kreta 0 Postad 15 September , 2016 Har en VP D3 som larmade under körning. Fortsatte köra ca 30 min efter jag stängde larmet. Dagen efter kan motorn inte startas. Larmet går in med röd lampa då jag vrider på startnyckeln. Luft och två st. bränslefilter är byta men det hjälper inte. Har någon haft detta problem? Service och felkods tolkning får jag inte förrän om två veckor. Jag vill åka båt nu till helgen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 16 September , 2016 (redigerade) Har en VP D3 som larmade under körning. Fortsatte köra ca 30 min efter jag stängde larmet. Dagen efter kan motorn inte startas. Larmet går in med röd lampa då jag vrider på startnyckeln. Luft och två st. bränslefilter är byta men det hjälper inte. Har någon haft detta problem? Service och felkods tolkning får jag inte förrän om två veckor. Jag vill åka båt nu till helgen...Har du testat att smörja och lea upp staget som går från vaccumklockan och in i turbon?(kan kärva) annars ge mer info ang hur motorn gick när det hände, motortemp mm så kanske man kan utesluta vissa fel..Även luftfiltret(orginal) kan strula och ge felkoder som i värsta fall gör att motorn inte går att starta, åk till biltema och köp deras koniska sportluftfilter(ca119kr)med kromad topp och sätt på, passar rakt på, detta gjorde jag och motorn gick felfritt sen.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Filter/Sportluftfilter-2000032775/ Förutsätter att du kollat oljenivå, kylvätskenivå mm Redigerad 16 September , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 17 September , 2016 Tack för tipset. Jag skall prova filtret. Staget begriper jag inte var den sitter. Motorn larmade under gång. Jag kom till hamn och byte alla filter men lyckades inte få igång motorn. Då jag vrider nyckeln går larmet igång och motorn startar inte fast startmotorn drar igån den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 17 September , 2016 Tack för tipset. Jag skall prova filtret. Staget begriper jag inte var den sitter. Motorn larmade under gång. Jag kom till hamn och byte alla filter men lyckades inte få igång motorn. Då jag vrider nyckeln går larmet igång och motorn startar inte fast startmotorn drar igån den.Har du luftat filtren ordentligt? Det finns en matarpump på höger sida av motorn en bit ner(sett framifran) öppna en spridare lite och pumpa tills det kommer ren diesel utan bubblor så borde den starta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 19 September , 2016 Efter nollställning av larmet med hjälp av Vodia startade motorn på engång. Vad som var fel är det inte lätt att få veta. Hoppas att jag slipper sådana problem i framtiden. Tack för alla vänliga tipps jag fått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 25 September , 2016 Tyvärr fick jag samma problem efter ca en halvtimmes körning . Begärde bogsering eftersom motorn startade inte. Skall ringa Pampas imorgon och kolla om de kan komma och läsa felkoden..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 25 September , 2016 Tyvärr fick jag samma problem efter ca en halvtimmes körning . Begärde bogsering eftersom motorn startade inte. Skall ringa Pampas imorgon och kolla om de kan komma och läsa felkoden..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 6 Oktober , 2016 Nu är det fixat. Pampas hittade att sensorn från kamaxeln hade gått sönder. Byte sensorn och nu startar motorn igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 6 Oktober , 2016 Nu är det fixat. Pampas hittade att sensorn från kamaxeln hade gått sönder. Byte sensorn och nu startar motorn igen Garantifel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kreta 0 Postad 6 Oktober , 2016 Nej inget garantifel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser