Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Niklas-L

Sätta Ankoralina under ankarluckan?

Rekommendera Poster

Har skaffat en Ankoralina som jag vill sätta i fören. Är den mindre modellen på 36 meter? Med 1500kg/belastning.

Min fru gillar inte tanken på att sätta den i pulpet framme i fören.

Då kom jag på tanken att sätta rullen i ankarboxen, men den är lite tajt, då det ligger tampar och övrig där. Men att sätta den på under sidan av locket. Det kunde funka. Kan skruva bort fusk teaken som sitter på ovansidan, sätta genomgående skruvar, 3st. Sedan skruva på fusk teaken igen.

Vad tror ni? Kan luckan bli för tung. Kommer gångjärnen gå slut snabbt. Någon som testat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär väl funka. Har du sen fullt m tamp osv under så blir det ju ingen belastning. Du kan väl fästa m nåt i överkant av luckan när den är öppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luckan håller ju att gå på så vikten av en liten ankarrulle borde ju inte göra något. Tycker det låter som en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns förresten en smart grej på bygghandeln (bauhaus iaf) om du vill prova utan att borra. En rund platta på nån cm som det sitter en maskingängad skruv på. Den limmas upp med medföjande lim så har du en skruv under luckan utan att göra hål. Den är till för att hänga upp krokar/speglar etc på kakel utan att borra.

Jag har hängt en stor spegel i badrummet med dessa och namnskyltarna på båten. Det sitter riktigt bra.

Hittar den ej på bauhaus hemsida nu och vet ej vad de heter, men de finns bland badrumstillbehör. De fäster med självhäftande och limmet trycks sedan in genom ett hål, så monteringen blir skitlätt, du behöver inte ens mäta utan trycker fast dem med ankarrullen provisoriskt fastskruvad i dem (så blir avståndet rätt mellan skruvarna). Sen trycker du bara i limmet och väntar ett dygn, klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska smart eftersom bandet skyddas mot UV-ljus och smuts. Håller längre så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...