Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
pa66

Mercury 20 hk 1978, läckage.

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som vet varför det sprutar ut bensin ur det inringade hålet.

Jag kan pumpa hur mycket som helst utan att blåsan blir stum.

post-75275-0-78207000-1473013248_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Någon som vet varför det sprutar ut bensin ur det inringade hålet.

Jag kan pumpa hur mycket som helst utan att blåsan blir stum.

attachicon.gifs-l1600 (1).jpg

Sannolikt för att nålventilen i flöttörhuset inte stänger. Gissar att det sitter det skräp i vägen för för nålen nr: 6 i denna sprängskiss. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/20%20%282%20CYL.%29/0G044027%20THRU%200G760299/Carburetor%2820-25-JET%2020%29/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Någon som vet varför det sprutar ut bensin ur det inringade hålet.

Jag kan pumpa hur mycket som helst utan att blåsan blir stum.

attachicon.gifs-l1600 (1).jpg

Sannolikt för att nålventilen i flöttörhuset inte stänger. Gissar att det sitter det skräp i vägen för för nålen nr: 6 i denna sprängskiss. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/20%20%282%20CYL.%29/0G044027%20THRU%200G760299/Carburetor%2820-25-JET%2020%29/parts.html

 

Hej. Jag har rengjort förgasaren och nålventilen stänger ( har blåst i slangen och hör hur den stänger ) kanske den är utnött?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta mer vad du gjort. Den skall inte stänga för att du blåser i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blåste i slangen samtidigt som jag sakta tryckte upp flottören  (hade skruvat isär förgasaren) och då hör man att den stänger.

Hittade just en bild till på nätet där det ser ut som om det sitter någonting i det hålet.

Det är samma nummer på denna som på min förgasare. 1364-5584 

post-75275-0-85505000-1473017145_thumb.jpg

Redigerad av pa66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågvarvs (fart) nålen saknas, Motorn bör gå som skit utan denna. Helt klart att sprutar soppa när du lägger tryck till flotörhuset när den skruven saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret. Hittade nämligen ingen sprängskiss på denna förgasare. Vart får jag tag på ett lågfartsmunstycke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret. Hittade nämligen ingen sprängskiss på denna förgasare. Vart får jag tag på ett lågfartsmunstycke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att den sprängskissen inte stämmer med denna förgasare, även om den uppvisar vissa likheter. Den dög för att visa var nålventilen sitter. Det inringade är inte hålet för en blandningsnål för tomgång (inte lågfart). Sådana brukar vara gängad direkt i godset. Mer troligt är det ett fast luftmunstycke. Oavsett vilket, så förklarar det inte att det sprutar bränsle nedströms från flottörnålen räknat.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så är inte hålet gängat. Det kan vara gänga längre in. Jag ska kolla ikväll mer noggrant. Motorn startar och går lite oroligt på tomgång. När jag har den på båten så känns motorn väldigt svag och ibland stannar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en mer välliknade skiss: 

http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercury/1978/1050208/CARBURETOR%20ASSEMBLY/parts.html

Blandningsskruven för inställning vid tomgång, sitter där den ska. Skruvspåret syns på fotot delvis dold av en metalltunga som sitter fast på spjällaxeln.

 

Munstycket där bränslet sprutar (15) kallas för Economizer. Med tanke på placeringen torde det vara ett luftmunstycke. Det skall inte spruta där om allt är just och den enda möjligheten jag kan se är att bränsle tar sig in i förgasaren där/när det inte borde. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja deras ska vara ett sådant munstycke där. Tusen tack för hjälpen. Vart kan man få tag på ett sådant munstycke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att det saknas. Det skall hur som helst inte komma bränsle i detta hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också tveksam till att du alls skall ha en "ekonomizer". HÄR och HÄR kan du se vilka motorer som har komponenten, vissa stora motorer har den tydligen som huvudmunstycke. Stort hål 0.096" = 2,44 millimeter, knappast bensinmunstycke på en 20-hästare utan ett för luft som Guestson påpekar.
[Kanske är det bara ett lufthål i gjutgodset original, sedan kom man på att fintrimma med ett riktigt munstycke för bättre bränsleekonomi? I så fall är det nog för hög nivå i flottörhuset hos din motor?]  

Boatinfo.no har en verkstadshandbok där förgasaren beskrivs som "type b" (integrated fuel pump). Finns litet tips och (risiga) bilder så bläddra gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Serienumret på båtmotorn är 5413044 och förgasaren som man får upp som sprängskiss stämmer inte till 100%. Jag är fortfarande lite fundersam. Jag ska kolla närmare ikväll och fota.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av tillverkningsnummret att döma är detta en 1979 ÅM. Denna sprängskiss för 1979 stämmer bättre. Lägg märke till att t.ex. chokespjällsaxeln är vertikal på denna. Den saknar också munstycke vid nämnda plats. Hålet tjänar antagligen bara som ventilationshål till flottörhuset.

http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercury/1979/1020209/CARBURETOR%20ASSEMBLY%2C%20COMPLETE/parts.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men idle mixture nålen sitter snett ovanför choke spjället , samma som på bilderna jag la upp tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hålet finns det ingen gänga över huvud taget, hålet går direkt till flottörhuset.

Det kanske ska vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...