oyster 14 Postad 11 September , 2016 Hej, Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 September , 2016 (redigerade) Hej, Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla? Hej en motor som är renoverad på det viset är att jämföra med nytt. Du har 25 år gammal teknik dvs ingen teknik alls typ, om du jämför med dagens motorer. Något du ska vara glad för. 42 an och 43 an är mycket stabila i sin konstruktion, flinta motorer dvs finns luft bränsle så går de. Rätt skött och underhållen bör du ha runt 4000 - 5000 drifttimmar i dessa. Sen får vi se hur länge vårt kära vp vill hålla reservdelar, de har ju redan börjat plocka bort vitala delar tyvärr. Men dessa motorer är tillverkade i enormt stora serier tror det är världens mest tillverkade marinmotor, så pirattillverkarna bör väl kunna vakna och se dollartecken i ögonen, när nu inte penta verkar se fördelen med att hålla kvar delarna. Redigerad 11 September , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 September , 2016 Hej, Jag har kollat på en båt från 92 med dubbla KAD42. Motorerna är renoverade för några år sen med nya kolvar, foder, spridare, turbos etc. Kan man anta att dessa motorer lever länge till eller har man ett stundande motorbyte med tanke på att dom ändå är 25 år gamla? Hej en motor som är renoverad på det viset är att jämföra med nytt. Du har 25 år gammal teknik dvs ingen teknik alls typ, om du jämför med dagens motorer. Något du ska vara glad för. 42 an och 43 an är mycket stabila i sin konstruktion, flinta motorer dvs finns luft bränsle så går de. Rätt skött och underhållen bör du ha runt 4000 - 5000 drifttimmar i dessa. Sen får vi se hur länge vårt kära vp vill hålla reservdelar, de har ju redan börjat plocka bort vitala delar tyvärr. Men dessa motorer är tillverkade i enormt stora serier tror det är världens mest tillverkade marinmotor, så pirattillverkarna bör väl kunna vakna och se dollartecken i ögonen, när nu inte penta verkar se fördelen med att hålla kvar delarna.DSC_0082.JPG Håller med, riktigt skottsäkra motorer, se bara till att hålla koll på remmarna så lever dom för evigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 11 September , 2016 Låter fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 15 September , 2016 En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 September , 2016 En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar? Utveckla ryker? Timmar ? Typ av bränsle i tankarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 15 September , 2016 En motor ryker vid start men går annars bra, vad ska man räkna med i verkstadsbudget om man måste byta spridare, dieselpump alt. ventilstyrningar? Utveckla ryker? Timmar ? Typ av bränsle i tankarna? Lite oklart, men det var så säljaren beskrev det. Att en motor ryker en hel del vid start och att det bör kollas upp. Vet inte riktigt vad det kan innebära i kostnader men eftersom den går bra och varvar som den ska så antar jag att det inte är något allvarligt fel. Men det jag läste mig till vad gäller möjliga fel var ventilstyrningar och spridare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 15 September , 2016 Endast provtryckning av spridare och injustering av tryck går lös på ca 4-6000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 15 September , 2016 Ja, det är ingen fara..är mer rädd för kostnader uppemot +30.000.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 September , 2016 Ja, det är ingen fara..är mer rädd för kostnader uppemot +30.000.... Mitt råd till dig kontakta en penta verkstad, ta med meken ut be honom kolla motorn kanske kostar nån tusing men de är det värt. Ett vant öga och öra samt erfarenhet av att skruva brukar kunna ringa in problemet, då kan du få kostnadsförslag pruta den pengen sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser