Olleman82 113 Postad 28 September , 2016 Ojdå, diskussionen fortsatte visst Känns dock som att vi kommit en bit ifrån min ursprungliga fråga. Vet inte riktigt hur jag ska göra än men troligtvis får batteriet till bogen vara just bara till bogen men vi får se. Och nej, jag kör inte Baylinern i 25cm is, den är på land sedan en vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 September , 2016 Det brukar bli så med diskussionerna här, har jag märkt, vissa fortsätter i all evinnerlighet, och fjärmar sig mycket från ursprungsfrågan. Hoppas du fick ett bra svar innan det svämmade över. -Annars kan man ju lägga ut några bojar i en trång farled, Kyrkesund exempelvis, då blir det en himla omfattande diskussion.... Smily! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 29 September , 2016 Eller prata om båt(s)katter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 September , 2016 Woff!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 26 Januari , 2017 Får rycka lite liv i denna tråden igen Bogproppens batteri ska inte köra någon förbrukning alls (möjligtvis en inverter i framtiden bara) Jag vill gärna, till en början, behålla den tanken som amerikanarna haft med min Bayliner 2855 och jag funderar på om det är rimligt att ställa dit två 95Ah Biltema AGM och under dagtid köra på "both" och när kvällen kommer koppla över till det batteri som får anses vara "förbrukarbatteri"? Inget av batterierna borde bli speciellt åtgångna av denna hantering. Räknar med en strömförbrukning på 40-50Ah per dygn med det största uttaget under dagtid. Börjar med en solpanel på 100w som jag räknar med ger mellan 20-35Ah beroende på väder. Vi har aldrig hittills legat i naturhamn mer än 2 dygn i sträck. Finns det någon risk för att batteriet kan ha svårt att starta 6.2l merc motorn om det ligger på säg 60-80% laddning? Sjunker så att säga dess förmåga till kraftiga strömuttag väldigt fort med lägre laddning? Mitt andra alternativ just nu (då jag inte vill sätta in ett tredje batteri ännu). Är att ALLTID bara köra på ett 95Ah batteri och så att säga "köra skiten" ur det. Då skulle jag isåfall lika gärna kunna köpa ett mindre batteri för startmotorn men med högt CCA värde. (Som alltid skulle vara mer eller mindre fulladdat). Min lösning må vara en aning okonventionell med svenska mått mätt men jag vill inte addera ett tredje batteri i motorrumet. Vill inte ha mer viktg än nödvändigt i aktern. ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2017 Kör alltid på båda, ju fler Ah du har i banken desto mindre slits batterierna. I en båt jag hade var det två batterier som användes till allt men sen fanns det ett batteri som aldrig användes, bara laddades någon gång per säsong. Ska man sen vara krass så får man kontakta SSRS/Sjöassistans om det skulle gå att starta. De gör många sådana uppdrag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Januari , 2017 Kör alltid på båda, ju fler Ah du har i banken desto mindre slits batterierna. I en båt jag hade var det två batterier som användes till allt men sen fanns det ett batteri som aldrig användes, bara laddades någon gång per säsong. Ska man sen vara krass så får man kontakta SSRS/Sjöassistans om det skulle gå att starta. De gör många sådana uppdrag... Ofan.. a oftast går det ju att starta.. ska man meddela varje gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Januari , 2017 Kör alltid på båda, ju fler Ah du har i banken desto mindre slits batterierna. I en båt jag hade var det två batterier som användes till allt men sen fanns det ett batteri som aldrig användes, bara laddades någon gång per säsong. Ska man sen vara krass så får man kontakta SSRS/Sjöassistans om det skulle gå att starta. De gör många sådana uppdrag... Ofan.. a oftast går det ju att starta.. ska man meddela varje gång? Jaja, tvärtom då ra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2017 Kör alltid på båda, ju fler Ah du har i banken desto mindre slits batterierna. I en båt jag hade var det två batterier som användes till allt men sen fanns det ett batteri som aldrig användes, bara laddades någon gång per säsong. Ska man sen vara krass så får man kontakta SSRS/Sjöassistans om det skulle gå att starta. De gör många sådana uppdrag... Ofan.. a oftast går det ju att starta.. ska man meddela varje gång? Jaja, tvärtom då ra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 26 Januari , 2017 Vill väl kanske inte behöva använda mig av SSRS för en så "enkel" sak. Å andra sidan tyckte jag mig ha en bra koll på batteriernas status i förra båten och efter att ha lärt mig elen ordentligt i nya båten och hittat eventuella läckströmmar så ska väldigt mycket till att man "av misstag" ska dra ur batterierna under natten. Men visst, risken finns ju alltid - kanske ännu mer om man har småbarn som kan tänkas pilla på allt möjligt... 2*95Ah batterier på 50% laddning borde ju rimligtvis utan svårighet kunna starta motorn...så man har ju en del marginal i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 27 Januari , 2017 (redigerade) Hej! Jag förstår inte riktigt poängen med att ha ett helt separerat batteri till bogproppen som inte gör någon annan nytta, och sen inte skilja på start- och förbrukningsbatteri? I ditt läge hade jag hellre satsat på ett vanligt startbatteri för 800:- och ett bra förbrukningsbatteri för förbrukningen. T.ex. Leochs LPC-serie. Inte mycket dyrare men mycket bättre och säkrare med separat förbrukningsbatteri. Skulle du vara intresserad av bra batterier till vettiga priser så kan du höra av dig till mig på PM. Redigerad 27 Januari , 2017 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 27 Januari , 2017 Angående logiken i det kan jag bara hålla med förutom en sak: Batteriet till bogproppen är i fören där jag gärna har mer vikt men helst inte mer i aktern där starten skulle hamna. Även om elen inte känns jättesvår så börjar jag gärna med inte alltför stora förändringar i systemet. Har ju knappt lärt känna båten ännu. Ett tredje batteri blir det inte till en början i alla fall men det är ju enkelt att addera även under säsongen. Känner mig rätt trygg med två 95 Ah batterier när jag väl fått kontrollera och åtgärda eventuella läckströmmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Januari , 2017 Med ett separat batteri till bogpropellern slipper man långa och dyra kablar. Skulle det riktigt skita sig så får du väl lossa och släpa det akter för att starta med. Lite koll och 2x95Ah AGM kommer att funka utmärkt och är kostnadseffektivt. AGM är alltid ekonomiskt bättre än vanliga batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 AGM är alltid ekonomiskt bättre än vanliga batterier.Vilka priser/värden räknar du på då?Är ju många fördelar med AGM, men om man bara ser till nyttjade ampere och livslängd. Vanliga batterier har jag hittat från ca10kr/Ah och AGM 20kr/Ah. Säg att man skulle ersätta 300Ah vanliga med AGM, hur många Ah AGM måste man köpa för att ersätta det. Ligger rätt ofta vid bryggor med el, så är kanske bara är 2-3ggr/år man skulle tömma banken på 300Ah till 50%. Har du något bra räkneexempel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 28 Januari , 2017 AGM är alltid ekonomiskt bättre än vanliga batterier.Vilka priser/värden räknar du på då?Är ju många fördelar med AGM, men om man bara ser till nyttjade ampere och livslängd. Vanliga batterier har jag hittat från ca10kr/Ah och AGM 20kr/Ah. Säg att man skulle ersätta 300Ah vanliga med AGM, hur många Ah AGM måste man köpa för att ersätta det. Ligger rätt ofta vid bryggor med el, så är kanske bara är 2-3ggr/år man skulle tömma banken på 300Ah till 50%. Har du något bra räkneexempel? Jag har inte räknat på antal laddcykler kontra pris men det finns annat än prislappen som är till "dyrbatteriernas" fördel. En viktig fördel för mig (seglare) är att AGM-batterierna tar emot laddning bättre än våta batterier. Så de korta stunder min generator snurrar så vill jag att så mycket ström som möjligt ska fastna i mina batterier. Därför har jag valt AGM. När nuvarande batteribank kroknar (det lär nog ta några år för jag försöker sköta dem väl) så kommer det med största sannolikhet att bli LiFePO4 som är ännu bättre på att suga i sig laddning. Att de sen tål ytterligare fler laddcykler, går att utnyttja mer av Ah utan att de åldras och att de väger mindre är ju bara bra. Priserna lär sannolikt ha sjunkit ordentligt tills det blir dags. Vi ser ju redan idag prisskillnaden mellan svenska optimistleverantörer och t.ex. engelska batterileverantörer. I väntan på bytet så ser jag till att alla laddprylar som jag skaffar kan anpassas till de laddspänningar som jag behöver för att ladda mina kommande LiFePO4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2017 Förr drog man ut 50% av batterierna ganska ofta, idag verkar få ta ut mer än 20-30%. Ett vått batteri som man tar ut 50% ur håller 2-300 cykler, jag körde alltid billigaste tänkbara batterier det var alltid det mest ekonomiska alternativet. Idag med solpaneler och landström så tar man ut mindre. Med 30% uttag håller ett AGM 600 cykler, med 20% uttag, 1000 cykler. Några uttag med 50% kommer knappt påverka livslängden. I nödfall kan man ta ut 70% utan allvarliga skador på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Januari , 2017 (redigerade) AGM är alltid ekonomiskt bättre än vanliga batterier.Vilka priser/värden räknar du på då?Är ju många fördelar med AGM, men om man bara ser till nyttjade ampere och livslängd. Vanliga batterier har jag hittat från ca10kr/Ah och AGM 20kr/Ah. Säg att man skulle ersätta 300Ah vanliga med AGM, hur många Ah AGM måste man köpa för att ersätta det. Ligger rätt ofta vid bryggor med el, så är kanske bara är 2-3ggr/år man skulle tömma banken på 300Ah till 50%. Har du något bra räkneexempel? 10 kr/Ah, var då ? Undrar just hur laddcyklerna ser ut på sådana batterier. Biltema tex anger inte ens "Heacy load Cycles" på sina SMF batterier. De enda som har med såna detaljer är just deras AGM batterier. Redigerad 28 Januari , 2017 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Januari , 2017 (redigerade) hm...om man nu ska prata batterimodeller så kan det ju vara intressant att nämna att Harald-Nyborg har ett 90Ah för 1399. Bra mycket billigare än Biltema men utan garantin. Någon med erfarenheter? Redigerad 28 Januari , 2017 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 AGM är alltid ekonomiskt bättre än vanliga batterier.Vilka priser/värden räknar du på då?Är ju många fördelar med AGM, men om man bara ser till nyttjade ampere och livslängd. Vanliga batterier har jag hittat från ca10kr/Ah och AGM 20kr/Ah. Säg att man skulle ersätta 300Ah vanliga med AGM, hur många Ah AGM måste man köpa för att ersätta det. Ligger rätt ofta vid bryggor med el, så är kanske bara är 2-3ggr/år man skulle tömma banken på 300Ah till 50%. Har du något bra räkneexempel? 10 kr/Ah, var då ? Undrar just hur laddcyklerna ser ut på sådana batterier. Biltema tex anger inte ens "Heacy load Cycles" på sina SMF batterier. De enda som har med såna detaljer är just deras AGM batterier. Att AGM har många fördelar säger jag inte emot, men då gäller det ju att man har behovet av dess fördelar. Har själv ingen utrymmesbrist, inget problem med att hinna ladda fullt, därför jag undrade över att det var mest ekonomiskt i alla lägen. Vissa nyttjar ju batterierna mycket mer än jag gör och då förstår jag att det finns många fördelar med modernare teknik. Biltema har tex ett batteri(Art nr 8031101) 110Ah för 1049kr, har även sett andra erbjudanden där priset varit ca 10kr/Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 (redigerade) Man får ju givetvis betala mer för märkesbatterier, det gäller ju oavsett typ. Vissa AGM kostar ju 40kr/Ah. LiFeP04 är ju ändå dyrare, då skall man verkligen ha behovet av dess fördelar. Driva ett kylskåp och lite led lampor i en motorbåt 2-3 dygn mellan laddning känns inte ekonomiskt försvarbart. Sen att det är kul med ny och modern teknik är ju en annan sak, det är ju värt en del bara det Redigerad 28 Januari , 2017 av lp75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2017 Det är många faktorer som påverkar batterivalet. Utnyttjar man normalt batteribanken till 20% så är AGM klart bättre än våta batterier. Med liten förbrukning så funkar våta bra även om det på sikt är billigare med AGM. Använder man mycket ström så är LiFePO4 klart mest ekonomiska även om de är dyrast i inköp. Sen finns det andra faktorer som tex hur snabbt man kan ladda, hur stor ström man kan ta ut. Dyra batterier är nästan aldrig bättre än de billiga i verkligheten. Sen kan man fundera lite på framtiden, för 5 år sedan hade jag ingen tanke på micro, idag kan jag inte vara utan. Samma med en riktig 230V dammsugare. Det finns mycket okunskap och folktro när det gäller batterier, laddning mm. Troligen är dessutom flest skojare i denna del av branschen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Januari , 2017 Jag har flera gånger redovisat mina åsikter angende detta också. Jag säger ingenting om kvaliteten på AGM dessa är säkert jättebra. Men av någon erfarenhetsmässig snålhet har jag återigen köpt vanliga öppna traktionära golfbilsbatterier på 6 volt och 260Ah. Dessa är serikopplade. Om nu dessa håller lika många säsonger som de i förra båten, kanske AGM eller LFe04 har ett betydligt gynnsammare pris då, om 10 år, eller mer. Eller så har det då kommit enny batteriteknik på markandes, så att även dessa framstår lika moderna som Voltas stapel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 För att man skall gå plus så gäller det ju att AGM tål mer än dubbla antalet laddningscykler, när uppnår man det? Tycker mig inte sett någon graf som visar det. Första tanken var ju att man skulle köpa mindre batteribank då AGM tål mer djupurladdning. Men vinsten kommer kanske om man köper större bank och belastar den mindre. Är det då man får betydligt mer än dubbelt antal cykler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2017 Typisk AGM Våta batterier har inte alls samma kurva, där tar även mindre uttag på livslängden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 Då är det ju där jag tänkt fel, för att gå plus skall jag se till att behöva nyttja färre % än tidigare. Vilket kräver fler Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2017 Om jag idag skulle byta mina välfungerande AGM, 3x95Ah så skulle jag utan att blinka välja 180Ah LiFePO4 för 12tkr inkl BMS. Det ger ungefär samma energi, om man utnyttjar 50% av AGM batterierna. Priset för AGM är hälften men med 50% uttag håller de kanske 400 cykler. LiFePO4 håller minst 2000 gånger. Min 100A generator kan ladda ett helt tomt LiFePO4 på mindre än 2 timmar. Mitt normala uttag per dygn ligger runt 50Ah, det kan jag trycka i på en halvtimma. Att det sen går att ta ut 1000A kontinuerligt ur batteriet och att batteriet väger 23 kg är bara bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 28 Januari , 2017 (redigerade) För att åstadkomma snabb laddning så förstår jag det är värt varenda krona. 2000 laddningscykler är otroligt mycket för mig, ligger ute ca30 nätter/år varav ca10 är 1dygn utan laddning och 1-2ggr/år där man nyttjar batterierna till Max rekomenderat. Så även med AGM så får jag ju extremt lång hållbarhet. Blir svårt räkna på då man inte vet hur priserna ser ut om några år. Var hittar man LiFePO4 till det priset? Var ju betydligt dyrare på länken nedan. http://batteriexpressen.se/mobile/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-12v/90ah?category_id=370 Redigerad 28 Januari , 2017 av lp75 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2017 (redigerade) För att åstadkomma snabb laddning så förstår jag det är värt varenda krona. 2000 laddningscykler är otroligt mycket för mig, ligger ute ca30 nätter/år varav ca10 är 1dygn utan laddning och 1-2ggr/år där man nyttjar batterierna till Max rekomenderat. Så även med AGM så får jag ju extremt lång hållbarhet. Blir svårt räkna på då man inte vet hur priserna ser ut om några år. Personligen tror jag inte på några drastiska prissänkningar, med tiden har jag lärt mig att inte ha den typen av drömmar. Det kommer ny batteriteknik med tiden också. Som liten fick jag en massa Popular Mechanics från 50-talet. Där stod det att 1980 skulle vi åka atomdrivna bilar. Jag väntar fortfarande.... Det viktiga tror jag är att nästa gång det är dags för batteribyte så ska man fundera. För en del kommer LiFePO4 vara perfekt, för andra kommer våta blybatterier forfarande fungera bra. Det blir en del att fundera på.... LiFePO4 hittar man här: https://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/CALB-CA180FI-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-180Ah.html?cur=1#tab2 Redigerad 28 Januari , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 29 Januari , 2017 Ip75, vi verkar använda båtarna väldigt lika. Min initiala tanke var att köra med ett enda 95ah batteri AGM (enbart förbrukning) och emellanåt dra ur det under 50%. Enligt spec verkar tex biltema batteri klara detta 180 gånger. 20 sådana dygn per år ger 9 år. Längre än så förväntar jag mig inte att några batterier ska hålla ändå. Bättre, rent ekonomiskt, att skaffa mer solpanel än ett batteri till förutsatt att teori stämmer med praktik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 29 Januari , 2017 Olleman82, grafen på AGM som bhemac postade visar att dom klarar ca250 cykler vid 60% och mer än det vid 50%. Hittade nu en pdf jag laddat ner tidigare och den bilden är från Biltemas AGM batteri. Slutsatsen verkar ju vara. Så fort man har många laddningscykler så verkar det löna sig rent ekonomiskt, men man skall då dimensionera för lågt nyttjande. Man kan inte samtidigt maxutnyttja fördelen att kunna minska storleken på batteribanken då minskar ekonomiska vinsten. Sen får man ju sätta sitt eget värde på övriga fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser