zumpen 2 Postad 4 September , 2016 Hej är nu ganska säker på ett ett vinande som uppstår är från bränslepumpen. Den tappar kraft och hostar i sammband med att detta ljud uppenbarar sig. Innan jag vänder ut och in på plånboken finns det några tips hur jag kan gå till väga? Kan ett dåligt bränslefilter tex orsaka detta? Det är en VP från 2007 med 180 gångtimmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 4 September , 2016 Hej! Ja absolut! Vinandet kan bero på att pumpen inte får soppa pga ett igensatt filter. Börja med att kontrollera/byta filter. Kolla även att bränsleslangarna är hela, slangklämmor åtdragna. Den sitter även filter i inloppen på bränslepumparna. det går att rengöra dessa om man plockar isär bränsleenheten. Kolla också att filtret i bränsletrycksregulatorn inte är igensatt. Det finns en bulletin för detta, att man skall demontera filtret och ersätta det med en spårryttare. Men som sagt börja med det enklaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 4 September , 2016 Tack så mycket för ditt svar, ska börja med att byta bränslefilter hur ofta skall man byta bränsle filter förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 5 September , 2016 Tror dom flesta tillverkarna säger inför varje säsong men jag byter vartannat år. Det beror väl klart lite på omständigheterna. Hur mycket man kör osv. Jag har även ett förfilter med vattenavskiljare, därför byter jag bara vartannat år på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 5 September , 2016 Om man har en insprutningsmotor, är det en bra investering att skaffa en bränsletrycksmätare. Jag köpte en från Hansen Racing, som håller bra kvalitet. Då kan man mäta både lågtryckspumpen och högtryckspumpens tryck, utan att koppla isär någonstans. Man kan också kolla kolla tryckregulatorn. På en motor jag mätte på, var det ca 7 bar på högtryckssidan istället för ca 2,5. Då var det silen i tryckregulatorn som hade blivit igensatt av metallpartiklar från pumparna. Om man tar bort silen enligt servicbulletinen, har man löst det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 10 September , 2016 Har kollat nu och det är högtryckspumpen, den blir varm och är den som väsnas. Vad tycker ni ska man byta den eller hela skiten när man ändå håller på? Läste om en som köpte en ny högtryckspump men problemet kvarstog och han bytte hela sen endå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 10 September , 2016 Har kollat nu och det är högtryckspumpen, den blir varm och är den som väsnas. Vad tycker ni ska man byta den eller hela skiten när man ändå håller på? Läste om en som köpte en ny högtryckspump men problemet kvarstog och han bytte hela sen endå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 13 September , 2016 Inte säker på om du kan byta endast den ena pumpen, när jag bytte var jag tvungen att byta hela bränslepaketet. Det kan du kolla här: http://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx Jag tycker att du eller någon som kan, kollar inloppsfiltret till pumparna innan du byter. Jag har för mig att jag gav ca 7000 kr för min enhet så den är inte gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 13 September , 2016 Ja 7500:- kostar hela. Kommer byta hela orkar inte med nåt strul och det känns bra o byta allt då. Tack för alla svar. Hoppas den håller att köra til marinan i helgen bara, den blir jävligt varm och låter illa som fan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 13 September , 2016 Ok, hoppas att det funkar. Hålls oss informerade om hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 16 September , 2016 Hej på dig ! Är det detta ljud du hör, lyssna på den bifogade filen.... Hade själv problem för ett par tre år sedan bland annat med färgflagor och tveksam funktion så jag bytte både högtrycks och lågtryckspumpen. Båten är liksom din nästan inkörd... ca 300timmar.Jag kommer tänka mig noga för innan jag köper en Volvo igen, tycker det inte är annat en problem... Lyssna gärna inspelningen den gör sig inte riktigt rättvisa Mullret från motor har försvunnit.. Filtret är bytt innan säsongen och i år har vi endast varit ute och badat så den har inte gått mer än en halv tank. Ska kolla bränsleledningarna så att det inte är någon tjuvläcka men jag skulle inte tro det, det luktar ingen soppa i alla fall... Mvh // Shas Ljudinspelning 2016-09-16 21-40-07.wav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 17 September , 2016 Update: körde över båten till marinan idag och det gick nästan smärtfritt. Stot o väntade på en tågbro skulle öppna i ca 30 min, och efter som pumpen borjar tjuta o bli varm som satan efter 30 sec typ så stängde jag av och drev o startade osv... när välbron öppnade så blev jag så glad att jag gasade på lite och då dog fanskapet och gick EJ att starta igen. Startmotorn varken klickade eller nånting, någon somvet var detta berodde på? men 5 min senare så startade den o jag tog mig till marinan. Byer hela skiten till nästa år punkt slut. Sitter mid en iphone här lch lyckas inte lyssna på din fil Shas, ska lyssna vid datorn imorrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 17 September , 2016 Ok själv har jag hittat mitt fel... Åkte till Biltema och införskaffade ett stetoskop, att jag inte tänkt på detta tidigare.... 150kr så välinvesterade pengar... Kunde efter mindre än en minut konstatera att det var högtryckspumpen som väsnades... Så tydligt detta hördes... Började kolla bränsleledningarna och ett buntband satt en aning hårt... Lättade på detta och ljudet ändrade sig direkt... Lyssnade även på lågtryckspumpen och den var väldigt tyst... Ryckte lite i kablarna och då hoppade den igång och högtryckspumpen slutade efter ett tag att väsnas.. Ja så kan det vara Ibland gäller det bara att lugna ner sig ett par varv och tänka.... Konstigt att båten gick överhuvud taget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leer4you 0 Postad 20 September , 2016 Hej! Ja absolut! Vinandet kan bero på att pumpen inte får soppa pga ett igensatt filter. Börja med att kontrollera/byta filter. Kolla även att bränsleslangarna är hela, slangklämmor åtdragna. Den sitter även filter i inloppen på bränslepumparna. det går att rengöra dessa om man plockar isär bränsleenheten. Kolla också att filtret i bränsletrycksregulatorn inte är igensatt. Det finns en bulletin för detta, att man skall demontera filtret och ersätta det med en spårryttare. Men som sagt börja med det enklaste. Hej Tollaren/ Skulle vilja ha lite hjälp med anvisning vart denna bulletin går att hitta! Har också problem med bränslepumpar!! Byttes av varv för att få garantin på 24 månader annars 12! Båten gick jätte bra i 4 tim sedan samma problem igen! Påpekade då detta med regulatorn och dom säger att något sådan behövs inte kollas, eller det har inte med saken att göra! kan tillägga att det är dom nya pumparna med nytt artickel nr! Har ingen lust att ta upp båten innan detta är fixat! har ju ingen lust att börja 2017 sesongen med strul ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 21 September , 2016 Hej! Här kommer länken: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/156%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20PB%20%20%20P-23-7%20%20%20N03%20%20V01%20%20%20%20%20%20%20Fuel%20Pressure%20%20Regulator.pdf Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leer4you 0 Postad 22 September , 2016 Hej! Här kommer länken: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/156%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20PB%20%20%20P-23-7%20%20%20N03%20%20V01%20%20%20%20%20%20%20Fuel%20Pressure%20%20Regulator.pdf Lycka till! Hej och super tack för all information om detta ämne! Bästa och roligaste tråden jag sett och läst! Lite reflektion om vad ni hållt på med! Har ni motor försäkring på era båtar? 10 år eller yngre så går det ju att ta en sådan försäkring o sedan låta varvet kolla på era problem! Jag köpte en 2008 27 fotare med 5,7 GXI-J och åkte i ca 30 min o båten la av! Pumparna bytta 2 år tidigare då i privat regi! = 1 års garanti! Nu lämnade jag in min båt p varvet o dom bytte pumpar = 2 års garanti. Var ute igen o båten gick som kulor o krut var sedan ute helgen efter igen o då kom jag upp i planing o båten la av igen lika dant som första gången! Tillbax till varvet o då gick den ju alldeles utmärkt igen när dom provkörde! Kan ju säga att jag kollat allt som ni nämnt i era inlägg! (stor nytta) Men just med att byta klipps i regulatorn säger dom att dom aldrig varit med om så vi får se hur det går! Skall maila denna Bulletin till varvet! Ps kan ju säga att motorn aldrig dör utan jag får dra av på gasen och kan hålla ca 6-8 knop o tar mig hem igen! Med vänlig hälsning Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 23 September , 2016 Jag har ingen motorförsäkring då motorn är från 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 23 September , 2016 (redigerade) Men jag har motorförsäkring och det var en bra idé. 5000:- i självrisk är ju bättre än 7500:- och att man måste göra jobbet själv Redigerad 23 September , 2016 av zumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 24 September , 2016 Jag har utökad maskinskadeförsäkring på min motor som snart fyller 10 år. Fick ersättning på 10000 minus 1500 i självrisk när bröstkåpan sprack och det krävdes motorlyft för att reparera. Känner mig överlycklig över att ha tecknat denna försäkring förra året! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 24 September , 2016 Det var inte dåligt med 1500:- i självrisk. Våra nåtar är troligtvis lika gamla alltså, vet du vad som händer med försäkringen nu när dom blir över 10 år gamla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 24 September , 2016 Min båt är äldre men motorn är 06. Jag har försäkrat ner den, nästa säsong är motorn ändå för gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser