Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
jeager_

Vikten eller ovikten av impellerbyte.

Rekommendera Poster

Varenda en som man pratar med om båtmotorer frågar "har du bytt impellern?" 
Det känns som det hela är väl inpräntad propaganda ifrån impellerindustrin att den ska bytas varje år oavsett om den gått en timme eller 100 timmar.

Hur viktigt är det om man ponerar att motorn gått i djupa vatten relativt klara vatten. har ett jädra bra flöde ut ur kylvatten evakueringen samt motorn  knappt gått 10 timmar under hela säsongen.

Jag ifrågasätter behovet av att då byta varje säsong....

Vad säger ni. Ni som vet?  


MVH B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några års intervall är inget problem alls i en fritidsbåt som inte går så mycket. Det som tar kål på en impeller jättesnabbt är torrkörning. Så om du inte har järnkoll på att den inte har torrkörts så byter du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man byter varje år. Det är oftast skitpengar. Det händer att impellers ger sig, kanske inte jättevanligt men det händer. Impellers massproduceras oftast utan någon större kvaltietskontroll och det kan bli fel i gummiblandningen. Ska man köra längre så ska man åtminstone se till ahh ha ett filter efter pumpen som hindrar gummibitar att åka in i värmeväxlarens tuber och täppa till dem. Helst ska man också ha en elektrisk reservpump.

Den dagen det blir impellersallad så är det halv storm, hög sjö och man är på väg in i en besvärlig hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 25 år med inombordare har jag aldrig råkat ut för att en impeller gått sönder. Byter om jag ser en spricka, annars inte. Förvarar den hemma insmord med vaselin över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Yanmar 6LP är det 1000 timmar eller fyra års intervall på impellerbyte.

 

Funderar på att kanske följa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror lite på utformningen på impellern, på min VP V6 är den ganska bastant. Gjorde ett byte i år, tror jag bytte för fyra eller fem år sedan. Skulle inte behövt gjort bytet i år heller, fanns inte ett fel på den. När den fått legat några minuter efter bortmonteringen rätade vingarna ut sig och den såg och kändes precis lika med den nya jag monterade dit.

 

En del impellrar har väldigt långa och tunna vingar vilket naturligtvis gör dessa känsligare.

 

En helt klart är det en viss hysteri runt ämnet, ungefär lika som med drivknutsbälgar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hysteri var ordet.

Vi körde vår Biltemaimpeller i fem år innan vi bytte, inga skador. Brukar vrida lite på svänghjulet då och då under vintern så att vingarna ska få räta ut sig lite.

Det var onödigt att byta, men det blev ett byte i alla fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en av våra båtar sitter en AD41/DP-E, vilket monterades fabriksnytt våren 2005. Jag har inte bytt vare sig impeller, bälgar, slang eller anod ännu. Jo, båten sjösätts och används varje år.

 

Funderar dock på att göra det i vinter, bara för att...

 

Hysteri är bara förnamnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Yanmar trecylindrig inombordare en gång. Kollade impellern då och då, en dag såg jag lite begynnande sprickor i den varför jag då bytte. Den hade hängt med i 22 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror lite på utformningen på impellern, på min VP V6 är den ganska bastant. Gjorde ett byte i år, tror jag bytte för fyra eller fem år sedan. Skulle inte behövt gjort bytet i år heller, fanns inte ett fel på den. När den fått legat några minuter efter bortmonteringen rätade vingarna ut sig och den såg och kändes precis lika med den nya jag monterade dit.

 

En del impellrar har väldigt långa och tunna vingar vilket naturligtvis gör dessa känsligare.

 

En helt klart är det en viss hysteri runt ämnet, ungefär lika som med drivknutsbälgar.

 

Tvärtom där. Impeller med långa tunna vingar(utombordare) lever ett mycket snällare liv och behöver därför inte bytas lika ofta. De flesta byter ju som känt väldigt sällan impeller på sina utombordare utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man nu inte byter impellern varje år så plockar man väl ut den, smörjer in den med glycerin och förvarar den mörkt och svalt (ej frystemperatur) över vinter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där beror lite på utformningen på impellern, på min VP V6 är den ganska bastant. Gjorde ett byte i år, tror jag bytte för fyra eller fem år sedan. Skulle inte behövt gjort bytet i år heller, fanns inte ett fel på den. När den fått legat några minuter efter bortmonteringen rätade vingarna ut sig och den såg och kändes precis lika med den nya jag monterade dit.

 

En del impellrar har väldigt långa och tunna vingar vilket naturligtvis gör dessa känsligare.

 

En helt klart är det en viss hysteri runt ämnet, ungefär lika som med drivknutsbälgar.

 

Tvärtom där. Impeller med långa tunna vingar(utombordare) lever ett mycket snällare liv och behöver därför inte bytas lika ofta. De flesta byter ju som känt väldigt sällan impeller på sina utombordare utan problem

 

Köpte en båt för några år sedan med en VP700 som gått 7år i östersjön utan impellerbyte. Tänkte att det är bäst att byta impeller. När jag tog ut impellern fanns inga tendenser till sprickor eller andra skador och kändes heller inte torr så den hade säkert gått några år till. Nu tycker jag inte för det att man ska köra 10år med samma impeller, men tror att det är många utombordare som har så gamla impellrar då det är betydligt jobbigare att byta än på en inombordare. Nu ligger ju impellern på en utombordare i vatten och trycker vattnet genom kylslingan till skillnad mot en inombordare där pumpen ska suga vattnet genom filtret vilket ger att det är större risk för en stunds torrkörning, speciellt vid första starten på säsongen. Jag brukar försöka undvika detta genom att prima pumpen lite genom att hälla vatten i filtrets utgång innan första start. Tycker inte heller att man behöver byta impeller varje år på en inombordare bara för att det inte är så stort ingrepp, om man inte har hemskt många gångtimmar. På en del motorer är det svårt att dra bort impellern och därmed lätt att skada den. Jag kör glykolblandning 50% genom sjövattensystemet på hösten, så impellern ligger delvis i glykol över vintern. Har funderat om det kan ha någon negativ effekt på på impellern, men har inte märkt någon hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man nu inte byter impellern varje år så plockar man väl ut den, smörjer in den med glycerin och förvarar den mörkt och svalt (ej frystemperatur) över vinter?

Absolut inte!

 

Om jag tar besväret att skruva isär grejorna så byts de vare sig det behövs eller inte.

Det är ganska bökigt att komma åt impellern på ett Alphadrev och dessutom bör man byta packningarna när man tagit isär. Man vill ju inte ha in vatten i oljan! Packningarna kan inte köpas utan att man får med en ny impeller. 

 

Därför byter man alltihop med typ tre års mellanrum eller om man misstänker att impellern kan ha torrkörts mer än några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man nu inte byter impellern varje år så plockar man väl ut den, smörjer in den med glycerin och förvarar den mörkt och svalt (ej frystemperatur) över vinter?

 

 

Det skulle man kunna tycka.

 

Man måste göra si och så för att garantier ska gälla. Eftermarknaden jublar och gnuggar händerna. Vi konsumenter köper glatt och utan eftertanke. Hur lättlurade är vi konsumenter egentligen? 

 

Men jag har inte gjort ett smack åt impellern, den har fått sitta kvar i pumpen året om. Och detta bara för att testa behovet. Behöver man verkligen byta impeller varje år? Behöver man verkligen plocka ut impellern varje höst? Behöver man verkligen smörja in den med glycerin varje höst? Behöver man verkligen förvara den mörkt över vintern? Osv. Så har det ju "Di gamle" predikat sedan Adam var länsman. Men observera, som Capitan mycket riktigt påpekar, att detta bara har gällt inombordare. Länsman Adam hade nog ingen utombordare.

 

Behöver man verkligen göra allt detta? Mitt svar är definitivt NEJ. Och vad gäller förvaring mörkt, det är väl för bövelen mörkt i pumpen...?

 

Men däremot har jag en ny i reserv med i båten och jag har hela tiden en jäsickens koll på tempmätaren. Om uti fall att...

 

Nu är väl en impeller småpengar i sammanhanget, relaterat till vad det kostar att ha båt. Och det är ju skillnad om motorn loggar 100 eller 2000 timmar per år. Så låt inte snålheten bedra visheten.

 

Lägg pengarna på att må gott på sjön. Byt impeller varje år om Du mår bättre av det, men glöm inte att byta impeller och brytpinne i utombordaren till jollen också varje höst.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ägde en Yamaha 60hk 1987årsmodell,sålde den efter 20 år behövde aldrig byta impeller,hade tempmätare i båten ,både tempen och skvallerstrålen exakt lika i alla år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade utombordare de första 10 åren, visste inte ens att det fanns något som hette impeller, gick bra ändå.

Betr. packningar, packningsmaterial är ju nästan gratis, t.ex. på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag sedan 1972 haft ett antal utombordare, ja några finns väl kvar fortfarande i förrådet. Före 1972 fick jag minsann ro. Farsan bestämde på den tiden. Bytt någon impeller i utombordarna? Näpp, inte en enda. Haverier? Näpp, inte ett enda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 25 år med inombordare har jag aldrig råkat ut för att en impeller gått sönder. Byter om jag ser en spricka, annars inte. Förvarar den hemma insmord med vaselin över vintern.

 

Det här är väl lite pudelns kärna: Tar man ur den , kontrollerar den och förvarar den väl så är det inga som helst problem. Lämnar man den i pumpen över vintern vilket de flesta vill göra för att det är ett bökigt och kladdigt jobb , ja då vet man ingenting om impellerns status.

En annan faktor är att många impellrar kan ha legat mycket länge på en hylla på försäljningstället och gummi är i viss mån en färskvara.

 

Det är en dyr risk dessutom, lyckas man överhetta en inombordare så kortar man ofta livet på den avsevärt. Och att byta impeller ute på sjön är ingen picnic i de flesta båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta impeller ute på sjön är väl ingen större konst på en inombordare. Men det är ju just då man behöver motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta impeller ute på sjön är väl ingen större konst på en inombordare. Men det är ju just då man behöver motorn.

Såvida inte impellern sitter i drevet. Då är det helt omöjligt att byta utan att lyfta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta impeller ute på sjön är väl ingen större konst på en inombordare. Men det är ju just då man behöver motorn.

Då utgår du ifrån att det är lika lätt som du har det.....

 

Det finns flera installationer där man inte ens kan se impellern utan måste använda spegel för att ens se den. Har man sedan som på många pumpar en lös wodruffkil att peta dit så är det besvärligt redan på land. På andra båtar måste man plocka ner en massa inredning och tunga luckor för att komma åt den.

 

Men på en del småmotorer med vattenpumpen lätt åtkomlig så är det naturligtvis ganska lätt, men precis som du säger motorn går ju inte precis under tiden......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha som målsättning att tänja på gränserna maximalt? Enligt mig är serviceintervall satta av en anledning som inte bara bygger på att skinna kunder fullt ut...

 

Jag byter min vart annat år på Mercuryn. Kör jag längre än så brukar man kunna se lite lägre trycksiffror på mätaren och det är inget jag vill hålla på med. Yamahan får gå 3år då impellrarna till den verkar hänga med lite längre...

 

Som flera andra är inne på är impellrar med korta vingar mer utsatta för slitage än de med långa vingar. På de flesta nyare utombordare är det korta vingar och bytesintervallet är ofta 2-3år.

 

Att byta impeller på en utombordare tar för mig ca 15-20min och gummit kostar mellan 2-400kr. För mig är detta och ny olja i växelhuset varje år en billig försäkring för att undvika problem under säsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...