Sjoingenjoren 43 Postad 10 September , 2016 Går i tankarna att byta klädsel på dynorna på sofforna ute i min Bavaria 32 Sport. Vit vinyl i all ära, men tror det går att piffa upp känslan en hel del med ny klädsel. Har kikat lite snabbt på utbudet och det verkar ju finnas en uppsjö av olika tillverkare och material.. Silvertex, Alcantara med mera med mera. Vad skall man välja? Antar att microfiber av något slag är att föredra? Spontant känner jag för något åt "mocca" hållet för en skön kvalitetskänsla som inte blir plastig och halkig som vinyl, men hur är det med slittålighet, UV-beständighet, nedsmutsning etc? Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 22 September , 2016 Alcantara fyller nog dina krav, dyrt men bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 26 September , 2016 Vi har alcantara i vår båt och det bleks en hel del. I övrigt är det förvånansvärt tåligt mot både slitage och smuts. Jag hade dock valt något annat om jag hade vart i ditt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 September , 2016 Alcantara är slittåligt, men tål inte fett eller spill vidare bra. En ratt exvis blir fort solkig och blank. Jag tänker därför att i båten där man kanske smort in sig med solkräm och kanske är lite svettig mm kan det bli svårt att hålla den fräsch. Det är dock väldigt snyggt och rejsigt. I min banbil har jag velat få in lite, men i nuläget är det skinn just pga att alcantararattar mer eller mindre kräver att man har handskar. Bobba: Har du upplevt något av de problemen jag tar upp? Blankhet eller dyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 715 Postad 26 September , 2016 Vi har köpt nya dynor i sommar till en av våra båtar. Vi valde Silvertex. När dynan blir kladdig, vilket den blir ganska snart i en båt som Mange249 helt riktigt påpekar, så rengör vi med Yes diskmedel. Nästa sommar ska vi skaffa nya dynor i en annan av våra båtar. Då blir det Silvertex i den båten också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahlquist 1 Postad 24 Maj , 2021 2016-09-10 vid 21:08 skrev Sjoingenjoren: Går i tankarna att byta klädsel på dynorna på sofforna ute i min Bavaria 32 Sport. Vit vinyl i all ära, men tror det går att piffa upp känslan en hel del med ny klädsel. Har kikat lite snabbt på utbudet och det verkar ju finnas en uppsjö av olika tillverkare och material.. Silvertex, Alcantara med mera med mera. Vad skall man välja? Antar att microfiber av något slag är att föredra? Spontant känner jag för något åt "mocca" hållet för en skön kvalitetskänsla som inte blir plastig och halkig som vinyl, men hur är det med slittålighet, UV-beständighet, nedsmutsning etc? Tack för tips! Hej, hittade den här tråden när jag sökte efter att klä om sittbrunnen till min Bavaria 32 Sport 2004. Min fråga är hur sitter dynorna fast? Ser 3 st stjärnskruv underifrån men är det något mer som håller fast den främre av dynorna i u-soffan? Vad valde du för klädsel till slut, har du ngn bild på resultatet? Tack på förhand/Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 25 Maj , 2021 Det finns Alcantara för båtbruk, den är ljustålig och gjord för ändamålet. Den har den fina moccakänslan som du antagligen eftersträvar. Jag har detta material uppe i båten, men under tak jag har en kabinbåt. Jag har haft min klädsel i tre säsonger och är sk-tnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 20 Juni , 2021 2021-05-24 vid 18:11 skrev ahlquist: Hej, hittade den här tråden när jag sökte efter att klä om sittbrunnen till min Bavaria 32 Sport 2004. Min fråga är hur sitter dynorna fast? Ser 3 st stjärnskruv underifrån men är det något mer som håller fast den främre av dynorna i u-soffan? Vad valde du för klädsel till slut, har du ngn bild på resultatet? Tack på förhand/Christian Hej, Jag har inte kommit till skott än utan kör vidare på den vita galonen som i bakre delen börjar se tråkig ut på övre kanterna. Får nog bli en insats till vintern, men som svar på din fråga så skall den främre sitta skruvad nedifrån som du säger. Annars har jag inte undersökt vidare, men misstänker det krävs lite nedmontering av innertak och annat för att hitta skruvar till ryggstöd. Där bak kommer man ju åt ifrån motorrummet. Gällande materiel - det blir en hel del stänk från dreven upp på badplattformen och ibland med turbulens sjöblött i hela sittgruppen bak. Detta har fått mig på andra tankar gällande alcantara och liknande och har nog insett att något mer vattentålig är att föredra. Då är väl Silvertex mer anpassat eller vad säger expertisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser