Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
steff8

Felsöka bränslepump

Rekommendera Poster

Hej, 

Har motorproblem och tror inte bensinen kommer fram till förgasaren. Gnistan funkar och bensinen kommer fram till pumpen. Har en annan tråd där jag skriver mer om vad jag testat (http://www.maringuiden.se/forum/topic/83636-parsun-5hk-startade-perfekt-efter-uppeh%C3%A5ll-tv%C3%A4rdog-sedan/) , men här vill fråga/få kommentarer på om hur jag testar ifall det är pumpen som är problemet. 

1. Jag testade att "dra runt" motorn, dvs dra i repet massa gånger. Då ska det väl komma bensin till förgasaren?

2. För att se ifall det kom någon bensin ur pumpen så tog jag bort slangen direkt efter pumpen. Då spottar pumpen ut bensin när man drar i repet. Testade även att låta slangen sitta kvar i pumpen, men drog ut den ur förgasaren. Då kommer ingen bensin ut när man drar runt, utan det verkar som att bensinen rinner tillbaka. Kan jag dra några slutsatser av det?  

3. Går även att blåsa rakt igenom pumpen. Vet inte om det betyder något men jag blev lite förvånad, trodde det inte skulle gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att man ska testa med motorn på tomgång. Min startar inte, funkar det om man bara drar i repet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tänkte inte på det" :-) Kan du ställa en dunk med bensin högre än pump och förgasare och koppla in den före pumpen? Då borde det rinna ner av sig själv.

Pumpen jobbar med ett litet övertryck (typ 0,2 bar) så det borde funka med självrinning.

Funkar inte det kan du ju koppla in slangen efter pumpen och se om det börjar lira.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, motorn sitter på båten och jag brukar köra med den inbyggda tanken. Borde väl gå att testa, men smidigt vet jag inte direkt. Ibland skulle man vilja ha ett garage så man kunde stå och mecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...