Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
oyster

Livslängd KAD42

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla?

Hej en motor som är renoverad på det viset är att jämföra med nytt. Du har 25 år gammal teknik dvs ingen teknik alls typ, om du jämför med dagens motorer. Något du ska vara glad för. 42 an och 43 an är mycket stabila i sin konstruktion, flinta motorer dvs finns luft bränsle så går de. Rätt skött och underhållen bör du ha runt 4000 - 5000 drifttimmar i dessa. Sen får vi se hur länge vårt kära vp vill hålla reservdelar, de har ju redan börjat plocka bort vitala delar tyvärr. Men dessa motorer är tillverkade i enormt stora serier tror det är världens mest tillverkade marinmotor, så pirattillverkarna bör väl kunna vakna och se dollartecken i ögonen, när nu inte penta verkar se fördelen med att hålla kvar delarna.

post-72207-0-91256900-1473598440_thumb.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla?

Hej en motor som är renoverad på det viset är att jämföra med nytt. Du har 25 år gammal teknik dvs ingen teknik alls typ, om du jämför med dagens motorer. Något du ska vara glad för. 42 an och 43 an är mycket stabila i sin konstruktion, flinta motorer dvs finns luft bränsle så går de. Rätt skött och underhållen bör du ha runt 4000 - 5000 drifttimmar i dessa. Sen får vi se hur länge vårt kära vp vill hålla reservdelar, de har ju redan börjat plocka bort vitala delar tyvärr. Men dessa motorer är tillverkade i enormt stora serier tror det är världens mest tillverkade marinmotor, så pirattillverkarna bör väl kunna vakna och se dollartecken i ögonen, när nu inte penta verkar se fördelen med att hålla kvar delarna.

DSC_0082.JPG

Håller med, riktigt skottsäkra motorer, se bara till att hålla koll på remmarna så lever dom för evigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar?

Utveckla ryker? Timmar ? Typ av bränsle i tankarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar?

Utveckla ryker? Timmar ? Typ av bränsle i tankarna?

 

 

Lite oklart, men det var så säljaren beskrev det. Att en motor ryker en hel del vid start och att det bör kollas upp. Vet inte riktigt vad det kan innebära i kostnader men eftersom den går bra och varvar som den ska så antar jag att det inte är något allvarligt fel. Men det jag läste mig till vad gäller möjliga fel var ventilstyrningar och spridare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endast provtryckning av spridare och injustering av tryck går lös på ca 4-6000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ingen fara..är mer rädd för kostnader uppemot +30.000....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ingen fara..är mer rädd för kostnader uppemot +30.000....

Mitt råd till dig kontakta en penta verkstad, ta med meken ut be honom kolla motorn kanske kostar nån tusing men de är det värt. Ett vant öga och öra samt erfarenhet av att skruva brukar kunna ringa in problemet, då kan du få kostnadsförslag pruta den pengen sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...