Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
RBack

Garminplotterns logg till datorn?

Rekommendera Poster

Har försökt skanna av www på info huruvida man på ett eller annat sätt kan lyckas få in kartplotterns logg - eller åtminstone gjorda ruttlinjer - till datorn. Ännu ej hittat något.

Sitter med en Garmin 721xs

Den har SD-kort och jag har kortet i datorn. Så långt, så väl.

Har uppdaterat Garmins mjukvaror i datorn

Datorn är en iMac med OS X El Capitan

Men jag kan inte luska ut huruvida det alls är möjligt att hitta denna nämnda information på kortet i fråga, samt sedan föra över det till datorn.

Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom en bit på vägen. Det var förstås Garmins program "Homeport" som behövdes. Så långt så väl. Men även det tycks vägra importera mina "tracks" från SD-kortet - trots att det alltså ska gå.

Men, men. Får fortsätta gyckla med saken... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste först kopiera rutten eller spåret till SD-kortet och sedan kan du öppna det med HomePort. Det exporterade formatet är .gpx. Tror alla rutter/spår landar i samma .gpx-fil.

Använder HomePort en hel del för att planera rutter för kommande resor. Är lite trixigt att få det som jag vill ha det och har landat i att jag lägger varje rutt i en egen .gpx-fil som jag namnsätter samma som rutten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha! Tackar!

Trodde plottern sparade körda rutter på SD-kortet per automatik. Men så är alltså inte fallet?

Ska peta med det nästa gång jag är ute och rattar båt. Har ingen strömkälla så att jag får igång plottern "utanför" båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.gpx kan man även öppna i OpenCPN i datorn och tex iSailor i iPad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...