ErikOskar 0 Postad 20 September , 2016 Hej, jag planerar att köpa ny båt, men jag har inte mycket erfarenhet av båtar och sjöliv (och noll erfarenhet av båtköp) så därför skulle jag vilja ha lite tips och råd innan jag bestämmer mig för vad jag vill ha. Jag bor i Bohuslän och har idag en liten eka med 6 hk utombordare i havet. Är ute och fiskar rätt mycket, och lägger även hummer-/krabburar. Idag blir det mest enkelt makrillfiske, men skulle gärna vilja kunna fiska annat och ha möjlighet att gå utomskärs i takt med att ungarna blir större och jag får mer tid. Min kravspec för den nya båten är: * En snabbare båt så att jag kan åka längre bort än de närmsta vikarna. Nuvarande ekan gör väl 6-7 knop. Tycker det skulle vara roligt med en båt som gör 25-30. * Plats för i 5-6 personer som fiskar. * Ruff så att man kan övernatta, men också så att ungarna kan ha någonstans att ta vägen när det inte nappar. Har haft med dem i båten i sommar, och tack och lov har makrillfisket varit bra. Men jag tror de skulle tycka det var ännu roligare att hänga med om jag också kan erbjuda en ruff med en bunt serietidningar som omväxling. * Möjlighet att sätta vinsch för hummerburar/kräftlänkar. * Möjlighet att sätta frontmonterad elmotor. * Vad finns det mer som jag garanterat vill ha som jag inte har förstått? Mitt tak är 100 000 men jag köper gärna något billigare. Är helt inställd på att köpa något begagnat, och är helt ointresserad av vad som är trendigt. Köper gärna en lite sliten båt om det är en beprövad, säker och bra konstruktion och som ger mycket funktion för pengarna. Tycker båtmarknaden är konstig, små ekor med styrpulpet kan kosta mer än 100 000, och gamla campingbåtar (som för ett otränat öga ser rätt så funktionella ut) går ibland för långt under 50 000. Vad är det man betalar för? Vilken slags båt tycker ni jag ska köpa, och vad ska jag akta mig för? Finns det något jag bör tänka på som jag missat? Tack på förhand för tips! / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 20 September , 2016 Du betalar ett marknadspris, idag är inte många intresserade att övernatta ute i skärgårdar i enkla båtar, däremot att sticka ut över dagen till en badholme är fortfarande poppis. Därför är styrpulpetbåtarna dyra och HT/DC billiga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 20 September , 2016 Kolla in Uttern 600, 6000 och 7000. Litet olika typer av båtar, men i mitt tycke olika båttyper som för mig är synonyma med relativt ombonade och sjövärdiga sportfiskebåtar som även kan användas för badturer och transporter, 6000 och 7000 är ju ävem övernattningsbara om man inte har för stora krav på komfort. Dessvärre är väl ingen av dessa så där jättevanlig på Bohuskusten, men de är ju trailerbara... Annars finns det ju väldigt många hardtopbåtar som skulle kunna motsvara dina krav..? Ja det är marknadskrafterna som styr, och Bohuslän är väldigt traditionsfylld när det gäller båtar. Här är ju alla amerikanska båtar billiga och svårsålda, liksom betraktade med stor misstänksamhet. Så om du inte är rätt för att renovera och bygga om, kanske byta motor och drev kan ju jänkarna vara ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikOskar 0 Postad 21 September , 2016 Tack för svaren! Jag visste inte ens vad HT och DC var för något, men har nu läst på lite. Jag misstänker att jag egentligen vill ha en walkaround, men då får jag väl vänta i tio år innan båtarna från millennieskiftet gått ner i pris tillräckligt. Vilka är de amerikanska båtarna du pratar om Georg_Ohm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 21 September , 2016 Hej! Är det inte också så att "gamla" campingbåtar till större utsträckning har inombordare som är lika gamla som båten, medans stryrpulpetare etc oftare har utombordare som i vissa fall är nyare än båten? Motorns modell, ålder och skick brukar ju stå för en stor del av båtens värde. Jag letar själv efter båt här på västkusten och främst en DC. Det exemplar jag snöat in mig på har en motor som är ÄLDRE än båten (ca 5 år) och priset är givetvis därefter. Jag ser dock inte det som ett problem eftersom motorn är relativt modern, men mindre stöldbegärlig än en dyare dito. Mina behov är annorlunda jämfört med dina men jag tycker också att en WA verkar vara ett vettig kompromiss. En DC utan skarndeck kan knappast vara en höjdare att fiska med eftersom ens rörlighet ofta är begränsad till sittbrunnen. Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser