Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
danneb9

Mercury 40 hk powertrim problem.

Rekommendera Poster

Hej. Köpte en båt med Mercury 40 hk 1992. I en kartong låg en powertrim som jag nu försöker få liv i. Motorn var sönderrostad inuti så jag köpte en ny.

Plockat isär pumpen och blåst alla kanaler. Även blåst pumphusets kanaler.

Passade även på att renovera cylinderdelen med en rebuilt-sats som jag hittade på ebay.

Bytte även tre o-ringar på frikopplingsventilen. Har luftat systemet nu efter att läst på hur man ska göra. I hösta läget på cylindern står motorn stilla(sänks inte)så jag antar att frikopplingsventilen funkar som den ska.

Får inte cylindern att lyfta trots att motorn går. Har valt rätt drivaxel och den snurrar. Tagit loss pumpdelen från cylinderdelen men det kommer ingen olja från hålet i pumphuset.

Utanpå pumphuset(bredvid frikopplingsventilen) finns en skruv med en fjäderbelastad sak. På motsvarande sida en ventil med en kula i. Vet inte dess funktion. Har den något med trycket att göra.

Antar att något är fel i pumpen. Har ingen erfarenhet av powertrims så jag styper här. Är det bara att ge upp eller finns det nåt jag inte tänkt på. Bifogar två bilder på hur det ser ut. Den runda pumpen på bild ser ut som den jag har men min modell har inte 2st kulor i pumpen.8370115e0e3a51660df7560055888016.jpg80f62f0765ed9e490b32a7126064c91b.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat en komplett pumpemhet för 800:- inklusive frakt och tull. Tycker att det kan vara värt att chansa på den. Någon som har någon åsikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har du försökt "läsa på" i verkstadshandboken?
Förmodligen är det nåt enkelt åtgärdat fel som gör att den vägrar tilta upp?

Finns en gratis VHB hos boatinfo.se som nog är relevant. Risiga foton men du som har grejorna IRL kan nog bäst identifiera vad som beskrivs?
Avsnitt 9 beskriver trim/tilt och högeruppslaget HÄR beskriver funktionen översiktligt.

Har inte grottat ner mig men det verkar finnas ett flertal ventiler, minst 4 stycken enligt den texten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Har läst igenom allt nu. Ska plocka isär pumpen ännu en gång och se om jag missat något. Måste vara någon av de två backventilerna i pumpen som inte fyller sin funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...