FinMick 87 Postad 10 September , 2016 Hej! Nån som vet hur min rpm-mätare ska inkopplas? Den har fyra stift att välja mellan, märkta "12", "6", "1", och -- om jag nu minns rätt -- "0" Motorn är en MD21, signalen borde komma från generatorns "W+" Skulle vara kul att veta... /Mick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 11 September , 2016 Hej! Är det en VDO mätare? Kan du ta en bild på mätaren och anslutningarna? Mvh Kurt Vilèn Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 September , 2016 Original hade MD21b tydligen magnetisk givare, nr 22 här.Bra men svindyr, inget rem-slir kan påverka mätresultatet. Funkar givaren så använd hellre den än W-uttaget om det är möjligt. Gärna en bild som sagt.@batelektriker: Är det uteslutet att det är original-instrumentet? (Tror du har bra koll på hur de instrumentens anslutningar såg ut.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 25 September , 2016 Ursäkta dröjsmålet, har varit mer åka än skruva nu på sista tiden! Här en bild på mätaren. Ska försöka lägga till en på baksidan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 25 September , 2016 Bild nr 2. Lyckades inte få den i samma inlägg från mobilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 25 September , 2016 Hej! Hitta det här på nätet och tar inget ansvar för det. Fråga mig inte om schemat. Blev bara nyfiken då jag inte påträffat med denna typen av märkning på varvräknare. Se bifogad bild. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 September , 2016 Hittade den här TVÅSIDIGA FORUMTRÅDEN med litet bilder. Tycks vara helt snarlikt ditt med hela 7000 RPM som max och en ställbar visare (för lämpligt varvtal att växla hos bilar). Original för MD21:an var väl annars ett instrument med max 5000 RPM kopplat till den dyra givaren enligt inlägg #3 ovan.De pratar också om nån diod vilket stämmer med Kurts schema ovan. Förmodligen är dioden och den luftlindade spolen till för att kapa spänningstoppar och filtrera störsignaler? Det schemat är smått obegripligt men visar väl att instrumentet tar sin signal från tändsystemet. Fast i dieselfall återstår bara generatorns W-uttag eller "dyra givaren". Det är nog ett olämpligt instrument för diesel som ju saknar tändning, dessutom är 7000 rpm onödigt högt. Har det någonsin varit inkopplat och fungerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 26 September , 2016 Jadu, det är den stora frågan med det mesta i denhär båten! Den verkar vara ett saligt hopplock av vad som råkat finnas till hands... Kan mycket väl hända att panelen i fråga är en kvarleva från en tidigare motor. Motorn är en Indenor, marindelarna tycks vara Pentas, men däremot följde en instruktionsbok för Peugeot 505 med i köpet! Många skulle väl med facit på hand anse köpet ett fiasko, men jag har med glatt humör tillryggalagt snart 500 sjömil med denna min första introduktion till båtar större än 4m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 September , 2016 (redigerade) Aha, det finns ett samband mellan franska dieseltillverkaren Indenor och andra fabrikanter som Peugeot, Penta m.fl. (enligt wikipedia) så din medskickade handbok kan gott vara relevant.(Det märker du nog bäst själv, svårt att googla fram en riktig gratis-verkstadshandbok över en motor man inte ens sett.)I min tidigare länkade forumtråd syns - i inlägg #(Posted: Tue Feb 04, 2014 12:27 pm) - bilder på instrumentets sida, i det fallet inskriptionen "12V/233Hz 4zyl/4takt". Innan vi avfärdar instrumentet som hopplöst för din motor vore det bra ifall du letade efter en liknande inskription. (Kan möjligen stå nåt helt annat, stick en mobilkamera under panelen och fota runt litet - är alltså ute efter eventuell inskription på kanten närmast panelen!?)[Och ordet fiasko är knappast aktuellt efter 500 avverkade sjömil med glad min! (Nu vet jag i och för sig inte vad du slantade upp för båten, men det faktum att du fortfarande ställer frågor om "lyxdetaljer" likt varvräknaren visar väl också att det inte är nåt större fel på båten.) Tror många av oss läsare på forumet har varit med om - eller läst - betydligt värre saker, riktiga fiaskon. Men reder man upp det så har man lärt sig nya saker och belastar sen - i efterklokhetens namn - bara det oundvikliga kontot "lärpengar" och rycker på axlarna. Troligen klart billigare och effektivare lärometod än vilken annan kurs/sjöutbildning som helst? (Alltså om man verkligen vill begripa saker grundligt, inte bara skaffa olika fyrkantiga licenser eller skrivna bevis hit&dit.)] Redigerad 27 September , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 28 September , 2016 Sambandet mellan Md21 och Peugeot är inget nytt för mig, men en misstanke om att motorn egentligen kommer ur nån bil och bara har påklätts marin-kostymen har börjat växa! Ska vid tillfälle plocka ut mätaren och kika närmare på den, igen. Återkommer då med fler bilder och siffror! Tack så långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser