Bvikinge 0 Postad 16 September , 2016 Hej Har hört att "powerheadet" på 55-80 hk är gjort i gjutjärn och det vill väldigt gärna rosta. Hade tänkt min att köpa en sådan och skruva med den men det avskräcker ganska att dom kan rosta i cylindrarna. Nu till frågan, är det värt att köpa eller ska man köpa en amerikanare eller japanare istället att skruva med? Har också hört att pentan är mer "lättskruvad" än dom andra. Tacksam för svar/ amatör mek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 16 September , 2016 (redigerade) Hej Har hört att "powerheadet" på 55-80 hk är gjort i gjutjärn och det vill väldigt gärna rosta. Hade tänkt min att köpa en sådan och skruva med den men det avskräcker ganska att dom kan rosta i cylindrarna. Nu till frågan, är det värt att köpa eller ska man köpa en amerikanare eller japanare istället att skruva med? Har också hört att pentan är mer "lättskruvad" än dom andra. Tacksam för svar/ amatör mek. Finns en del som racar med Archemedes Penta motorer, tydligen riktigt bra motorer att trimma,Ett litet tips...om man inte konserverar motorn riktigt inför vintern så är det klart att motorn rostar mer än vanligt! Tag kontakt med Bengt Ahls Marin 08-640 48 90. Han har en hel del delar till Archimedes Penta m.fl. Redigerad 16 September , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bvikinge 0 Postad 17 September , 2016 Har hört att de andra är i aluminium, de rostar ju inte. Om man köper en motor att skruva med så är den ju inte oftast i bästa skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 17 September , 2016 Även om om motorblocket är gjutet i aluminium så är cylindrarna gjorda i stål, så rost i cylinderloppen kan förekomma i vilken utombordare som helst. Risken att cylindrarna är rostiga i en tvåtaktare är ändå rätt liten om motorn inte varit under vatten eller förvarats liggande utomhus utan tändstift. Går motorn att dra runt några varv utan att den kärvar i vissa lägen så är den troligen ok i det avseendet. Största problemet med gamla utombordare brukar vara skruvar som korroderat så att de sitter som berget. Då krävs det försiktighet, krypolja och kanske värme och att inte frestas att bara "dra till det lossnar" vilket garanterat leder till att skruven dras av och då blir allt mycket svårare. Det är faktiskt så att rostfria skruvar i aluminium är bland de svåraste som finns om de inte lossnar utan tricks. Så en motor i gjutjärn kanske inte är så dum att jobba med i alla fall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bvikinge 0 Postad 17 September , 2016 Har märkt att skruvar kan gå av genom andra erfarenheter också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser