Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Cam72

Fundering kring konservering KAD 42 290Dp

Rekommendera Poster

Hej

 

Skall inom snar framtid konservera motorn och har gjort en koppling med slang för kylvattnet som byts mot inloppsslangen på sjövattenpumpen, alltså 38mm (1m) till gardena 1/2 tum ca 3-4m

 

Tanken är att stoppa ner gardenan i en hink utanför båten och först köra sötvatten och sen tappa ur laddluftkylaren och sedan köra glykol och försöka samla upp det i ett kärl.

 

Hur högt orkar pumpen suga?

Hur mycket glykol tror ni man skall räkna med går åt?

Kan luft i systemet ställa till problem?

 

Tänker jag fel?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förvisso KAD300 men denna delen är de lika.

 

Min erfarenhet är pumpen suger väldigt dåligt när det är luft i den, dvs ha hinken i samma eller hlgre höjd och se till den med hävertverkan fyller.

 

Jag brukar cirkulera, dvs samla upp och pumpa upp. I ditt fall kan du en enkel länspump som från badkar (som uppsamling) pumpar upp i din hink. Jag brukar köra med 25L att cirkulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag konserverar KAD300, men motorerna är ju lika. Lättare är att lossa slangen till drevet och skarva där. Kör med en grövre slang än vanlig vattenslang och låt motorn suga ur en hink. När du sköljt ur motorn med sötvatten så räcker det sen med en 10-litershink med 50/50 glykol. Du ser tydligt när det sprutar ut glykolvatten ur drevet. Kör med miljöglykol så behöver du inte samla upp det heller, det stänker hursomhelst ganska friskt.

 

Vill du vara på den allra säkraste sidan så kan du ju tömma ur laddluftkylare osv, men min erfarenhet sedan sju år tillbaka är att glykolblandningen pressar ut allt vatten. Men det är klart, det blir dyrt om det fryser.

 

Glöm sen inte att du ska byta den interna glykolblandningen vartannat år. Är det dags nu kan du ju använda den till konserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det låter ju enklare och mindre kladd i båten om hinken kan stå utanför såklart !

 

Båten står på vagga och skulle man lossa och skarva vattenslangen blir det att hinken står ytterligare ca 50cm under insuget på drevet, orkar den suga denna höjd?

 

Vet någon villken innerdimention samt ytterdimention slangen mellan drev och Sköld har?

 

Det är intressant detta kring laddluftkylaren då meningarna verkar gå isär kraftigt om den ska tömmas eller ej, jag ha tidigare tömt den för säkerhetsskull.

 

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det låter ju enklare och mindre kladd i båten om hinken kan stå utanför såklart !

 

Båten står på vagga och skulle man lossa och skarva vattenslangen blir det att hinken står ytterligare ca 50cm under insuget på drevet, orkar den suga denna höjd?

 

Vet någon villken innerdimention samt ytterdimention slangen mellan drev och Sköld har?

 

Det är intressant detta kring laddluftkylaren då meningarna verkar gå isär kraftigt om den ska tömmas eller ej, jag ha tidigare tömt den för säkerhetsskull.

 

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv,

 

Slangen har yd på 38mm och id på 28mm.

 

Vad tror/vet ni om den orkar suga dessa extra 50cm i höjd?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det, fick palla upp upp dunken 2 decimeter.

 

Jag var tvungen att släppa avgasbälgen från drevet under körningen för att komma åt insugsslangen för kylvattnet, behöver jag slå i glykol I drevet inför vintern? Eller rinner vattnet bara ur drevet?

 

Hoppas någon förstod vad jag menade :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rinner bara rakt igenom. Skölj lite med högtrycket eller en slang så du får bort saltet.

 

Observera att det om drevet är upptiltat kan det ev samlas vatten i det, bäst att kolla

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Jag ska till båten och plocka bort propparna och impellern idag så då titlar jag ner och sköljer!

 

Ovärderligt med alla svar!

 

Hur många liter olja brukar ni få ur dessa motorer? Jag fick ur 9 liter ink filtret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nio liter låter helt normalt.

 

Varför skulle man behöva tömma aftercoolern? Den konserveras ju tillsammans med resten av systemet.

 

Jag brukar ta av drevet och köra en större hink (20l) med 60/40 glykol/vatten med en slang till vattenintaget och ett rör från avgasbälgen. Sedan brukar jag låta motorn gå tills hinken med vatten är varm.

Att jag kör med hög andel glykol beror på att blandningen späs ut ytterligare med det vatten som finns i motorn. Jag använder samma blandning några år och jag brukar slå i några liter ren glykol varje höst för att hålla blandningen rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört är det så trånga kanaler i intercoolern så det kan vara svårt att få glykolen tränga in överallt, men det verkar vara 50/50 som folk gör, i mitt fall vara det båtgrannen som hävdade att man skulle göra så, men kör man runt glykolen under längre tid borde det ju komma in överallt ?

 

Smart att ansluta ett rör till bälgen, det ska jag göra nästa gång så sambon slipper stå i avgaserna och allt ljud o gnälla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört är det så trånga kanaler i intercoolern så det kan vara svårt att få glykolen tränga in överallt, men det verkar vara 50/50 som folk gör, i mitt fall vara det båtgrannen som hävdade att man skulle göra så, men kör man runt glykolen under längre tid borde det ju komma in överallt ?

 

Smart att ansluta ett rör till bälgen, det ska jag göra nästa gång så sambon slipper stå i avgaserna och allt ljud o gnälla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall konservera mina motorer i helgen, jag behöver alltså köpa en slang som är invändigt 38mm för att kunna ansluta direkt på vattenpumpen(vilket jag vill göra).

Innan tänkte jag varmköra motorerna med trädgårdslang, har dock bara spolmuff som jag använt till utombordare.
Passar denna bättre på ett 290DP drev?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Spolmuff-VP-2000037279/

Efter varmkörning tänkte jag slå en glykolblandning i 20l dunk och suga med slang. Samlar upp glykolen och återanvänder till nästa motor och nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare TAMD 31, numera KAD 42. Jag gör i princip som tidigare "svaranden" här, jag har ett jättestort plastfat som det en gång levererats tvättmedel i, som har använder för att konservera utombordare i, detta omfamnar även drevet om man tar bort propellrarna. Men som redan sagts, det mesta skvätter ändå ut...

Jag funderar på någon slags fast ansluning till trädgårdsslang, men i höstas skarvade jag ihop diverse slangbitar för att det skulle passa någorlunda.

 

MEN... jag har alltid en elektrisk frostvakt i motorrummet, ett litet termostatreglerat elelemnt inköpt på Jula, det blir aldrig kallare än +6 grader, visst en hel del kW går det åt, men renoveringar är ju väldans dyrt.... Ja jag har båten uppställd på egen mark och ständig tillgång till hushållsel.

 

Glöm inte att samtidigt tömma varmvattenberedaren, om du har en sådan. Det gjorde jag, glömde den alltså. Men jag gjorde ett dubbelfel, som blev nästan rätt...

Jag glömde även att koppla ur vv-beredarens elanslutning, så den frös ju iallafall inte sönder... Kanske är det praktiskt med varmvatten i båten under vintern? Och dom slapp ju att stänga ytterligare en reaktor i Ringhals... Skapade kanske arbetstillfällen där. Elmätaren roterade snabbare än åksjukekarusellerna på Liseberg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyller på med erfarenheter från helgens genomkörning.

 

Det krävs nog grövre slang än vanlig 1/2 tum gardena då den suger rejält med vatten, i alla fall för mig var jag tvungen att varva upp ganska ordentligt ca 1800rpm för att få ordentligt flöde så det kom glykolvatten ur sidorna på skölden.

Jag provade spolmuff förra året och det med dåligt resultat.

 

Tar man av avgasbälgen från drevet vilket även underlättar montering av sugslangen kan man ju leda ner den i ett tråg och samla upp allt glykolvatten, för mig försvann knappt något vatten alls och då hade jag en sån där plastback man kan köra in under sängen att samla vattnet i. Jag körde igenom allt vatten ur 25 liters dunken och det är sånt sug att dunken sögsihop på slutet.

 

 

Någon som vet detta kring laddluftkylaren? Är ju ett riskmoment att öppna denna varje år och tömma vattnet då skruven och insatsen är av mässing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för spolmuff? den på biltema skall ju vara för vp drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyller på med erfarenheter från helgens genomkörning.

 

Det krävs nog grövre slang än vanlig 1/2 tum gardena då den suger rejält med vatten, i alla fall för mig var jag tvungen att varva upp ganska ordentligt ca 1800rpm för att få ordentligt flöde så det kom glykolvatten ur sidorna på skölden.

Jag provade spolmuff förra året och det med dåligt resultat.

 

Tar man av avgasbälgen från drevet vilket även underlättar montering av sugslangen kan man ju leda ner den i ett tråg och samla upp allt glykolvatten, för mig försvann knappt något vatten alls och då hade jag en sån där plastback man kan köra in under sängen att samla vattnet i. Jag körde igenom allt vatten ur 25 liters dunken och det är sånt sug att dunken sögsihop på slutet.

 

 

Någon som vet detta kring laddluftkylaren? Är ju ett riskmoment att öppna denna varje år och tömma vattnet då skruven och insatsen är av mässing

Varför ska du tömma den? du har ju kört in glykol i systemet för att det inte ska frysa, har glykolen kommit ut ur skölden så har du ju kört i glykol i laddluftkylaren med. Låt den vara rör ej risken blir att du får reparera istället, det är lövtunt material i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tömt dom 2 ggr jag konserverat är att vissa säger att det inte går ner tillräckligt med glykol i den pga trånga kanaler, rätt eller fel vet jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tror det ligger runt 10 liter vatten kvar i motorn efter upptagning, om du kör i runt 15-20 liter glykol så trycker du ju ut vattnet i laddluftkylaren, och ersätter det med glykol blandning detta blir ju ståendes

i laddluftkylaren efter tillförsel, så nog anser jag att det är överkurs att tömma ur den. .Det vanligaste är nog att en del kört i för lite glykolblandning. Själv blandar jag 60-40 glykol vatten runt 15 liter kör i det och kollar sedan vilken fryspunkt det har på slutet. Sen är ju resten upp till var och en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas spolmuff + silvertejp fungerade fint.

post-65735-0-05344500-1474054595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas oljesug fungerade riktigt bra, imorgon blir det att fylla olja och köra igenom glykol.

 

1200kr för 20l olja och 20l glykol på swedol.se :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte kärlet nedan på biltema, spände fast en handduk längst bak på drevet.

Lyckades samla upp det mesta. Anslöt slang på vattenpumpen.

post-65735-0-94041500-1474129979_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke slog mig just,,, hur är det med termostaterna när man konserverar? Jag körde ju inte i glykol med supervarm motor kan detta vara ett problem? Tempen låg runt 65-70 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke slog mig just,,, hur är det med termostaterna när man konserverar? Jag körde ju inte i glykol med supervarm motor kan detta vara ett problem? Tempen låg runt 65-70 grader.

Du har bara termostat i det slutna glykolfyllda systemet, när du suger igenom glykolblandningen från drevet och kört de så det kommer ut igen är det klart. Det är bara ett genomflöde där. Där termostaten sitter har du ju redan cirkulerande glykolblandning. Det är detta som är fördelen med att ha en sötvattenkylning bla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha snacka om tankevurpa detta är ju självklart, lite mycket i pannbenet just nu skulle man kunna skylla på...

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...