Kajza 0 Postad 12 September , 2016 Hej. Har en nyinköpt Bella 652 årsmodell 2001 som är utrustad med en Mercruser V6 4,3 LH 2001 med slutet kylvattensystem. Då det tar in havsvatten genom drevet"Alpha one" som kyler via en värmeväxlare de interna kylvattnet, undrar jag om det finns någon där ute, som vet hur man gör en vinter konservering och hur får jag renspolat havsvattensystemet samt få igenom en glykolblandningen ? Tacksam för svar /Kajza Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 12 September , 2016 Spolmuff kommer nog många att föreslå. Men jag säger ta bort propellern och skaffa en lagom stor tunna som drevet går ner i. Den måste vara så pass hög så att vattenintaget i drevet kommer under vatten. Intaget sitter strax över växelhuset. Varmkör först med vanligt vatten, byt olja o filter. Byt sedan till 50/50 glykolblandning i tunnan, kör några minuter. Innan körning med glykol så brukar jag koppla bort soppaslangen från tanken och stoppa den i en dunk med 2takts alkylatbensin. Det sparar förgasare och ev inspr. från den korraktiva bensinen vi har idag, kör så länge att det går åt några liter ur dunken. Glykolblandningen sparar du till nästa år, ev toppa lite så frystalet blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajza 0 Postad 12 September , 2016 Spolmuff va min första tanke, med att koppla till en slang till en behållare med glykolblandningen som sugs in, men det kanske inte fungerar. Tror att ditt förslag är det rätta Gelis, så jag går på det. Tackar o bockar för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 12 September , 2016 Det tar tid att skaffa alla hjälpmedel som går åt ha förtröstan. Jag har införskaffat en drevsäck, en glykolmätare, en 12Vpump från Biltema plus tre 25liters dunkar med glykol -35grader. Finns bra videor på detta på nätet. Om du ligger i saltvatten tappa motorn på detta genom dräneringen. Gelis har helt rätt men jag varmkör maskinen i glykolblandningen och med tvåtaktssoppa... Om du har en insprutare utan katalysator rekommenderar volvo en 2procentig oljeblandning. När maskin är ordentligt varm vet du att alla kanaler är skyddade med glykol.Nu går dessutom motorn som en potta skit och ryker ganska duktigt, Nu är det läge att byta olja och filter på maskin, starta därefter motorn en snabbis så att ny olja ersätter den gamla i kanaler och lopp. Därefter är det bara att pumpa över glykolen i dunkarna igen. Du kommer att få lite skitig glykol pågrund av oljan men det lägger sig överst i drevsäcken. Häll detta i återvinningen fyll upp dunkarna igen och se till att de har rätt frysskydd dvs kontrollera med glykolmätaren så att dessa är redo för nästa år.Första året går det åt en massa glykol men det är som sagt en engångskostnad. Jag brukar köpa en 5litrare varje år men då har jag ett elverk och en AC som jag konserverar också... Lycka till Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser