Olleman82 113 Postad 17 September , 2016 Nu är jag för trött för att tänka klart men nivåvakten till aktre länspumpen har gett upp. Pumpen är en Johnson och jag skulle tro att nivåvakten är det med (det är SVÅRT att komma åt den under motorn). Pumpen fungerar dels med en on/off knapp framme vid panelen samt automatiskt om vattennivån blir för hög men switchen har 3 sladdar ur. Alla nivåvakter jag hittar har bara 2 sladdar vilket också låter väldigt logiskt, den behöver ju bara sluta kretsen så fort den slår till. Min är väldigt lik denna (som också har 3 sladdar ut från nivåvakten) https://www.google.se/search?q=automatic+bilge+pump+wiring+diagram&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjars2NmZfPAhVLEpoKHclBDRMQsAQIHQ&biw=1280&bih=918#imgrc=eIl6pe3LRxep8M%3A Har någon nån idé på hur jag ska koppla detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 September , 2016 (redigerade) Jag har haft samma problem ett antal gånger, som ibland resulterade i att pumpen brände. Nån gång i början av 1990-talet gick jag in till Hunnebo Båtinredning, som har en tillbehörsaffär. Ägaren själv, Bosse Hermansson stod i affären och jag fick klara besked. Länspumpar med lösa nivåvakter är riktig skit. De bara krånglar. "Den här pumpen har jag aldrig fått nån reklamation på." sa Bosse Han tog fram en pump med tidsstyrt tillslag - en Rule 500 - en föregångare till denna. http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk Sen dess har jag bara haft sådana pumpar i mina båtar. Fast jag har faktiskt haft en som krånglat redan från början. Efter nån dag så startade den va 10;e sekund i stället för var tredje minut. När den fått kallnat startade den till att börja med var tredje minut, men kom ganska snabbt tillbaka till den korta intervallen. Jag fick en ny av affären jag köpt den hos. Sen har jag haft ett annat problem. Länspumpsledningen hade hör hög nivåskillnad, så det blev för mycket vatten kvar i slangen, så pumpen gick hela tiden. ett litet hål på slangen, strax efter pumpen, löste det problemet. Redigerad 17 September , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 September , 2016 Så din lösning på min situation är att byta allt? Vet inte riktigt hur det gör det lättare bara? Då har jag 5 kablar att försöka matcha. 2 till pumpen och 3 till nivåvakten. Jag är ute efter en quickfix då det känns lite kymigt att denna inte funkar när Jag har ett litet läckage via styrtappen in i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 September , 2016 Min pump kanske är kopplad som denna? http://forums.iboats.com/filedata/fetch?id=7141209 Om jag förstår det rätt så verkar den tredje kabeln användas för att tända indikeringslampan uppe vid ratten även när nivåvakten aktiverar pumpen. Denna borde jag ju således kunna utesluta, åtminstone för min quickfix? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 September , 2016 (redigerade) Nej varför göra nåt enkelt, om man kan krångla till det!? Jag har två sådana pumpar i min båt, i två avskilda utrymme där det kan utrymme där det kan komma in vatten. Minus till bägge pumparna från en minusplint som är ansluten till förbrukningsbanken. Plus till bägge pumparna anslutna på var sin säkring i en säkringsbox som är ansluten till plus på förbrukningsbanken före batterifrånskiljaren. Sen finns det en tredje tamp från pumpen, möjligtvis nån form av tvångskörning över nåt brytare. Den brukar jag isolera på nåt sätt för att den inte skall komma i kontakt med nåt annat. Jord eller nån pluspol. Gammal yrkesskada - är elektriker. Ju mer "lull" man har, desto mer är det som kan krångla. Redigerad 18 September , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 September , 2016 Det finns lösa nivåvakter som är helt mekaniska. Det ör en flottör som har en stålkula i sig, och när flottören tippar åt ena hållet rullar kulan ivåg och sluter kontakten mellan två kontaktbleck. Dessa kan in gå isönder. De där elektroniska nivåvakterna är ifos väldigt bra, men då de börjar krångla går dom i allmänhet inte att laga, då elektroniken är ingjuten i nån harts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2016 Nivåvakter brukar vara ganska undermåligt gjord. Fel material i kontakterna och dessutom brukar det med tiden läcka in vatten. Nu finns det ju elektroniska vakter utan rörliga delar som borde hålla bättre. Dessa har tre kablar ut, elektroniken måste ha minus. Har man en vanlig, mekanisk nivåvakt och låter den styra ett relä som i sin tur kopplar strömmen till pumpen så brukar det hålla bättre. Denna typ brukar jag använda, kontakterna är sitter i ett litet glasrör som är 100% tät, styrs med en liten magnet i flottören. Nackdelen är att den bara klarar små strömmar och måste ha relä. Den har också väldigt liten hysteres dvs väldigt liten nivåskillnad mellan till och frånslag, därför behövs det en flottör som slår till och en som slår ifrån samt lite mer komplicerad koppling. Men det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 26 September , 2016 Nivåvakten har troligen två sladdar ut. Pumpen har möjligen tre. Men eftersom det är nivåvakten som gått sönder räcker det ju att du byter den och kopplar på samma sätt som innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser