Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
SeaMaster560wa

Batterifråga

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis hämtat min nya båt och precis som min tidigare har denna 2 st batterier. 1 för start och 1 för förbrukning.

Skillnaden mellan dessa 2 är knapparna samt vilka saker som fungerar eller inte, så det är några frågor som jag har kring detta.

På min förra båt hade jag 1, 1+2,2 och off. Startade alltid båten i 1+2 läget och körde där hela tiden fram tills vi la oss stilla, då ändrade jag till läge 2 där mitt förbrukningsbatteri låg.

På min nya båt finns det istället 2 st separata rattar för on/off, inget konstigt med det, 1 för och 1 för förbrukning.

Dock så skulle jag kolla om kylskåpet fungerade när jag bara hade reglage 2 igång (förbrukning). Lampa etc i kylskåpet tände sig men kompressorn startade inte förens jag även vred reglage 1 till on. Då blev kylskåpet kallt efter en stund.

Min fråga är nu:

Gör detta något? Jag vill ju inte att mitt startbatteri ska gå tomt. Eller sitter det en batteriavskiljare någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva att ha på kylskåpte en lite längre stund med batteriväljaren i läge På för förbrukningen. Startar det inte då så gissar jag att batteriet är dåligt och att spänningsskyddet i kylskåpet slår ifrån. Jag har aldrig hört talas om ett kylskåp som har lampan på en batterikälla och aggregatet på en annan nämligen.

Du kan också mäta spänningen direkt på förbrukarbatteriet när du startar kylen. Går det då under typ 11 V så är det slut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva att ha på kylskåpte en lite längre stund med batteriväljaren i läge På för förbrukningen. Startar det inte då så gissar jag att batteriet är dåligt och att spänningsskyddet i kylskåpet slår ifrån. Jag har aldrig hört talas om ett kylskåp som har lampan på en batterikälla och aggregatet på en annan nämligen.

Du kan också mäta spänningen direkt på förbrukarbatteriet när du startar kylen. Går det då under typ 11 V så är det slut.

Tack!

Mätte upp batteriet och det verkar som det var kasst. Båten är 2014 med 65h men tidigare ägare har aldrig använt vare sig kylskåp, toa eller bord så förmodligen har förbrukningsbatteriet laddat ur sig utan ägarens vetskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...