Gabao 0 Postad 5 September , 2016 Hej! Jag håller på att renovera styrmekanismen på en gammal Solvigg 18 och undrar om det finns nya teleflex-vajrar som är kompatibla med den befintliga styrväxeln, som ser ut att vara i gott skick. Bifogar bilder på den gamla kabeln och styrväxeln. Det ser inte ut som att formen och dimensionerna på metallstycket är identiska med SSC62/92 (se länk nedan), som annars är den kabel ser mest lik ut. Tror ni att en SSC62/92 ändå kan passa, eller finns det någon annan kabel (eller adapter) som passar bättre? http://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/styrning-reglage-1/teleflex-styrkablar/styrkabel-ssc62-92-335-11ft Stort tack på förhand. Mvh, Gabriel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 September , 2016 Nej detta kommer inte att passa särskilt bra. Delarna måste passa ihop till 100 % annars blir det glapp och kan lossna, och det gör det alltid i den sämsta situationen. Vad är det för fel på gamla wiren? Rostig och trög gissar jag, då går den att smörja upp, olja och massage. Är wiren utom räddning, ta med den till en båtfirma, leta reda på den älsta du kan hitta i personalen, så har du störst förutsättningar att få rätt grejor. Ursäkta alla ungdommar som jobbar, men er tid kommer den med, då ni står för den största kunnskapen när dagens mest avanserade båttillbehör blivit antika. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabao 0 Postad 5 September , 2016 Tack för svar! Den gamla vajern är tyvärr bortom räddning. Det jag hade hoppas på var kanske främst en adapter, men det kanske blir till att byta även styrväxel då tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 September , 2016 Jag skulle byta allt till nytt. Det är skönt med bra grejer och kostnaden är inte enorm. Slåss för närvarande mot en trög(bortom rimlighet kall) kabelstyrning på ena båten och läckande rattpump internt på den andra. Styrningen är en vital del av upplevelsen vid båtkörning:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabao 0 Postad 5 September , 2016 Tack för svar! Den gamla vajern är tyvärr bortom räddning. Det jag hade hoppas på var kanske främst en adapter, men det kanske blir till att byta även styrväxel då tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabao 0 Postad 5 September , 2016 (Ursäkta tidigare dubbelpost) Ingen som vet vad vajerstandarden på bilden heter? Vore kul att veta, även om den kanske inte går att få tag på längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 5 September , 2016 Om du kollar på den här sidan så har de några adaptrar till salu. http://www.byggplast-batprylar.se/Motortillbeh%c3%b6r/Styrning_Reglage/Styrning_Reglage Jag tänker främst på http://www.byggplast-batprylar.se/Motortillbeh%c3%b6r/Styrning_Reglage/Styrning_Reglage/ADAPTER_56402K_TYP_201438som jag tycker ser ut som det som du behöver. Det kanske hjälper en bit på vägen i letandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabao 0 Postad 5 September , 2016 Ja jäklar, det där ser ju riktigt lovande ut! Lite svårt att se hur vajern ska anslutas till adaptern men nu har jag ju en återförsäljare att fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser