Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Eldarn1

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en CC med en 175hk Mercury från 1995 som jag lyckades sabbar styrningen på vid senaste turen. Höljet som vajern rör sig i sprack och gick nästintill av när jag svängde. Det var ett äventyr i sig och jag kan förklara mer om någon är intresserad.

 

Med det sagt så har jag en fråga då jag tänkte installera hydraulstyrning.

 

Fråga 1. Då jag har en cc båt så har jag en bit från reglage till motor vilket gör att de flesta slangarna är för korta, vad rekommenderar ni, skarva eller låta tillverka i rätt längd?

 

Fråga 2. När man tittar på beskrivningen så anges kolvens styrka i KG, kan jag utgå från de värdet när jag ska köpa hydraulstyrningen eller ska man gå efter tillverkarens "upp till 200hk"? Jag tycker att det känns alldeles för diffust då motorerna varierar kraftigt i vikt. Jag har nu kollat på en styrning där kolven ska klara 270kg (motorer mellan 40-150hk) det ska väl klara att hantera min motor då den väger 180kg.

 

Tacksam för svar då jag vill ut på höstfiske snarast.

 

// Eldarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på motorn är nog rätt ointessant i sammanhanget. Den tas ju upp av motorfästet. Det är motorstyrkan som kan säga något om hur stor kraft styrninfeb kommer påverkas av.

 

När de skriver att kolven ska klara ett visst antal "Kg" så menar de antagligen Kilopond dvs 270 Kg motsvarar cirka 2,6KN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

vågar man sätta på en som är upp till 150hk eller är det bara dumsnålt? Priset är ungefär det dubbla så därav min efterforskning i ämnet.

 

Tack för snabbt svar.

Vikten på motorn är nog rätt ointessant i sammanhanget. Den tas ju upp av motorfästet. Det är motorstyrkan som kan säga något om hur stor kraft styrninfeb kommer påverkas av.

När de skriver att kolven ska klara ett visst antal "Kg" så menar de antagligen Kilopond dvs 270 Kg motsvarar cirka 2,6KN.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis så kommer det fungera rent tekniskt men den kan bli tungstyrd. Och livslängden på styrningen förkortas antagligen. Jag tycker att det är dumsnålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dumsnålt...

 

Jag har ovetandes kört med en Hydraulstyrning för 150hk och 40knop på min båt som har 200hk och gör 50knop.

 

Den har varit lite trög ibland, men nu har den börjat läcka internt och måste renoveras.

Jag kontaktade då generalagenten i jakt på delar och i vårt samtal framkom att nog rattpumpens backventiler gått sönder pga den stora belastningen. Jag behöver således uppgradera...

 

När jag körde originalpropeller utan hiss och körde lite långsammare funkade det hela ok, men den ökade belastningen med hiss är det jag tror tog det över gränsen.

 

Köp ordentligt direkt är mitt råd. Jag upplever Mavimares styrningar hos Flotec som prisvärda och det är nog det jag kommer att satsa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...