fredrik-ume 0 Postad 10 September , 2016 Hej, Jag har en Mercury 40hp 3 cylindrig 4-takt. Drygt 10 år gammal. Jag undrar vilket muskelbatteri som behövs för att starta den. Idag har jag ett gult batteri, förmodligen ett fritidsbatteri så det vet jag ju är inte rätt. Men när jag ska starta denna motor så händer ingenting de första sekunderna jag vrider om nyckeln sen börjar startmotorn snurra igång. Verkar ju kräva en riktig stort startström. Provade även ett helt nytt bilbatteri nu du jag hade den på båtvagning Samma sak, Vrider om nyckeln och efter ett par sekunder börjar startmotorn först lite sakta och sen i full fart snutta igång. Kräver denna båtmotor något enormt startbatteri som kan ge riktigt stor startström? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 September , 2016 Kolla om anslutningar av startkablarna till startmotorn kan vara ärgade (=rostiga). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-ume 0 Postad 13 September , 2016 OK, ska kolla. Men hittade även lite på nätet om att denna typ av båtmotor kräver extra mycket ström. Om någon kan bekräfta det vore jag glad. Förslag på batterier välkomnas också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 September , 2016 Knappast Mercs 4-taktare, men Optimax snurrorna är kända för att vara petiga med att ha hög kapacitet på batteriet. De har en elektronisk insprutning som är krävande. Troligen har det skett en samblandning med Optimax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-ume 0 Postad 13 September , 2016 Motorn är äldre än jag skrev. 1999 verkar den vara gjort. Står "40 ELPT" under serienumret. Men vad ni säger är att ett vanligt 80AH batteri ska räcka, den ska börja snurra på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-ume 0 Postad 13 September , 2016 (redigerade) Adderar en bild på motorn. Redigerad 13 September , 2016 av fredrik-ume Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 September , 2016 Ett svagt batteri eller spänningsfall mellan batteri och startmotor kan resultera i att det tar en stund innan startmotorn börjar snurra. Startmotorn kan långsamt pressa en kolv förbi övre dödläget och därefter få upp tillräcklig fart för att startmotorn skall snurra, men det kommer då tydligt märkas att den är orkeslös. Om det är samma problem med ett friskt batteri, så skall du söka orsaken till spänningsfallet. Polskor på batteriet, jordanslutning i motorn, anslutningar till startrelä och startmotor. Vet man vad man sysslar med kan man parallellkoppla ledningsdel efter ledningsdel med en startkabel och på så sätt finna felet, eller så kan man mäta spänningsfallet med ett instrument. Ytterligare en möjlighet är att känna med handen. Den dåliga anslutningen kommer nämligen att bli varm efter det att startmotorn körts. Om man inte är insatt kan man ta isär och rengöra anslutningspunkterna en efter en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-ume 0 Postad 19 September , 2016 Tack för tipset. Jo, har testat med ett helt nytt bilbatteri. Samma sak. Seg start. Men om inget vet att just denna motor ska kräva något extra superbatteri så kan jag ju ändå byta ut mitt fritidsbatteri till en vanligt startbatteri. Ska sen kolla alla kopplingar och rengöra noga. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 September , 2016 Jag har själv på en äldre Yamaha haft problemet att startmotorns drev inte ville "hoppa fram" direkt. Det tog då ett par klick innan motorn började dra. I det fallet var det på vår och höst när det var kallt som den bråkade lite. På sommaren när allt var varmt var det inga problem. Orsaken var kärvande bendixdrev(har jag för mig det heter). Självklart kan det vara spänningsfall också. Hur är den när du startar varm? Pröva gärna att dutta lite med nyckeln när du försöker starta, så märker du om du har mitt problem. Något kraftigt batteri behövs inte för dessa, är ingen monstermaskin vi pratar om:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-ume 0 Postad 21 September , 2016 Hej, Nej, samma jag upplever inga skillnader på temperatur. Känslan är att den går så trögt startmotorn. När jag vrider på nyckeln så kuggar startmotorn in direkt men den orkar inte vrida runt direkt. Efter ett antal sekunder så börjar den dra. Först segt och sen full fart. Så jag få söka spänningsfall till våren. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 22 September , 2016 (redigerade) Ett 80Ah startbatteri räcker gott. Dock har inte Ah nån betydelse i detta fall... Det är hur mycket ström batteriet klarar att ge. Men som tidigare sagts, det är ingen monstermaskin detta... Ta startkablar direkt från batteriet, minus på godset på startmotorn och plus direkt på plus på startmotorn. Går den då lika segt är det antagligen startmotorn som är felet, vilket ju faktiskt är en möjlighet. Redigerad 22 September , 2016 av ralle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser