Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
zumpen

Resmål i Vänern?

Rekommendera Poster

Hej detta blir min första sommar med båt och jag har lagt den i Vänern.. =) jag undrar om nån kan tipsa om sevärdigheter o resmål i vänern som jag kan besöka i sommar. folk med erfarenheter o Vänern får gärna skriva av sig här på alla sätt.. Mvh Nicklas

post-9385-1394234384,7814_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tur till Säffle (måste slussa där) och sen vidare i vikingaleden upp till Arvika. Lägg till i gästhamnen i Arvika och ev övernattning där. Tog den turen för två sommrar sen. Kan rekommenderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok tack så mycket.. verkar finnas mycket kul at se i vänern trots att det bara är en stooor sjö =) nu till en annan fråga.. jag har en b30 i båten och sitter o funderar ut vad 1 vecka skulle kunna kosta i bensin pengar vid normalt körande.. kommer att stanna till så ofta som det bara går och se mig omkring för att spara på körandet.. vill därför ha så mycket resmål som möjligt.. men nån som kan uppskatta vad det kan ligga i pengar? hur många tusen kan det bli.. vad har ni själv för erfaren heter med liknande storlekar på båt o motor.. o hur lägger ni upp körandet o det för att inte bli ruinerad?? /Nicklas

post-9385-1394234384,8424_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej. om du vill ha lugn och ro så stanna till på djurö,lurö,läckö slott. Annars är nog dom flesta städerna runt sjön trevliga :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger som ovan. Väldigt fint runt Läckö Slott, Ekens skärgård, Lurö, spikens fiskehamn, Även väldigt fint åt Torsö och Bromö. www.spiken.se www.lackoslott.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är orolig för bensinförbrukningen kan du ju ha lite koll på detta med en bränsleförbrukningsmätare som t ex Navman 2100 Fuel. Kostar ca 1800 kr har jag sett på internet. Har själv en bränsleflödesmätare Navman 3100 Fuel som även kan visa nautisk mil per liter (bränsleekonomi) om man kopplar den till en GPS så att man får fartuppgiften (via NEMEA).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt var du har din båt men har du den på norra vänern blir det dyrt till södra delen annars tyckker jag Läckö mm Varför inte ta en sväng in kanalen vid Sjötorp (Där är min båt byggd HEHE). Spiken kan jag inte rekommendera har hemska minnen därifrån från 2003. Var med min sambos och åkte Göta kanal från göteborg till Vättern och när vi passerade genom Vänern så fick vi för oss att stanna vis Spikens fiskehamn trångt som sjutton var det när vi skulle lägga intill just när vi skulle köra med bogproppen så lossnade propellern :-O. Väldigt muntert fram med Cyklop och dyka med nollsikt hittade proppen som tur var men det var ett helsike att få dit den igen. Iof var nog Spiken fint men vi tog oss aldrig i land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min båt i vänersborg! hoppas att jag inte behöver köra över hela vänern för att hitta mysiga ställen.. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej var du tvungen att tala om brommö oxå skämtade bara. tänk att jag glömde namnge brommö där är det underbara sandstränder runt hela brommö.där håller jag mest till för egen del.vill du ha brygga att förtöja så lägger du till vid lindökroken sen kan du gå långa sandpromenader till hovden och över till brommö. fast om vattenståndet är högt så blir det vadning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David

Hej Jag håller till uppe i kållandsö/Ekens skärgård. Du kan alltid ta en dagstur runt kållandsö. Riktig mysig tur men kolla på sjökortet vart grunden finns ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Många bra tips runt södra delen av Vänern. Finns det några bra ställen runt den norra delen Karlstad/Kristinehamn?

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...