penta 10 Postad 18 September , 2016 Hej funderar på en runda på ca 680 nm nästa år någon som gjort samma sväng tänker på bränsle osv Tanken är typ ystad söderköpin göta kanal trollhetekanalen Göteborg o ystad ☺☺ Ja vet inte vad båten drar i nu men bara 5 knop i kanalen så där kan det ju inte gå så mycket 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 September , 2016 Vad har du för båt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Gullringen kabin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 September , 2016 Gullringen kabin Aldrig hört talas om. Intressant är ju Längd bredd djupgående deplacement motor styrka mm maxfart. Nu kan jag ju faktiskt googgla så jag hittade ju uppgifter på en snarlik båt - sen om det stämmer på din!? http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2897&battypID=20 Nu är jag inte specialist på motorbåtar, men jag skulle tänka mig att om en båt som gör ca 20 knop måste gå långa sträckor i 5 knop, så drar den mer bränsle!? Annars är det nog en trevlig tur. Har gått ungefär 90% av sträckan (inte östra delen av Göta Kanals östgötadel) Några sträckor ett flertal gger och med olika båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 19 September , 2016 Hej! Jag tycker att du skall räkna med 1 liter bensin per nautisk mil i lågfart, i kanalen, samt 1,5 till 2 liter när då åker snabbare, då har du iallafall inte räknat för lågt. Båtar drar ofta mer än vad man tror och tidigare räknat med. Om vinden sätter emot så ökar ju bränsleförbrukningen högst märkbart, även med sidvind då du måste kompensera hela tiden och då kursen blir allt annat än rak. Du kan ju enkelt räkna ut din bränsleförbrukning, genom att tanka fullt, köra en bestämd stäcka och tanka fullt igen och se vad skillnaden är och dividera med distansen, samt av säkerhetsskäl lägga på 50%. Sedan skall du utrusta båten med reservdunkar med omkring 20-50 liter extrabränsle. Tag reda på alla tankställen längs kust och kanal, och se om det verkligen finns bensin att köpa på dessa ställen, vis av erfarenhet vet jag att man säljer alltid diesel, men inte lika ofta bensin. Med en resevdunk i handen kan du ju alltid ta en promenad in i land till en vägmack. Cyklar finns ofta att låna eller hyra, men jag vet också att taxichaufförer inte vill att man tar med sig en 20 litersdunk med bensin eller diesel i bilen. Exempelvis så kan du tanka på Styrsö och Donsö, och sedan inte på sjömack förrän i Vänersborg, annars finns Shell på Kungsgatan i Trollhättan... fela mig om jag har rätt. Förutom sedvanlig personlig säkerhetsutrustning så skall du ta med de vanligaste reserv- och förbrukningsdelarna till din motor. Remmar, impeller, bränslefileter, tändstift, brytarspetsar och kondensator... Ja en reservpropeller är ju inte fel det heller. Reservproviant samt extra vatten i dunk är heller aldrig fel, jag har kommit utsvulten in i hamn och upptäckt att man på vissa ställen stänger tidigt eller har lördags- och söndagsstängt. Ja och då aktuella sjökort, båtsportskort, på papper, över de aktuella farvattnen, även kanalen. God tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2016 Helt klart ett en trevlig resa. Börja med att kolla din förbrukning, den är extremt viktig att veta. Passa på att kolla bränslemätare/mätsticka. Förutom en dunk att kunna gå och handla soppa med så är en ärra eller pirra värd guld. Sen är det planeringen som är det riktigt viktiga. Använd Eniro eller bättre, en padda med Navionics eller iSailor. Lägg in lämpliga dagsetapper, takställen och inte minst reservhamnar. Man måste inte slaviskt följa sin plan men det är ofta till stor hjälp. Skippa otidsenliga papperssjökort, har du en plotter och en padda samt en försäkring där Sjöassistans ingår så klarar du dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 September , 2016 Printa ut papperskorten från paddan, ta med plotter, padda och paddel! (Kunde inte låta bli) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 19 September , 2016 .... Skippa otidsenliga papperssjökort, har du en plotter och en padda samt en försäkring där Sjöassistans ingår så klarar du dig. Man kan ju antaga att om du får elproblem ombord så att plottern slocknar så har du så stora problem att du inte får igång motorn och inte kan ens lämna hamnen, och då behövs ju inga sjökort alls, snarare en vägkarta... Men om du får elproblem ute till sjöss, eller om det är så att plotterns kretsar lägger av, eller bara det att GPS-signalen blir väldigt svag, som den blir vid vissa väderlekstyper, eller av atomsväriska störningar, så kan det ju vara väldans bra att ha pappersjökort och en traditionell kompass till hands. Men jag misstänker starkt att bhemac var ironiskt i överkant eller möjligen en aning provokativ... Sedan rekommenderar jag istället SSRS Trossen framför Sjöassistans, den firman har jag inte mycket till övers för. Den lokale sjöassistansskepparen slet sönder en båt för mig i samband med en planerad bogsering, han började bogsera båten när den fortfarande var förtöjd i bryggan, varvid en pollare på båten slets loss, samt dessutom flyttade flytbryggan så pass långt att dess landgång försvann ned under vattenytan, men det är en helt annan historia jag kan berätta någon annan gång i annan tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 19 September , 2016 Printa ut papperskorten från paddan, ta med plotter, padda och paddel! (Kunde inte låta bli) Visst, använd laserskrivare eller bläckstråleskrivare med vattenfast bläck, eller laminera in hela kortet, måhända har trådskaparen bara tillgång till en vanlig "hushållsskrivare" och kan bara skriva ut i A4-format... För en sådan resa så blir det en del omkostnader, och priset för nya sjökort, båtsportskort, är en av de mindre utgifterna. Säkerligen är det så att ts Penta redan har aktuella kort på sitt köksbord där planeringen inför denna "resa" sker. Och det är ju ingen "HasseåTage" resa till Säffle precis. Jag brukar "åka" Göteborg-Koster på semesterturen, ibland med illsprång till Laesö eller Skagen, men detta brukar bli omkring 200-250 M på själva semestertrippen, det är 99 M från hemmahamnen till Brevik på S-Koster, den vägen vi brukar ta oss dit, och tillkommer ju alla toatömningar ute på internationellt vatten då... Så en tripp "Halva landet runt" på 680 N är aktningsvärd! Sydkusten är inte att leka med, och Göta kanal är ingen stressfri söndagssegling. Så tillkommer den lömska Rivöfjorden med militanta yrkeskeppare i skärgårdsbåtar som går i täta tidtabeller, för att inte tala om oregerliga Stenabåtar som forsar fram i 22 knop till all världens avlägsna destinationer såsom Kiel och Fredrikshavn. Men låt dig inte nedslås av det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2016 Jo lite ironisk är jag men faktum är att jag inte använt ett papperskort i båten på 10 år, jag har inte ens några ombord. Min normala utrustning är plotter, padda och telefon. Har även en Garmin handjagare med kort men den har jag inte använt på många år. Däremot ligger den i en plåtlåda för att klara en EMP-puls vid kärnvapenanfall. Går ens TS motor utan ström? Jag kan ju i alla fall segla. Ett bra tips när man ska lite längre är en hjälpstarter, kan ladda telefon och hjälpa till att få igång motorn. Självklar ska man ha en nödladdare till telefon/padda, gärna med torrbatterier. Många sjökort har jag sett men inget som visar var man är. Det flesta båtar som går på grund gör det därför att de inte vet var de är. Terrester navigation är en konst som nog väldigt få klarar. Man ska ha pejlkompass och man ska kunna hantera den. När man genomför övningar är det skrämmande hur dåliga positioner folk får. Det blir aningen bättre när mörkret faller och man kan se fyrarna men fortfarande skrämmande dåligt. Sjöassistans/SSRS beror lite på var man befinner sig. I många fall ingår det utan kostnad i båtförsäkringen. I mina trakter känner jag till de flesta i båda lägren. SSRS består mest av testosteronstinna, överåriga ungdomar, de flesta är skrivbordsseglare utan egen båt. Sjöassistans består av yrkesmän, fiskare, de som lägger ut prickar, bogserar bryggor mm. Inte ens den här klenoden är användbar för navigering längre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Gullringen kabin Aldrig hört talas om. Intressant är ju Längd bredd djupgående deplacement motor styrka mm maxfart. Nu kan jag ju faktiskt googgla så jag hittade ju uppgifter på en snarlik båt - sen om det stämmer på din!? http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2897&battypID=20 Nu är jag inte specialist på motorbåtar, men jag skulle tänka mig att om en båt som gör ca 20 knop måste gå långa sträckor i 5 knop, så drar den mer bränsle!? Annars är det nog en trevlig tur. Har gått ungefär 90% av sträckan (inte östra delen av Göta Kanals östgötadel) Några sträckor ett flertal gger och med olika båtar. Ja det är en sån båt håller på o renovera motorn nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Vet att det är en ordentlig tur så håller på o planera lite Funderar på o traila upp båten o köra kanalen bara men Tja tappar ju mycket Men kanske det i hela turen när man blir pensionär för då har man tiden ju men det är 25 till det så får se Men räknar ca 25000 i bensin så bör där bli över sen tror jag det blir ca 7000 i slus avgifter så rent gratis är det inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 September , 2016 Jag skulle avråda från en sån resa, iallafall om den ska rymmas inom en normal semester. Sträckan från Blekinge till strax söder om Göteborg är helt utan skärgård, dvs både oskyddad och också ganska glest mellan sevärdheterna. Mysiga hamnar och städer, men mycket enklare och billigare att avnjuta med bil. Tror i så fall det är bättre att ta Östersjökusten upp mot Stockholm och sen traila tillbaka, åka runt i Danmark, tyska Östersjökusten osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Jag skulle avråda från en sån resa, iallafall om den ska rymmas inom en normal semester. Sträckan från Blekinge till strax söder om Göteborg är helt utan skärgård, dvs både oskyddad och också ganska glest mellan sevärdheterna. Mysiga hamnar och städer, men mycket enklare och billigare att avnjuta med bil. Tror i så fall det är bättre att ta Östersjökusten upp mot Stockholm och sen traila tillbaka, åka runt i Danmark, tyska Östersjökusten osv.Jo visst är det så då jag har båten i abbekås o vet hur vädret o vågorna är här så jag vill ju ha lite tipps Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 19 September , 2016 Göta älv, det vill säga det breda diket innan "Trollhätte kanal" är väl heller ingen hit, uppförsbacke hela vägen, och sevärdheterna består av baksidesfasader av nedlagda industrier, klart om man gillar graffitti så kanske man kan njuta, men knappast annars. Sedan är det ju förstås spännande att slussa i de jättestora slussarna mellan Lilla Edet och Vänersborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 September , 2016 Göta älv är klart värd att segla, en stor svensk farbar flod, den ska man inte förakta. The real shit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2016 Göta älv är klart värd att segla, en stor svensk farbar flod, den ska man inte förakta. The real shit Sovjetkänsla! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 September , 2016 lite mer "övergivna platser" känsla kapitalismens död.... .Skrev ett blogginlägg om Lilla Edet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 September , 2016 Om det är kanaler du är ute efter så är det bättre att gå söderut längs danska kusten och in på Trave vid Travemünde och vidare upp för floden några timmar till Lübeck. Den sträckan gör du på två dagar om du har bråttom vilket man förstås inte ska ha. Sen kan du åka runt på tyska kanaler så länge du orkar, eller ta dig vidare söderut mot Holland, Belgien och Frankrike med för den delen om du har riktigt gott om tid. En del kanaler är som Göta kanal med mestadels turisttrafik, men du har även stora kanaler och floder med jätteslussar och omfattande pråmtrafik vilket kan vara lite mäktigt. Dessutom gratis att slussa i Tyskland och generellt lite lägre kostnadsnivå på t ex krogmat och hamnavgifter än hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Om det är kanaler du är ute efter så är det bättre att gå söderut längs danska kusten och in på Trave vid Travemünde och vidare upp för floden några timmar till Lübeck. Den sträckan gör du på två dagar om du har bråttom vilket man förstås inte ska ha. Sen kan du åka runt på tyska kanaler så länge du orkar, eller ta dig vidare söderut mot Holland, Belgien och Frankrike med för den delen om du har riktigt gott om tid. En del kanaler är som Göta kanal med mestadels turisttrafik, men du har även stora kanaler och floder med jätteslussar och omfattande pråmtrafik vilket kan vara lite mäktigt. Dessutom gratis att slussa i Tyskland och generellt lite lägre kostnadsnivå på t ex krogmat och hamnavgifter än hemma. Okej du det lät ju intresant 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 19 September , 2016 Ja men är det inte mysigt med kanaler?? Bara puttra fram i lungn o ro titta om kring stanna till någon stans äta gott dricka gott ☺ Bara känner att jag måste göra något sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 September , 2016 Jo, det är väldigt mysigt med kanaler. Man kommer till små städer där man kan lägga till mitt i stan, hamnar i samspråk med båtgrannar i slussarna osv. Man ska dock inte ha bråttom, du kör inte snabbare än 5-6 knop och här och var kommer det slussar som tar någon halvtimme eller timme att ta sig igenom. Du kommer också köra i stort sett hela dagen så när du kommer fram har stan just stängt, försök därför planera så du kör varannan dag och varannan dag sightseeing. Sen ska du ha med cykel, så du kan se dig omkring. Du behöver också kanalintyg, vilket inte är så dramatiskt. Det du behöver är förarbevis (bra att ha ändå), en kvälls båtpraktik och själva kanalintyget som är ett prov där du får ha regelboken med dig vid uppskrivning. Sen måste båten registreras hos t ex SBU, kostar några hundralappar. Lite planering krävs, men klart värt det! Finns massvis på nätet att läsa. Jag åkte runt i norra Tyskland för några år sen; in i Travemunde och ut vid Sassnitz. Området heter Mecklenburgs sjöplatån (Meklenburgische Seeplatte) och är ett område med sjöar som binds samman med små turistkanaler av Göta kanal-stuk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 20 September , 2016 Göta älv är klart värd att segla, en stor svensk farbar flod, den ska man inte förakta. The real shit Sovjetkänsla! Ja och sedan några år tillbaka har man rapporterat att stören har återvänt, dock troligtvis i små och enstaka exemplar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 September , 2016 Jag skulle avråda från en sån resa, iallafall om den ska rymmas inom en normal semester. Sträckan från Blekinge till strax söder om Göteborg är helt utan skärgård, dvs både oskyddad och också ganska glest mellan sevärdheterna. Mysiga hamnar och städer, men mycket enklare och billigare att avnjuta med bil. Tror i så fall det är bättre att ta Östersjökusten upp mot Stockholm och sen traila tillbaka, åka runt i Danmark, tyska Östersjökusten osv.Jo visst är det så då jag har båten i abbekås o vet hur vädret o vågorna är här så jag vill ju ha lite tipps Vi människor är ju olika. Personligen skall det mycket till för att jag skall kunna tänka mig gå rakt genom Sverige genom Göta kanal/Göta Älv. Jag seglar hellre runt. Talade med kompisen, som jag haft segelbåt ihop med i 10 år, för några dar sen och frågan om kanalfarande kom upp. Han älskar att gå i kanaler. Han går olika kanaler varje sommar. Det minst kanalliknade han gått på en massa år är Limfjorden. Principen är väl att gå långt och snabbt till att börja med. Blekingekusten är väl nästa hemmafarvattnen om man har båt i Abbekås. Från Abbekås till Åtminstone halvvägs upp i Kalmarsund eller tom till Västervik. Sen är det ju en mycket fin skärgård upp till Mem. Kanalen kan man ju njuta av på sitt eget sätt. Vättern kan man ju bara gå rakt över eller gå till Visingsö, åka remmalag och kolla på Tycho Brahes avkapade kyrktorn och sen till Gränna och köpa polkagrisar - eller.... I Vänern finns det ju mycket att se. Läckö Slott, Spikens fiskeläge, Lurö och Djurö skärgårdar och på väg mot Vänersborg är väl Dalbergså ett måste och en sista natthamn. http://thallatha.blogspot.se/2013/10/dalbergsa.html Sen är det nästan bara transportsträcka hem. Tanka i Vänersborg. Köra/slussa utför Älven kanske med ett stopp i Göteborg. Har man barn ombord kanske ett Lisebergsbesök är eftertraktat. Göteborgs södra skärgård kan ju va intressant, men det kan ju vänta till en sommars besök på den bohuslänska kusten. Sen är det bara att dra. Glommens hamn är en bra natthamn om man inte har massa krav på mervärde i form av restauranger och krogar och annat jippo. Den ligger ju långt ut, och man tappar ingen distans, som till Varberg eller Falkenberg Hallands Väderö skall man akta sig för. Dit kan man ju lätt gå från Abbekås, med risk att man fastnar där nån vecka eller två - speciellt på hösten när björnbären är mogna. (min absoluta älsklingsö) Då är det i så fall Torekov som gäller. Ven kan ju va en lämplig plats att besöka och fortsätta sin utforskning av Tycho Brahes liv och leverne, under en cykeltur på ön - om man har en dag över. Sen är det väl bara en dagstur hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2016 Vi är ju lite olika och vill uppleva olika saker. Att gå en bit utanför kusten är nog behagligare för oss som seglar än om man går med en snabbgående motorbåt. Att ta sig genom stora skärgårdar kan vara en fantastisk upplevelse men tidsödande. Att gå runt som TS plan kan nog vara en kul grej att ha gjort, vill man ha lite annorlunda är en tur på tyska kanaler klart trevligt. Vill man få insperation är detta ett bra ställe: http://eurocanals.com Köp tex Germany för 160 kr, planera lite. En varning dock, det är många som fortsätter på kanalerna i Europa år efter år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2016 Vi är ju lite olika och vill uppleva olika saker. Att gå en bit utanför kusten är nog behagligare för oss som seglar än om man går med en snabbgående motorbåt. Att ta sig genom stora skärgårdar kan vara en fantastisk upplevelse men tidsödande. Att gå runt som TS plan kan nog vara en kul grej att ha gjort, vill man ha lite annorlunda är en tur på tyska kanaler klart trevligt. Vill man få insperation är detta ett bra ställe: http://eurocanals.com Köp tex Germany för 160 kr, planera lite. En varning dock, det är många som fortsätter på kanalerna i Europa år efter år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 20 September , 2016 Kul läsning. Jag var med om ett äventyr i helgen. Jag hjälpte en kompis att köra hem en motorbåt från västervik till Göteborg. Vi startade fredag morgon och var framme på söndagen. 400 sjömil! Ska jag vara riktigt ärlig så var det i längsta laget och jag är glad att det inte var jag som betalade Bränslet!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 23 September , 2016 Killen som köpte min gamla båt i våras fick inte tag i nån lastbil, det blev åtta dagar mellan Göteborg och Norrtälje, dessutom hade han hjälpt en kompis som köpte en båt i Luleå, och tog den till Norrtälje sjövägen. Jag köpte min båt på Dalarö, och det är väldigt bra asfalt på E4:an. Aaltonen har väldigt fina lastbilar med kran! Jag var med en gång i min ungdom om att segla hem en Charterbåt från medelhavet till Orust, skitväder på Biscaya och dimma i kanalen, jag var den ende ombord som inte var sjösjuk eller hade magsjuka, nä fy fasiken vilken skitresa det var. Tur att det fanns två toaletter ombord, en för de som hade diarre och en för mig. På den tiden var mina navigationskunskaper direkt beistfälliga, men jag lärde mig nog ett och annat. Att ta med Glanil och Immodium... Säffle, kan jag få en kopp kaffe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 September , 2016 Nu ska jag inte vara negativ men, den båten är för liten att knalla runt Sydsverige med. Vid stiltje sure men hur ofta är det så när det är öppet hav. En släkting har en Gullringen som jag varit med och rivit i ganska mycket och även kört. Den är inget kul när det friskar i lite. Köra sakta funkar faktiskt rätt bra. Den är bestyckad med en VP AQ151 (Rak 4:a 146 hk) och 290 drev. Sedan soppan, här får du nog räkna med 1-1,5 l/d. Lite beroende på vad det är för motor/drev monterat. Många av dessa båtar har aq130 och 100 drev ev 250/270 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 23 September , 2016 Okej ja vet ej i nu har ej hunitt prova båten då jag renoverat motorn så med lite tur så ska motorn i helgen Jag har med aq 151 med 290 drev Men vist går det mycket vågor här nere men den är ju i alla fall större än förra båten☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser