Gäst J Postad 11 Maj , 2005 Vilka är dom billigaste och bästa (prisvärda) GPS-er? Jag hade tänkt lägga max 4000:- och vill ju gärna ha PLOTTER I FÄRG.... Är det klokt att köpa en begangnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 11 Maj , 2005 Ska du ha en färgplotter för max 4000:- så får du nog se dig om efter en begagnad vare sig du vill eller inte. Utbudet av nya sådana för de pengarna är inte så utbrett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst J Postad 11 Maj , 2005 ...men plotter är väl med en s.k virituell (vektoriserad) karta?? Såna finns väll tom i handburna GPS:er som tex Garmin 60cs... Är dom ok? Bör man tänka på nått om man köper en hand-GPS, dom ser rätt små ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 11 Maj , 2005 Åka fort med sån liten skärm är inte roligt :-? Bara kartan kostar 1500 kr small 2000 kr big garmin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Maj , 2005 Min egen, högst personliga åsikt är att det funkar bra med en enkel, men bra GPS-mottagare, t.ex. Garmin 72, utan kartbild och sånt. Och så kombinera med sjökort. Inget slår gedigen kunskap och erfarenhet med papperssjökort. En plotter är ett utmärkt hjälpmedel, inte minst under navigation i mörker, men med ett sjökort blir det automatiskt så att man tittar mer ut över havet än när man sitter och blänger på en plotter. Det finns som bekant annat än grynnor att se upp för, mötande båtar t.ex. Finns ju ruskiga historier om kollisioner till sjöss, där ena parten haft blicken på plottern och rammat en båt de skulle hållit undan för enligt sjövägsreglerna... Kartan på en handhållen GPS blir ju dessutom ruskigt liten. Köp en enkel navigator och spara tills du har råd att köpa en rejäl plotter, om du känner att du måste ha en, det är mitt råd. Är helt säker på att många tycker annorlunda, men så här känner jag. Och jag är ändå prylgalen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thompan 0 Postad 11 Maj , 2005 kolla upp priser på ebay. blir ofta mycket billigare än sverige. obs tull och frakt tillkommer om man handlar ex. från usa. du behöver naturligtvis svensk karta men det behöver du ju i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst J Postad 12 Maj , 2005 Ja det låter ju faktist rätt klokt... :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 12 Maj , 2005 Hej Har själv en Garmin GPSMap 60cs, som jag beställde från USA. Här är lite kommentarer: 1. Pris från USA är bättre än från sverige/EU, jag gav ungefär 4500 kr. (för ett par månaders sedan) 2. Har i vinter använt den i bilen, mest som en rolig sakt inte för jag har använt den så mycket. Fick visa vägen när jag var på båtmässan i göteborg. Den hittade bra, även om jag hade hittat själv. 3. Det är 54MB minne i den, och när man kör långt med bil är det lite i minsta laget. Själv rör jag mig i södra sverige, och allt söder om stockholm får ej plats. Men det ska väll inte vara några problem om man bara har sjökort i den. 4. Har även haft den på cykeln, och det blir roligare och cykla då. 5. Jag har ännu inte skruvat fast hållaren i båten. Men den har varit med varje gång. Och ha den som logg och se hur man har kört när man kommer hem är roligt. Har ännu inte börjat segla, men när seglingen börja ska den användas för att analysera vad man gjort för fel i efterhand. 6. Men jag tycker skärmen är lite liten att navigera med. Man vill ju se både detaljer nära båten och öar lite längre bort. Har man lite större båt, och inte har problem med solen (dvs. tak över huvudet när man kör) så tror jag en dator (eller en stor plotter) är bättre. 7. Pris på sjökort, kortet kostar 2200 kr (på CD finns bara stora kort), och det tycker jag är lite för mycket. /jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 13 Maj , 2005 Vill du ha en plotter ska du satsa på nåt rejält, jag har själv en handhålen simpel GPS men den funkar till det jag behöver den till, dvs fart och om jag är ute sent på kvällen, annars kör jag på sjökort och känsla(jag har en liten styrpulpetare så det blir aldrig några längre turer). Om du vill ha plotter lägg till 4000kr och köp en Garmin 182c. Det är en helt fantastisk plotter, min pappa har en sån och jag är helt klart nöjd med den. Den har en bra skärm, funkar i alla läggen och ligger bra i pris. Korten till den är inte hutlöst dyra. Jag har haft svårt och hitta begagnade plottrar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 14 Maj , 2005 Hej, var i samma situation som du, har en HT-båt 5,50. Jag köpte en Garmin 72 (handburen) och knappade in de luriga grunden runtomkring med en larmradie 30 m. Använder den som [R]komplement[/R] till sjökorten, samt mätning av fart/distans. Fungerar perfekt med batteri/cigg-kabel. Totalt under 2000 pix. Vattentät flyter! :-tackar Se tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=13811 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser