oyster 14 Postad 18 September , 2016 Ni som har midcabin-båtar, är det värt att hitta en planlösning där man alltid har fyra sängplatser bäddade utan att behöva använda dinetten? Typ: https://boten.nl/fotos/198835-2_800x600.jpg Eller funkar det lika bra med en båt som har mindre kabin eftersom man alltid sitter och äter ute (under kapell eller bar himmel). Typ den här layouten: http://www.theboatshopper.net/wp-content/uploads/13821144174964/13821146364077.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 September , 2016 Vi är förvisso väldigt mycket i båten och kanske inte alltid när det är bra väder heller. Med två små barn samt två vuxna i familjen. Är det oerhört skönt att aldrig behöva bädda upp eller ner. Dinetten är dessutom en väldigt bra avställningsyta när man diskar eller lagar mat. Allt är ju en fråga om kompromiss, större båt har sin nackdelar såklart men vi valde bayliner 2855 för att få just den planlösningen och är än så länge väldigt nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 September , 2016 För oss var det primära att få separata kabiner med dörr för att slippa bädda upp varje dag och inte behöva se sängkläder och liknande, samt att få lite "privacy". Detta innebar också att vi fick en dinette nere i båten som förvisso är trevlig att ha men som jag hade kunnat vara utan. Vi sitter till 99% i akterns U-soffa och inte nere i båten. Så mitt tips är väl att hitta en båt som inte har någon av de planlösningarna du delade, utan istället en dörr till förpik och till stickkoj/midkabin(er). Av de du delade hade jag valt den med separat koj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 19 September , 2016 Vi har midcabin med bäddbar dinett (Bavaria 28 sport), vi är två vuxna två lite större barn och en bebis. Hittills funkar det ganska bra och de större barnen sover i fören i den bäddbara delen. Dock så är just detta en av de få nackdelarna med vår båt och jag har vid flera tillfällen känt en viss ånger över att vi inte lade upp de ca 300k till som hade behövts för att få en 31/32 sport som har en egen koj i fören när vi beställde båten. Nu är vi bara ute 2-3 nätter i sträck så det funkar. Men hade jag beställt båt idag hade det blivit ett nr större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 19 September , 2016 För oss var det primära att få separata kabiner med dörr för att slippa bädda upp varje dag och inte behöva se sängkläder och liknande, samt att få lite "privacy". Detta innebar också att vi fick en dinette nere i båten som förvisso är trevlig att ha men som jag hade kunnat vara utan. Vi sitter till 99% i akterns U-soffa och inte nere i båten. Så mitt tips är väl att hitta en båt som inte har någon av de planlösningarna du delade, utan istället en dörr till förpik och till stickkoj/midkabin(er). Av de du delade hade jag valt den med separat koj. Är det en Draco 2900 du har Bobba? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 19 September , 2016 När vi köpte nuvarande båt, windy 9000, så valde vi bort andra mittkabinbåtar med fast dinette nere eftersom att det blir så trångt nere om man inte går upp ganska rejält i båtstorlek. Med värme ute under kapellet så vill man ändå alltid sitta där när man ska äta etc. Riktig dörr till mittkabinen skulle jag dock inte välja bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 September , 2016 För oss var det primära att få separata kabiner med dörr för att slippa bädda upp varje dag och inte behöva se sängkläder och liknande, samt att få lite "privacy". Detta innebar också att vi fick en dinette nere i båten som förvisso är trevlig att ha men som jag hade kunnat vara utan. Vi sitter till 99% i akterns U-soffa och inte nere i båten. Så mitt tips är väl att hitta en båt som inte har någon av de planlösningarna du delade, utan istället en dörr till förpik och till stickkoj/midkabin(er). Av de du delade hade jag valt den med separat koj. Är det en Draco 2900 du har Bobba? Jomenvisst. Inte den vanligaste skutan direkt! Hur så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 19 September , 2016 Tycker också den verkar trevlig och undrade om ni var nöjda med utrymmet i midkabin eftersom ni verkar använda den som huvudbädd och inte bäddar ner dinetten? Vet också att det finns ytterligare en enkelkabin i 2900. Idag åker jag en Draco 2400 men där använder vi i huvudsak dinetten i ruffen att sova i och äter/sitter alltid uppe i soffan i sittbrunnen och det funkar utmärkt när man är två men är man 4-5 st ombord börjar det bli trångt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 19 September , 2016 Dörr till både förpik och stickkoj hade varit trevligt, men då går man upp rejält i pris/storlek på båt så det får jag nog glömma för tillfället. Separat dörr till stickkoj gör också att alla amerikanska båtar går bort och en del andra. tex. den här: http://buckard.com/?page_id=2231. Svårt det här.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 September , 2016 Tycker också den verkar trevlig och undrade om ni var nöjda med utrymmet i midkabin eftersom ni verkar använda den som huvudbädd och inte bäddar ner dinetten? Vet också att det finns ytterligare en enkelkabin i 2900. Idag åker jag en Draco 2400 men där använder vi i huvudsak dinetten i ruffen att sova i och äter/sitter alltid uppe i soffan i sittbrunnen och det funkar utmärkt när man är två men är man 4-5 st ombord börjar det bli trångt. Singelstickkojen på babordsidan marknadsfördes säkert som en regelrätt koj när det begav sig, men är i praktiken en barnkoj, ca. 70cm bred har jag för mig. Vår 5-åring har massor med plats och älskar den men om 8-10 år kommer det nog låta annorlunda. Midkabinen är ca. 140cm. bred och funkar perfekt för oss som inte är längre än 180cm. Är man mycket längre än så får man räkna med att kanske inte kunna sträcka ut ordentligt. Kojarrangemanget är en kompromiss som för oss är perfekt men som nog inte är optimal för alla familjekonstellationer. Vi har spenderat 30+ nätter i båten i sommar och för oss passar den som sagt helt perfekt. Dinetten fram används som gästbädd ibland, och ger då gott om utrymme för 2 vuxna och något barn. Annars används den mest av 5-åringen som ritar, bygger lego etc. där. Soffan i sittbrunnen är gigantisk med tanke på båtstorleken. Man sitter ledigt 8 vuxna och äter tillsammans utan att det känns jobbigt. Båten är hög och har en ganska vass V-botten vilket gör den lite jobbig att köra tycker jag. Det blir mycket fipplande med trimplan och jag överväger starkt att testa Mentes timplansautomatik. Fördelen är ju såklart att med >5 tons vikt och vass botten behöver man inte dra av i första taget. Sen tycker jag det är roligt att den är lite udda och ovanlig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser