Fredde73 1 Postad 16 September , 2016 (redigerade) Hej en liten fundering, har ett litet oljesläpp mellan backslag och motor, tror det rör sig om packning från motorn där backslaget går in. Backslaget är nyrenoverat o provtryckt så inget läckage där, vid tio timmars körning kommer det som mest 1,5 cl som jag fångat upp när jag lagt behållare under. Vad säger expertisen om detta, kanske inte är hela världen? Tanken har kommit att det kanske varit så under flera år då jag vid säsongens slut brukar få upp några dl vatten med lite olja på ytan från kölsvinet. Men jag upptäckte detta i samband med backslags uttag och renovering av detta, motorn är en tamd 41. Hej en liten fundering, har ett litet oljesläpp mellan backslag och motor, tror det rör sig om packning från motorn där backslaget går in. Backslaget är nyrenoverat o provtryckt så inget läckage där, vid tio timmars körning kommer det som mest 1,5 cl som jag fångat upp när jag lagt behållare under. Vad säger expertisen om detta, kanske inte är hela världen? Tanken har kommit att det kanske varit så under flera år då jag vid säsongens slut brukar få upp några dl vatten med lite olja på ytan från kölsvinet. Men jag upptäckte detta i samband med backslags uttag och renovering av detta, motorn är en tamd 41b med hs1 backslag. Redigerad 16 September , 2016 av Fredde73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 17 September , 2016 Förmodligen är det bakre vevaxeltätningen som läcker. Det kan ju också vara så att det är läckage på något annat ställe, och oljan rinner via trågkanten och hamnar i motorns bakkant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredde73 1 Postad 17 September , 2016 Förmodligen är det bakre vevaxeltätningen som läcker. Det kan ju också vara så att det är läckage på något annat ställe, och oljan rinner via trågkanten och hamnar i motorns bakkant. Behöver motorn lyftas för byte av bakre vevaxeltätning, bör det göras eller kan man leva med det lilla läckaget som blir, tror efter hel säsong ca 50 tim så kommer det ca 5-6 cl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 18 September , 2016 Det beror lite på hur det ser ut i båten. Backlslaget och svänghjulet måste bort. Om läckaget inte blir värre går det ju att leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 20 Oktober , 2023 2016-09-18 vid 07:29 skrev Rollen: Det beror lite på hur det ser ut i båten. Backlslaget och svänghjulet måste bort. Om läckaget inte blir värre går det ju att leva med. Ok, gammal tråd men samma ämne! Jag skall byta min vevaxeltätning nu i vinter då den läcker. De beskrivningar jag tittat i, pentas verkstadshandböcker, så monteras den nya packboxen innan svänghjulskåpan monteras på blocket, behöver jag tänka på något särskilt vid Montage av packboxen när svänghjulskåpan sitter på plats? Ser att penta skickar med siliconfett till packboxen som skall smörjas mot vevaxel och kåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Oktober , 2023 Det finns ingen kant som tätningsringen stoppar mot, så man får vara försiktig så att man inte trycker in den för långt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Oktober , 2023 Det här verktyget gjorde jag en gång i tiden för att montera tätningsringen. Man drar skruvarna lite i taget i vevaxeln så trycks tätningsringen in rakt och lagom långt med kåpan på plats. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 21 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Rollen: Det här verktyget gjorde jag en gång i tiden för att montera tätningsringen. Man drar skruvarna lite i taget i vevaxeln så trycks tätningsringen in rakt och lagom långt med kåpan på plats. Toppengrej, skall anamma denna ide🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 24 Oktober , 2023 Ny fundering efter ha kommit en bit på väg. Är det skadligt att nyttja en muttermaskin för att lossa bultarna till svänghjulet? Känns lite lurigt! Jag har ingen "Plunsch" eller som det heter egentligen, 884 895-4 Låstapp för svänghjul, men tänkte tillverka något provisoriskt. Det är lite svår att få tillräckligt med kraft med de "normala" arbetsställningarna man har vid båt-meck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser