maxrelax 0 Postad 11 Maj , 2005 [R]Hej,[/R] En bottengenomföring läcker mellan skrovet (glasfiber) och muttern på insidan (någon cl / dygn) Jag vill helst slippa att ta upp båten igen och undrar om man kan lägga dit lite sikaflex eller motsvarande som provisorisk lösning. Glasfibern är fuktig. Tips emottages tacksamt. Mvh Dick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 11 Maj , 2005 Hej Dick!! Provisorisk lagning med Sika kan bli problem eftersom det inte fäster så bra på fuktig yta. Även om du kan täta på insidan så kommer ju vattnet att tränga in i glasfibret :-O Inte bra kan bli kostsamt. Rekommendera nog ändå att lyfta upp och laga det lönar sig i längden hur knöligt det än är. Har du ingen lyftkran i närheten så att du kan låta ta upp båten på kvällen torka och täta låta den hänga i kranen och slänga i den på morgonen??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 11 Maj , 2005 marin och teknik fäster på allt har jag för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 11 Maj , 2005 måla topcoat med massa härdare i rakt på genomföringen ;-) Nej men allvarligt så tror jag inte på att täta utanpå genomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 11 Maj , 2005 Nödtätning med 'Ettan' borde funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 11 Maj , 2005 Kan slamma igen av sig själv också - inga höga tryck. Annars en sträng ettan och ett dyk och kladda på under vattnet kanske kan gå. Tänk att Ettan finns än. man blir notalgisk. Ettan på plywoodbåten. Det gick åt en del runt centerborden. Använde det på 60-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 11 Maj , 2005 Vad är ettan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats_Fredin 0 Postad 12 Maj , 2005 Har du provat att dra åt muttern något? Bästa är förstås att ta upp och åtgärda. Om du vill åtgärda provisoriskt så skulle jag prova att lossa lite på muttern och linda på några varv vulkaniserande tape, lägg tapen medurs så att inte tapen rullar av när du drar år muttern. Om du åtgärdar provisoriskt, ta bort genomföringen och låt torka ur ordentligt innan vintern för att undvika delaminering pga frostsprängning. Lycka till //Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Maj , 2005 Läste följande på träbåtssida: Under beslag som skall lossas lite oftare och där blymönjekittets pigmentering är ett problem (tex vid fernissade ytor) kan man smälta lite av tjärblandningen Ettan och pensla på och sedan jämna ut detta till en plan bädd med en spackel. Värms spackeln så fastnar ej den rätt trådiga Ettan på bladet. Vill man ha en mindre fast form på Ettan kan man smälta lite av denna och tillsätt lite trätjära och sedan prova om den svalnade blandningen är tillfyllest. Denna blandning är perfekt bakom tex en relingslist av metall enär man erhåller tätning och fungicid effekt i ett. Viktigt är här att efterdra listen efter en stund då den till en början flyter på bädden som långsamt pressas ut resp in i ev håligheter. Att limma en sådan list med Sika skall nog endast tillgripas när ytorna har dålig passform då en demontering av en sådan Sikalimmad list torde bli tålamodsprövande. Dock har gummiblandningar fördelen att ej rinna vid höga temperaturer. Att ta bort Ettan resp blymönjekitt sker enklast genom att sickla bort det grövsta en kall dag och sedan efter att ha värmt med värmepistol torka bort resten med en terpentintrasa. Jag har aldrig använt det på plastbåt. Någon som testat? Kan köpas i välsorterade båtaffärer. Bara plåtburken är väl värd priset. Ser ut att vara 100 år gammal etikett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 12 Maj , 2005 Hej och tack, Skall se om jag får tag på ettan i helgen. För mig var Ettan ett snusmärke som nu fått en helt annan innebörd. Det verkar som om läckan självtätar läckan har reducerats till några droppar om dygnet.:-D Men det blir nog till att tabort genomföringen i höst, så att laminatet får torka ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 12 Maj , 2005 Ettan är en blandning av tjära och bivax som är fet, tätar och inte torkar. Gott luktar det också :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 13 Maj , 2005 Smakar säkert som snus åxå :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser