Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
FinMick

Länspumpens kapacitet, hur dimensionera?

Rekommendera Poster

Hur tänker ni med pumparna?

Liter per minut i förhållande till öppen däcksyta, normalt läckage (träbåt) och också ovanliga förhållanden då vågtopparna blåser in nån halvmeter över fören?

En av mina två sänkbara pumpar gav upp för nån dag sedan, och då började jag fundera på siffror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett normal regn kan väl knappast sänka en båt. En våg över fören? Hur mycket vatten blir det? Men ett större hål i skrovet kan. Tror knappast man kan dimensionera för dylika skador. Men redundans på pumpsidan i form av två likvärdiga elektriska pumpar, alt en manuell är vad jag har. Både i motorbåt i trä och i segelbåten. Annars är en panikslagen karl med stor hink nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett runt hål med diametern 5 cm som är placerat 0,5 m under vattenlinjen släpper in ca. 5 l/s. Det kan man inte klara med en normal länspump.

 

Om hålet istället är 2,5 cm i diameter släpper det in ca 1 l/s. Fortfarande rätt mycket med 60 l/minut, men möjligt att klara, särskilt om man är desperat och har en hink...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett runt hål med diametern 5 cm som är placerat 0,5 m under vattenlinjen släpper in ca. 5 l/s. Det kan man inte klara med en normal länspump.

 

Om hålet istället är 2,5 cm i diameter släpper det in ca 1 l/s. Fortfarande rätt mycket med 60 l/minut, men möjligt att klara, särskilt om man är desperat och har en hink...

 

Mackey

Fast inläckningstempot minskar väl i takt med att båten sjunker så pumpen kanske ändå kan hålla "näsan över vattenytan"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller träbåt måste det väl vara båtens benägenhet att läcka vid sjösättning som styr val av pump.

Det vet du ju bäst själv hur mycket hon läcker innan hon svällt igen.

Har en bekant vars träbåt normalt klarat sig på en vanlig standardpump. I våras blev det dock panik. Det strilade in vatten mellan borden så den hade inte en chans. Han fick springa och panikjaga en till pump hos båtgrannarna.

När hon väl svällt var det ju lugnt igen och den vanliga pumpen funkade fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en dränkbar 230V pump liggande så jag tog ned den till båten. Den går att köra på invertern och drar under 500W. Pumpar 200l/min.Inte för att jag är överdrivet pessimistisk men den äter inte bröd där den ligger.

Dessutom, den går ju att koppla in på många bryggor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft två pumpar, en liten som placerats lägre och en lite kraftigare som inte startar förrän den första inte längre hinner med (eller har kastat in veven).

Det senare inträffade ju då nyligen, med ett el-läckage som omedelbar följd, vilket gjorde så att reservpumpen också gick i strejk... Inte skoj att komma till båten och se vattnet skymta mellan durk-faneren! Startkablar till ett reservbatteri väckte reservpumpen och boven, lilla pumpen, åkte ut på bryggan.

 

Är det annars så, att de billiga pumparna från t.ex. Biltema bara ska hålla för en säsong i taget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hel säsong är ju fenomenalt bra för en biltemaprodukt ;).

Tyvärr verkar flertalet pumpar vara väldigt opålitliga. Jag var aktiv i en tidigare tråd om detta som blev ganska lång. Det klagades på de flesta länspumpar vill jag minnas, främst de med mekanisk on/off flottör. De elektroniska som saknar rörliga delar verkar bättre. Dessa kan dock ha problem med att reagera på regnvatten istället, men det är kanske inget större problem i en träbåt gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett runt hål med diametern 5 cm som är placerat 0,5 m under vattenlinjen släpper in ca. 5 l/s. Det kan man inte klara med en normal länspump.

 

Om hålet istället är 2,5 cm i diameter släpper det in ca 1 l/s. Fortfarande rätt mycket med 60 l/minut, men möjligt att klara, särskilt om man är desperat och har en hink...

 

Mackey

Fast inläckningstempot minskar väl i takt med att båten sjunker så pumpen kanske ändå kan hålla "näsan över vattenytan"...

 

Jo det är klart att när vattnet utanför och inuti båten börjar närma sig samma nivå så läcker vattnet in långsammare än från början. :-)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att när vattnet utanför och inuti båten börjar närma sig samma nivå så läcker vattnet in långsammare än från början. :-)

 

Mackey

För att det ska inträffa så måste väl båten stå på botten...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nya (begagnade) motorbåt har ingen länspump installerad, så det är dags...

Tänkte ha en automatisk elektrisk i motorrummet och en manuell med trevägsventil som kan pumpa ur motorrummet samt de övriga två sektionerna i båten. Verkar detta vettigt? Kan det vara OK med en y-koppling så att det räcker med ett utloppshål i skrovet för de båda pumparna?

Är de valiga enklare elpumparna från t ex Johnsson gnistsäkra för ett bensinmotorrum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill absolut slå ett slag(!) för en membranpump, manuell och elektrisk, denna kan placeras på annat ställe och inte nödvändigtvis i motorrummet. Membran- eller diafragmapumparna är bra, då de även suger med sig skräp som finns i slagvattnet. Ju större pump desto bättre!

Välj pump från känd kvalitetstillverkare, Johnson, Whale eller liknande.

 

När du ändå pratar om trevägsventiler, så varför inte låta motorns sjövattenpump få en trevägsventil, sugslang och en sil som placeras i kölsvinet, jag hade det på förra båten, och det fungerar bra. Lättare blir det att konservera motorn på hösten också, bara att stoppa ned denna sugslang med sil i dunken med glykolblandning. Men en sådan lösning skall ju inte ersätta manuell eller elektrisk länspump. Vem garanterar att motorn går (eller att man har spänning i elsystemet) om man får en akut läcka?

 

Länspumparna, de dränkbara, har ju sin elmotor inkapslad i ett plasthölje, och då vattentäta, följaktligen torde de då vara gnistsäkra också.

 

Små eller stora eletriska impellerpumpar, även av kvalitetstillverkare, har jag på tidigare båtar haft i kölsvinet under motorn, men jag tycker sådana fungerar dåligt. I mina har det ofta fastnat allsköns skräp i pumphuset. Vi har nästan alltid haft hund ombord, och är det inte bitar av kabelisolering eller uppblött hushållspapper så är det hundhår som fastnar. Ja även rester av kaviarsmörgåsar och halskarameller har jag rensat ur länspumpar.

 

Nä, satsa på dels en stor manuell membranpump och en mindre elektrisk dito, den senare kan ju utrustas med automatik, men bör gå att stänga av.

 

Jordenruntseglare, och andra människor som vanligtvis har både hängslen och livrem, har ju ofta den största sortens dubbelverkande manuella länspumpen som finns, monterar på en plywoodskiva, och en lång sugslang i ena ändan och en utloppslang i den andra, med denna kan man ju pumpa vatten ur valfritt utrymme ombord på egna eller annans båt. Även bra att pumpa upp dricksvatten ur nån källa på nån öde ö, läste jag i en seglingsroman.

Men det är ju inte fel.

 

Jag hade länge ombord en elektisk pump, men lång sladd med krokodilklämmor, och sug- respektive utloppslang monterad på en halvmeters plankbit, men den har inte varit med ombord på flera år nu.

Och då det är en Johnsonpump med gummi-impeller som inte är så dör värst självsugande så var nog just det pumpvalet mindre bra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kunna länsa med sjövattenpumpen kalla stormläns men en pump på en 20hk diesel öser inte mer än några liter per minut. Trevägsventilen är dock bra för att kunna köra in glykol etc.

Diafragmapumpen är det enda rätta, som reserv har man en sådan HÄR Finns liknade på eBay HÄR

Fungerar jättebra för att länsa jollen också.

I en båt hade jag en fast monterad handpump. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för hur slangen skulle dras så fick sugslangen ligga i stuven - sen fick man lägga den där man behövde suga. Mest anväde vi den för att suga i skittankens avluftning när det blev stopp i utloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kunna länsa med sjövattenpumpen kalla stormläns men en pump på en 20hk diesel öser inte mer än några liter per minut. Trevägsventilen är dock bra för att kunna köra in glykol etc.

Diafragmapumpen är det enda rätta, som reserv har man en sådan HÄR Finns liknade på eBay HÄR

Fungerar jättebra för att länsa jollen också.

I en båt hade jag en fast monterad handpump. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för hur slangen skulle dras så fick sugslangen ligga i stuven - sen fick man lägga den där man behövde suga. Mest anväde vi den för att suga i skittankens avluftning när det blev stopp i utloppet.

20 hästkrafter -> några liter per minut? Inte så! Varje hästkraft kan pumpa typ 50 liter per minut (beroende på en massa saker). Med den pumpen kan du ösa ut runt 1000 liter per minut. Mycket mer än man normalt behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg / rättelse: En hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kg en meter på en sekund.

En människa kan i bästa fall utvecka en halv hästkraft.

En häst har cirka 20 hästkrafter,

 

En liter vatten väger ett kilo: Att pumpa bort (=lyfta) 75 liter vatten på en sekund kräver en hästkraft.

Med 20 hästkrafter kan vi pumpa bort 20 x 75 liter per sekund = 1500 liter per sekund.

Verkningsgraden på pumpen är inte 100% så låt oss halvera den. Då kan vi pumpa bort 750 liter per sekund.

 

Slutsats: 20 Hk är mer än vad någon fritidsskeppare behöver för en länspump.

 

 

 

Redigerad av peter-maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis menar Bhemac att sjövattenpumpen på en liten diesel inte är dimensionerad för mer än några liter per minut. Motorn utvecklar ju inte så mycket värme som behöver kylas bort och huvuddelen av hästarna ska ju användas till att driva båten framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 750 liter i sekunden ur kylvattenröret har man väl i praktiken vattenjet, då behövs inte den vanliga propellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg / rättelse: En hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kg en meter på en sekund.

En människa kan i bästa fall utvecka en halv hästkraft.

En häst har cirka 20 hästkrafter,

 

En liter vatten väger ett kilo: Att pumpa bort (=lyfta) 75 liter vatten på en sekund kräver en hästkraft.

Med 20 hästkrafter kan vi pumpa bort 20 x 75 liter per sekund = 1500 liter per sekund.

Verkningsgraden på pumpen är inte 100% så låt oss halvera den. Då kan vi pumpa bort 750 liter per sekund.

 

Slutsats: 20 Hk är mer än vad någon fritidsskeppare behöver för en länspump.

Om vattnet ska lyftas 1 meter och släppas ut på den höjden.. om ex 1m är högsta punkten går d åt en häst en sek för att få upp det dit.. om du sen har utloppet typ på samma nivå som vattenytan så är det ju bara friktion mm. Som kräver kraft eftersom läget tar ut varandra.

Så du kan ju nästan "häva" ut vattnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, nej. Jag menar att en normal sjövattenpump på en 20hk båtdiesel öser några liter per minut, inte mycket att länsa med.

En 20 hk diesel ger ca 15kW på axeln och ungefär lika mycket i värme till kylvattnet. På en minut blir det 250Wh, det kommer att höja temperaturen med 20°C på ett flöde om 10 lit/min. Det är alltså vad sjövattenpumpen måste klara av på en motor med fullt effektuttag, 20 hk. Pumpens förhållande mellan kapacitet och varvtal är linjärt. Om den ger 10lit/min vid 3000rpm så blir det 2,7 lit/min vid tomgång, 800 RPM

Inte ens på fullvarv kommer pumpen att ösa speciellt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så har en sjövattenpump på en 10hk dieselmotor (ponny, flodhäst, sjöhästar?) en ganska klen dimension i sina anslutningar, man ansluter en smal slang som då kan suga upp det som de stora pumparna inte klarar.

Det var en TAMD31 jag hade stormläns på, och jag har ingen aning om minutlitervolymen, men den sörplade i sig och tömde en fel liters glykoldunk på 15-20 sekunder på litet förhöjt tomgångsvarvtal. Pumpen på en big-block V8 torde ju kunna tömma Mälaren eller annan vattensamling på rätt kort tid....

Detta enligt den modifierade relativitetsteorin där mycket vatten kröker rumstidsuppfattningen. H2O=Emc2!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så har en sjövattenpump på en 10hk dieselmotor (ponny, flodhäst, sjöhästar?) en ganska klen dimension i sina anslutningar, man ansluter en smal slang som då kan suga upp det som de stora pumparna inte klarar.

Det var en TAMD31 jag hade stormläns på, och jag har ingen aning om minutlitervolymen, men den sörplade i sig och tömde en fel liters glykoldunk på 15-20 sekunder på litet förhöjt tomgångsvarvtal. Pumpen på en big-block V8 torde ju kunna tömma Mälaren eller annan vattensamling på rätt kort tid....

Detta enligt den modifierade relativitetsteorin där mycket vatten kröker rumstidsuppfattningen. H2O=Emc2!

 

Smart. Då kan man ju ställa stöttorna på botten och slipper krångel med upptagning osv.

Gäller bara komma överens om rumtid med alla båtägare när mälaren ska fyllas igen.

Fast så får man bergis inte göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mälaren var ett exempel. Kan bytas ut mot annat vattendrag, sjö, flod, älv eller valfri ocean. ;)  (men det finns väl större havslevande däggdjur i alla kända oceaner, varvid ingen är valfri...)

 

För att försöka återgå till ordningen, och ursprungsfrågan;

Så rekommenderar jag trådskaparen att köpa en så stor membranpump som han har råd och plats med, och montera denna i stort sett var som helst i båten där det finns plats, sedan dra ned en sugslang till kölsvintes lägsta punkt. Det finns lätt demonterbara silar man kan sätta i slutet av denna slang, och limma eller skruva fast på insidan av båtens botten.

Och som jag redan tidigare skrivit så är det ju aldrig fel att göra en dubbelinstallation, med både en manuell och en elektrisk länspump, då "Mr Murphy" är i farten ser han ju till att båten blir strömlös samtidigt som en läcka uppstår.

 

4410.jpg

Manuell membranpump.

5912%20VikingPower_16.jpg

En sådan här köpte jag själv i somras.

 

4718%20Strainer.jpg

 

Sil, eller filter med backventil, skall monteras i min båt också, nån gång...

 

Alla bilderna stulna från Seaseas hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Å andra sidan så har en sjövattenpump på en 10hk dieselmotor (ponny, flodhäst, sjöhästar?) en ganska klen dimension i sina anslutningar, man ansluter en smal slang som då kan suga upp det som de stora pumparna inte klarar.

Det var en TAMD31 jag hade stormläns på, och jag har ingen aning om minutlitervolymen, men den sörplade i sig och tömde en fel liters glykoldunk på 15-20 sekunder på litet förhöjt tomgångsvarvtal. Pumpen på en big-block V8 torde ju kunna tömma Mälaren eller annan vattensamling på rätt kort tid....

Detta enligt den modifierade relativitetsteorin där mycket vatten kröker rumstidsuppfattningen. H2O=Emc2!

Smart. Då kan man ju ställa stöttorna på botten och slipper krångel med upptagning osv.

Gäller bara komma överens om rumtid med alla båtägare när mälaren ska fyllas igen.

Fast så får man bergis inte göra?

Eftersom jag bor i Stockholm och även fortsättningsvis vill få dricksvatten ur kranarna hemma så får ni inte tömma mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man nu väldigt pessimistisk så finns det en nödläns som man sätter på propelleraxeln, den tar några hundra liter i minuten.

 

Så här tänker jag göra:

  1. Montera en diafragmapump.
  2. Den befintliga länspumpen omplaceras till en högre nivå för att fungera som reserv. Utloppsslangen kommer att vara lös och måste läggas ut för att kunna använda pumpen. Om utloppet hamnar i vattenytan så får man max kapacitet i pumpen.
  3. En 230V dränkbar pump finns som reserv ombord, den har bra kapacitet.
  4. En jätteliten diafragmapump ska in, den kan se till att kölsvinet blir helt torrt.
  5. Byta bordsgenomföringar. Alla som kan ska sitta ovan vattenlinjen.
  6. Fortsätta undvika att gå på grund mm.

Troligen kommer pyttepumpen att klara det vatten som normalt blir, alltså håller den vanliga länspumpen eftersom den inte används och jag kan utesluta en större diafragmapump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt torrt får du inte med en pump. Sedan blir det alltd litet vatten kvar i slangen som rinner tillbaka då du slutar att pumpa. Men en sil med backventil hindrar det mesta backflödet. Skall du ha helt torrt får du krypa ned i kölsvinet med en svamp.

Det vatten jag har haft i kölsvinet i mina två senaste båtar, har kommit från färskvattensystemet, dricksvattnet, det finns massvis med kopplingar mellan tank, filter, pentypump, vv-beredare och kranarna vid tappställena, dessutom läcker det litet vid den ena tankens manlucka... Något att se över i vinter.

Sedan är det ju irriterande då pentypumpen startar mitt i natten och går några sekunder för att bygga upp det trycket som förlorats genom någon ynklig liten läcka nånstans.

Annars ser det ut som ett bra upplägg, särskilt punkt 6.., och i uttrycket "medmera" kan man kanske inbegripa meterologiska fenomen, såsom "regn"?

 

Grund är i allmänhet lätta att undvika, värre är det med den akuta och oberäkneliga landhöjningen.

 

Angående att torrlägga Mälaren, så är vi nog många Göteborgare som hade jublat om Stockholamre och andra utsocknes hade blivit så dehydrerade och torra i strupen så att de höll käft... Ja jag tänker då naturligvis på vissa storkäftade politiker och en del mediapersoner... Inte på fritidsbåtsägarna från dessa områden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utloppet från länspumpen på en båt satt lite lågt, vid motorgång hamnade det under vattenytan och det rann in vatten vilket pumpen genast tog hand om. En backventil sattes in, det fungerade några veckor sen satte sig något litet skit och vattnet rann ner igen. Lösningen blev att höja utsläppet. En diafragmapump hade fungert bättre, den har ju inbyggda backventiler. Troligen kommer en sil/backventil att förhindra att slangen töms i kölsvinet.

Förra året testade jag en pyttepump med typ 6 mm slang med den blev det nästan helt torrt. Experimentet ska återupptas framöver. Så här ser pumpen ut, 2-3 lit/min

post-80529-0-86207600-1475669270.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort i min öppna fiskebåt på 10x3m:

1. En effektiv länspump med extern nivåbrytare så lågt i kölsvinet det gick att montera
2. En länspump med inbyggd nivåbrytare lite högre upp som reserv
3. En infälld manuell membranpump med slangen nere i kölsvinet
4. En pump som sitter på propelleaxeln som alltid snurrar då man kör

Har inte haft några problem hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 2 dränkbara pumpar på en av dom etablerade båtbutikerna i Stockholm dom var av den större modellen och höll i ca 10-20 min st pumpade då försa gången, konstant i dom 15 minuterna.

Så skulle alla dar i veckan köpa en från biltema. kan inte gå sönder fortare och hälften så dyra.

Så ni som ratar biltemas pumpar o köper en dyrare på båtbutiken bör inte känna er så säkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...