Alicia1 44 Postad 12 September , 2016 Funderar på att byta ut mina lite slitna, solblekna lanternor till nya LED-lanternor. Behöver jag tänka på annat än att "bara" byta ut dom? typ montera motstånd, spänningsomvadlare...osv Skulle se fräschare ut med lite nya lanternor till nästa år. //Björn S flipper 760. -89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 September , 2016 Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 14 September , 2016 Vid montering skall du i de flesta fall beakta polariteten, dvs. lampans + -tråd till + -spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 September , 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 15 September , 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Exakt; det är inte tillåtet att byta glödljus i lanternor avsedda för glödljus mot LED. Lanternorna är då inte godkända längre, men frågan avsåg vad jag förstår helt nya lanternor som är byggda med LED-ljus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 September , 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Exakt; det är inte tillåtet att byta glödljus i lanternor avsedda för glödljus mot LED. Lanternorna är då inte godkända längre, men frågan avsåg vad jag förstår helt nya lanternor som är byggda med LED-ljus. Jo, jag förstod det, men tänkte väl att trådens rubrik lockar läsare som har funderingar på allehanda led-lanternor, sådana avsedda för glödljus, eller modernare med ingjutna LED-lampor som man inte kan byta ut. Sedan tog jag för självklart att man förstår att även de vita topp och akterlanternorna går i ett blåaktigt kallvitt ljus. Glödlampan är ju mer varmvit, på gränsen till gul, iallafall vid måttligt spänningsfall. Så, man kan ju fråga sig hur det blir i segelbåtar med många meter kabel till topplanternan, med klen kabelarea och kanske oxiderade kontakter... Sedan kan man väl då reflektera att man inte heller kan byta till lampor eller led-ljus i lanternor avsedda för fotogenbrännare, eller det kanske man kan då dessa troligtvis inte är godkända iallafall inte enligt nuvarande bestämmelser.... Men det blir väl ungefär som att spela in fonografrullar i Mp3-filer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 15 September , 2016 Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. EN 14744, EN 60945 är vel dom godkänningar man behöver inom EU. Detta märks ofta med pinnratt symbol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2016 Nja, de ska vara godkända och provad av ett testhus. EN-nummren säger att de är gjorda för att uppfylla kraven. Så här säger Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten: "Alla lanternor ska ha ett certifikat som visar att de är godkända och uppfyller kraven enligt de Internationella sjövägsreglerna bilaga 1 vilket i Sverige motsvarar Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 1989:15, Bilaga 1 (fr.o.m. 1 juli 2009 är det Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:44 i detta fall som gäller). I Sverige är det Statens Provningsanstalt i Borås som typgodkänner lanternor. Lanternor som har typgodkännande från annat EU lands testhus godtas även i Sverige. Innan köp så begär certifikat" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 15 September , 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända.[/ Den lampsockeln du beskriver är säkert BAY15d. Den har olika effektlägen på vardera "bottenplupp", dit plus kopplas (båda är plus). Minus på höljet. Sockelvarianten på båtar brukar vara av typen BA15b. Den har också två bottenpluppar, men där är den ena plus och den andra minus, (höljet ingen polaritet.) BAY15d har lite osymmetriska "sidopluppar" på höljet, medans BA15d har plupparna på samma höjd. På ledlampor med BA15d-fattning funkar bara lampan åt ena hållet. Om den inte lyser, vrid lampan ett halvt varv i sockeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2016 Tvärtom va? Lanternor har BAY15D med sidoplopparna på lika höjd. BA15D brukar ha två glödtrådar, finns även med en glödtråd och har då inte jord i höljet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 15 September , 2016 Kan ha blandat ihop det lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 15 September , 2016 BA15S = Ø15 mm. Singelpol. + i sockelns mitt, - i höljet. BA15D = Ø15 mm. Dubbelpol. + och - i sockel. Såväl BA15S och BA15D finns med bajonettstiften på olika höjd och har då tillägget Y. Ex BAY15D. Stiften sitter med fördelning om 180°. BAY15D har vid 1-poligt elsystem 2 st + i sockel, - i höljet. Detta för att man inte ska kunna montera lampan fel. Glödtrådarna kan ju ha olika effekt och syften. U i stället för Y, då sitter stiften på samma höjd men med fördelning om 150°/210°. Z i stället för Y, då sitter stiften på olika höjd och med fördelning om 150°/210°. Finns säkert någon mer udda variant också om vi gräver lite djupare i lådorna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 15 September , 2016 Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 September , 2016 Nej, LED-lamporna har piggarna på exakt samma ställe och (på olika) höjd som glödlampsversionen, iallafall dom jag köpte. Mekaniskt passar dom alltså perfekt i den gamla lanternans lamphållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 15 September , 2016 Tack för bra sammanställning, Volvo_Penta. Nu blev allt lite klarare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2016 Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Ja det är nog både enklast och klokast. Man har ju inte bara lanternorna för att man måste utan för att synas. Priserna på LED-lanternor kommer nog att sjunka även om Biltemas inte är mycket dyrare än vanliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 16 September , 2016 (redigerade) Typiskt MG. I första svaret får TS det enda svar han behöver. Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. Nästa inlägg om polaritet är också relevant. Vid montering skall du i de flesta fall beakta polariteten, dvs. lampans + -tråd till + -spänningen. Sedan följer en mängd - i och för sig intressanta - inlägg som förvirrar TS så att han i inlägg #13 bestämt sig för att bara byra glasen på sina lanternor eftersom det här med led är en djungel. Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Mackey Redigerad 16 September , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 September , 2016 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 22 September , 2016 Åsså kom Mackey med det 17:e inlägget, lika onödig som de andra? Äru på sur humör? Detta är inte typiskt på MG, så här är det på nästan alla sajter. Det flippar ur lite hipp som happ. Man associerar till olika tankebanor osv. Det är ganksa mänskligt. Så länge det inte flippar ur helt eller går till personangrepp å rent skitsnack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser