främst på jorden eftersom den kabeln delas på alla fyra. Eller räcker det med att bara koppla loss + och - på de två som jag vill byta, ut med de gamla och i med de nya? (ordningsföljd: börjar och avslutar med jorden) och helt enkelt inte rör 80Ah paret som skall sitta kvar?

 

Kanske krånglar till det för mig i onödan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du krånglar till det i onödan.

  1. Bryt batterifrånskiljaren
  2. Lossa de båda röda pluskablarna till de batterierna du skall byta ut.
  3. Lossa minuskablarna.
  4. Lyft ut de gamla batterierna.
  5. Se till att de nya batterierna är rättvända och lyft i dessa.
  6. Koppla batterikablarna! Det spelar egentligen ingen roll om de ansluter minus eller plus först, se bara till att inte kortsluta polerna med lednyckeln eller hylsnyckelns spärrskaft, om du nu använder sådana verktyg.
  7. Dubbelkolla att du kopplat plus och minus rätt!!
  8. Slå på batterifrånskiljaren, kolla att du får spänning ut i ditt elsystem.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja du krånglar till det i onödan.

  1. Bryt batterifrånskiljaren
  2. Lossa de båda röda pluskablarna till de batterierna du skall byta ut.
  3. Lossa minuskablarna.
  4. Lyft ut de gamla batterierna.
  5. Se till att de nya batterierna är rättvända och lyft i dessa.
  6. Koppla batterikablarna! Det spelar egentligen ingen roll om de ansluter minus eller plus först, se bara till att inte kortsluta polerna med lednyckeln eller hylsnyckelns spärrskaft, om du nu använder sådana verktyg.
  7. Dubbelkolla att du kopplat plus och minus rätt!!
  8. Slå på batterifrånskiljaren, kolla att du får spänning ut i ditt elsystem.

 

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...