Lundin018 0 Postad 17 September , 2016 Hej på er Jag har just köpt en Örnvik 610 mc 1998 med en mercruiser 3.0. Båten var upptagen för vintern av ett båtvarv innan köpet. Nu när jag startar den startar den direkt med grund gas, men så fort jag lägger i neutral läget/tomgångsläget så stannar den direkt.. Några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 September , 2016 Den kan behöva komma upp lite i temperatur för att gå som den ska på tomgång. Om den beter sig likadant när den är varm så behövs justering av förgasaren. Först ställer man tomgångsvarvet med skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället. Sedan justerar man tomgångsblandningen så att man får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. därefter justerar man varvtalet igen så att det blir rätt. Om det inte går att få till så måste man riva förgasaren, göra rent jättenoga, (helst med ultraljudstvätt), och byta alla slitdelar som man köper i form av en renoveringssats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundin018 0 Postad 18 September , 2016 Den går lika när den blivit varm. Men tror du att det kan behövas justeras, den var ju i drift för några veckor sen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 September , 2016 Om den tidigare fungerat och helt plötsligt slutat gå på tomgång så verkar det troligt att det kommit skräp i ett tomgångsmunstycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundin018 0 Postad 18 September , 2016 Läste att det finns en microbrytare som ska bryta tändningen vid växling. Känns som det är det som är problemet. Så fort jag närmar mig neutral tvär dör den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 September , 2016 (redigerade) Jag uppfattade att den inte ville gå på tomgång alls men att den går på friläge om du drar på med handgasen? I så fall kan det inte vara microbrytaren det handlar om. Microbrytaren ska bryta tändningen en bråkdels sekund när man lägger ur växeln. (Absolut inte när den läggs i.) Om nedre växelwiren går trögt eller om mekanismen på växelbryggan är feljusterad så kan man få problem med tjuvstopp när man lägger ur eller i växeln. Observera också att man ska lägga i och ur växeln med distinkta rörelser. Inte sega i och ur växeln. Redigerad 18 September , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundin018 0 Postad 18 September , 2016 Det är det jag funderar på, ja la i båten starta med neutral och handgas. Sen smög jag ned handgasen och då dör den direkt. Så det kanske är så enkelt att man ska vara mer bestämd på reglaget? Lr att det står fel. För motorn tveka är inte ens, det är som att man stänger av den och det är direkt när man närmar sig samma läge på reglaget. Straxt innan neutral. Och det är väl just där microbrytaren går in om man har växel i.. Slut på helgen nu tyvärr så jag får fundera vidare till nästa vecka. Men alla tips o råd mottages Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrStolten 0 Postad 11 November , 2020 On 9/18/2016 at 12:52 AM, Eld- said: Hej Hur går jag tillväga för att justera tomgångsblandingen för att få maximalt undertryck i insuget? Mvh Om den beter sig likadant när den är varm så behövs justering av förgasaren. Först ställer man tomgångsvarvet med skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället. Sedan justerar man tomgångsblandningen så att man får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. därefter justerar man varvtalet igen så att det blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 November , 2020 55 minuter sedan skrev MrStolten: Vilken förgasare har du? På en Rochester 2GC som jag har är det nr 39 på bilden. Det är två likadana skruvar som sitter bredvid varandra och som man ska vrida på lika mycket hela tiden. Det är ungerfär lika på andra förgasarmodeller. Jag har en vacuummätare i instrumentpanelen som visar undertrycket. Om du saknar det så måste du koppla in en separat mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrStolten 0 Postad 11 November , 2020 30 minutes ago, Eld- said: Tack för snabbt svar. Skall kolla förgasare nästa gång jag är vid båten. Jag brukar justera tomgången med en skruv som sitter där gasvajern går in i motorn. Skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället är det nr 41 i texten (idle stop screw) du tänker på som förmodligen är nr 42 på bilden (hittar inte nr 41 i bilden)? denna som är nr 39 i bilden? Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 November , 2020 Där nr42 står i bilden ska det stå 41. 42 borde peka på plåtbiten som skruven 41 sitter i. 39 är justeringsskruven för tomgångsblandningen. Det är två stycken men bilden visar bara den ena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dentar 3 Postad 11 November , 2020 Du får nog klargöra lite, Är det att den dör när du går från växel, dvs fram eller back till neutral, eller när du gasar i friläget på neutral och drar ner spaken mot tomgång? När du går från växel till neutral skall man vara ganska bestämd på mercruiser 3.0, smyger du försiktigt kan microbrytaren döda motorn förlänge och ja.. motorn dör. Är man bestämd och det endå sker så är det först: justera växelvire (youtube) fungerar inte det byter du nedre växelwire som går till drevet (smörj INTE upp den gamla) fungerar även inte det så byter du övre växelwire också. Till 99% kommer felet ligga i wirejustering eller nedre växelwire. Är det det senare, dvs neutral gas till tomgång, så lutar det mycket mer åt förgasarhållet, här har växelwiren ingen inverkan överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 November , 2020 1 timme sedan skrev dentar: Du får nog klargöra lite, Är det att den dör när du går från växel, dvs fram eller back till neutral, eller när du gasar i friläget på neutral och drar ner spaken mot tomgång? När du går från växel till neutral skall man vara ganska bestämd på mercruiser 3.0, smyger du försiktigt kan microbrytaren döda motorn förlänge och ja.. motorn dör. Är man bestämd och det endå sker så är det först: justera växelvire (youtube) fungerar inte det byter du nedre växelwire som går till drevet (smörj INTE upp den gamla) fungerar även inte det så byter du övre växelwire också. Till 99% kommer felet ligga i wirejustering eller nedre växelwire. Är det det senare, dvs neutral gas till tomgång, så lutar det mycket mer åt förgasarhållet, här har växelwiren ingen inverkan överhuvudtaget. TS har inte varit inne i forumet på fyra år enligt profilen då originalfrågan kan vi nog lämna därhän. MrStolten återanvände uppenbarligen tråden för att få veta mer om tomgångsjustering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrStolten 0 Postad 9 April , 2021 On 11/11/2020 at 10:56 AM, Eld- said: Vilken förgasare har du? På en Rochester 2GC som jag har är det nr 39 på bilden. Det är två likadana skruvar som sitter bredvid varandra och som man ska vrida på lika mycket hela tiden. Det är ungerfär lika på andra förgasarmodeller. Jag har en vacuummätare i instrumentpanelen som visar undertrycket. Om du saknar det så måste du koppla in en separat mätare. Jag har denna förgasaren MerCarb 2bbl. Jag har testat att skruva på det som kallas idle mixture screw utan framgång. Jag har ingen vacummätare på instrumentpanelen som visar undertryck i förgasaren. Är detta något man man måste köpa och koppla in i förgasaren för att kunna mäta? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser