Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Ockelbo_DC21

Fjord eller Bayliner

Rekommendera Poster

Hej

Nu ska vi byta upp i båtstorlek, vi har haft en Ockelbo DC21 som vi tillbringat 40-50 nätter på per säsong under åtta säsonger.

Nu räcker det...

Vi har tittat på massor av båtar, finns väldigt mycket ute till salu och vi blir lätt förvirrade och beslutsångesten infinner sig.

 

Vi har satt ett pris på max 200 000:-.

 

Vi har fastnat för en Fjord 725 samt Bayliner 2556,flybridge.

 

Båtarna passar våra behov alldeles utmärkt.

Fjorden har en VP V8 och Baylinern har en OMC 5,7 liters v8, bensin, 230 hk.

 

Vi har inte några speciella krav förutom att vi vill ha en rymlig midcabin där två vuxna kan sova.

 

Vi vill även att båten ska kunna marscha i 20 knop.

 

Jag lite nyfiken på sjöduglighet osv. 

 

Kanske har någon något ytterligare alternativ.

 

Alla tips och idéer är välkomna!

 

Tackar på förhand

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis har en Bayliner 2556 med en diesel.

Jag är imponerad över de utrymmen som de har hittat i den båten för båten är trots allt inte jättestor

Bra sovutrymme i fören, en bra u-soffa vid matbordet och ett skapligt pentry. Midcabin med en 120 cm bred koj och en helt ok toa.

Ett rymligt och rent akterdäck med plats för lösa stolar och bord.

Båten går bra i sjön, de nackdelar som jag märkt är styvutrymmena som varken är stora eller många.

 

Fjorden vet jag inte så mycket om utom att den antagligen går bra i sjön som de flesta norska båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu ska vi byta upp i båtstorlek, vi har haft en Ockelbo DC21 som vi tillbringat 40-50 nätter på per säsong under åtta säsonger.

Nu räcker det...

 

 

Tackar på förhand

Thorbjörn

 

40-50 nätter / säsong ??? i en DC21:a, om det är rättskrivet så är jag imponerad.

 

Ang motorer så skulle jag akta mig för OMC, visst Ford eller GM i grunden men bla avgasdelarna är special.

 

Sitter det också ett OMC drev så ................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Nu ska vi byta upp i båtstorlek, vi har haft en Ockelbo DC21 som vi tillbringat 40-50 nätter på per säsong under åtta säsonger.

Nu räcker det...

 

 

Tackar på förhand

Thorbjörn

 

40-50 nätter / säsong ??? i en DC21:a, om det är rättskrivet så är jag imponerad.

 

Ang motorer så skulle jag akta mig för OMC, visst Ford eller GM i grunden men bla avgasdelarna är special.

 

Sitter det också ett OMC drev så ................

 

Antalet nätter stämmer, vi såg inte det komma när vi köpte båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej med en budget på 200tkr tycker jag nog att ni bör titta på lite störrre båt 2556 är väll inte så mycke störrre än dc21an varför inte Bayliner 2755 eller 2855, 2858 får så mycke mer utrymme

När ni ändå är ute så många dagar

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte precis 2855 och kommer från en flipper 700 med bara 25 övernattningar per Säsong med två vuxna och två barn. Denna känns just nu perfekt för oss men om man bara är två vuxna tycker jag gott att storleken ni tittar på räcker. Med större båt kommer också större motorer, mer förbrukning, större båtplats osv. Dock är det som föregående talare skrev, det blir mycket större när man går från 2655 eller 2656 till 2855/56 eftersom de växer ordentligt på bredden. Samma sak med nästa storlek också men då blir det dubbla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 725 har samma skrov som fjord 24 weekender och en sån har jag haft. 20 knop är nästan i underkant på lämplig marschfart, skrovet planar kring 18 men går fortfarande rätt tungt vid 20. Det börjar gå lätt och fint kring 25 knop och det är antagligen en mer ekonomisk fart om maskinen är tillräckligt stark.

 

Mitkabinen i 24 we och då troligtvis även 725 som är typ en faceliftad 24 we är i minsta laget för två vuxna på bredden. Om ni ändå vill ha en fjord med samma stuk men med ordentlig bredd i mittkabinen så är det en 815 sse som ni bör leta efter.

Redigerad av Niclas_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sitter en omc i baylinern. Så är den förmodligen från sent 80 tal. Dels var bayliners kvalitet långt ifrån bra i slutet på 80 talet. Och även om ford maskinerna som omc använde i sig inte är dåliga, om dom är väl omhändertagna. Så är dreven av det problemtyngda slaget. Men många har bytt till VP drev, och det är väl att rekommendera att köpa en båt som det isåfall redan sitter ett VP drev på. Fjord hade nog inga större kvalitetsbrister varken på 80 eller 90 talet. Men på äldre båtar är det ju alltid hur väl dom har blivit skötta som gäller. Men köper man en Bayliner, så får man ju att en del människor rynkar på näsan åt ens val på köpet. Den dåliga kvalitetsstämpeln från senare delen av 80 talet, och tidigt 90 tal. Verkar vara svår att få bort för Bayliner.

 

Det gick många roliga Bayliner historier då. Tex: Vet du varför det är glasbotten på årets modell av Bayliner?

Nej

För att man ska kunna se fjolårsmodellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 2755 -89 har omc 5.8/sx drev...motorn funkar bra efter byte insugspackning div mindre rep.

Min känsla är att allt negativt bottnar i dåligt underhåll av båtarna o givetvis omc drevet o växelvajer som ställde till det även för motorns rykte.

Underhåller man motorn o drev så ser jag inte några större problem med båt och motor.

Man får mycket båt för pengarna, rejäl midcabin totalt 5 vuxna kojplatser, stor social yta uppe med plats för många, ok badbrygga, fördäck ok för solnjuta mm.

Enda negativa är mycket kapell, slingrig i låga farter vilket den ju även har gemensamt med flera ac våra nordiska modeller skarp v skrov, med fyrblading propeller blir det bättre, vindkänslig men dessa egenskaper lär man sig att leva med.8 enger mellan 1.7-2.3k nm, normalt för båttypen.

Sjätte båten för mig och bästa köpet i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt många båtar bla Bayliner 2155 -87/ 2556 -92/ 2858 -98.

2556an är den bästa båt jag haft (2 vuxna 2 barn), den går bra i även grovsjö, har gott om utrymme och förvaring (behövs hyllor odyl i skåpen ), största akterdecket i klassen vilket blir ett extrarum med kapell, liten men underbart med fly, går att hantera ensam om det behövs, finns en "fisklåda" i akterdecket som är perfekt för tampar odyl m.m.

Kvaliteten skiljde mellan -87an och -92 så inte äldre än -90.

Ang 2556an så är detaljer som flystegens placering, inget trä på akterdeck, färgen på skrovet och utgången till badbryggan bättre på -90/93(nya skrovet).

Vi plockade ur madrassen i midkabin och anv det som förråd och sov i soffan (som blir 140cm bred om jag inte minns fel) när barnen var med.

2858 har vi inte hunnit nyttja så mycket, den har samma planlösning och är som sagt rymligare, men vindkänsligare och bogpropeller är nästan ett måste, trevligare fly där man faktiskt kan tränga sig ner och umgås i L-soffan, har dörr till badbryggan. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...