Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Nivamasen

Selco 13 med större motor.

Rekommendera Poster

Hej.

Skruvar på och plastar en Selco 13, kommer köra med en 80hk motor. Kommer det funka att åka med den eller kommer den resa sig för mycket och bli svårkörd?

Någon som har någon liknande uppsättning?

Båten är gjord för max 40hk.

Vad finns för alternativ, tyngd fram antar jag kan vara ett.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruvar på och plastar en Selco 13, kommer köra med en 80hk motor. Kommer det funka att åka med den eller kommer den resa sig för mycket och bli svårkörd?

Någon som har någon liknande uppsättning?

Båten är gjord för max 40hk.

Vad finns för alternativ, tyngd fram antar jag kan vara ett.

/Jonas

Har du bild på akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fixar bild men den är väldigt förstärkt och kommer hålla. Jag är mer fundersam på hur den kommer ligga i vattnet och hur den blir att köra. /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föregående ägare har kört båten med en Johnson 60hk, viktskillnaden på den och denna Mariner 80hk är endast 13kg när jag söker på vikten på de modellerna och årsmodellerna.

Är det någon som har en 60hk eller uppåt monterat på sin ca 4 meters båt?

Har inte haft ner den i vattnet än och undrar hur mycket den trycks ner och hur det påverkar antalet passagerare bak i båten.

Jag får en känsla av att båten är rätt rejäl och bör klara lite mer dyngd bak än tex min förra 4.25cm båt (Sunwin)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föregående ägare har kört båten med en Johnson 60hk, viktskillnaden på den och denna Mariner 80hk är endast 13kg när jag söker på vikten på de modellerna och årsmodellerna.

Är det någon som har en 60hk eller uppåt monterat på sin ca 4 meters båt?

Har inte haft ner den i vattnet än och undrar hur mycket den trycks ner och hur det påverkar antalet passagerare bak i båten.

Jag får en känsla av att båten är rätt rejäl och bör klara lite mer dyngd bak än tex min förra 4.25cm båt (Sunwin)

/Jonas

Bifogar  bilder på akterspegel, insida och utsida. (5 mm durkplåt)

Innanför ca 4cm plyfa.

post-106878-0-62659300-1473153096_thumb.jpg

post-106878-0-76257200-1473153104_thumb.jpg

post-106878-0-10004300-1473153113_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Weedo GT är den båt i storleksklassen som klarar motorer bäst av de jag kört... 90hk är rätt lagom maxmotor där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Weedo GT är den båt i storleksklassen som klarar motorer bäst av de jag kört... 90hk är rätt lagom maxmotor där...

Ja de vet jag man kör större motorer på, annan uppbyggnad på de. :)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2016-09-05 på 07:10, Nivamasen säger:

Jag fixar bild men den är väldigt förstärkt och kommer hålla. Jag är mer fundersam på hur den kommer ligga i vattnet och hur den blir att köra. /Jonas

Tjena!

Jag har haft en liknande uppsättning å det som troligen kommer hända är att den kommer att luta åt ena sidan minns inte vilken,men jag hade en sandsäck längst fram på 50-60 kg, sen är det om du ska dra typ vattenskidor och det är tungt då har den svårt att komma upp ur vattnet å det är som jag det för att båten blir kort och gräver ner baken ( jag hade ingen tilt )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...