Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Lundhgren93

Vp aq130a med 250 drev dör vid tomgång/gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej! Har en vp aq130a. Var ute och

Körde idag så började båten gå ojämt på låg fart. Sedan när man gasar på så dör den. Och märkte även nu att efter ett tag på tomgång så dör den oxå. Vad kan felet vara må tro? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, kan ju vara vad som helst, sopparelaterat skulle jag sätta en slant på. Men kan också vara tändspolen som bråkar när den är varm.

Om det är original tändprylar så finns ju även kondensator o brytarspetsar.

Du har inte fått vatten i soppan vid tex tankning eller otätt tanklock om det tex regnat.

 

Du får nog börja riva lite för att utesluta vissa detaljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ! Ska plocka isär soppafilter och så i veckan! Brytarspetsar, stift, kondensator, rotor, kablar och fördelarlocket är nytt. Men det kanske är tändspolen som du säger. Kanske lika bra att byta den samtidigt,

Mvh Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har ju stått ett tag så kan mycket väl blivit kondensvatten i tanken. Märkte även att den startar bra efter några minuter då den lagt av. Men försöker man direkt efter så vill den inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den går ett tag innan den stannar så tror jag mer på dålig tändspole än vatten i bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej,

Googla:

nålventil 59860712

 

Dessa ventiler ska stänga när flottören är i topp, men är dom slitna så kan bensinen "flöda över" och orsaka de problem du har. Motorn brukar ryka och oljan lukta bensin....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar! Ska rengöra förgasarna, soppapumpen, filter, och luftfilter samt byta spole. Ska man köra standardspole eller högeffekt? Är det nån större skillnad?hur ser man på nålventilen om den Är sliten? Tog även loss alla tändstift och märkte att alla var "blöta" förutom den första. Den såg rätt sotig ut bara. Vad skulle det kunna bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med blöta? typ bensinblöta eller vatten, brukar bli droppar på stiften i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rensat flotörhuset i förgasarn nu. Var rätt mycket skit dära, så skulle inte förvåna mig om det var det som gjorde att den gick dåligt. Är det någon idé att öppna övre delen av förgasarna och rengöra också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja rengör allt du kan när du ändå håller på, det är ju irriterande om du inte löst problemet trots allt jobb. En AQ130A, har du Zenith-Stromberg förgasare med membran? Du kan ju passa på  att byta dessa också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja rengör allt du kan när du ändå håller på, det är ju irriterande om du inte löst problemet trots allt jobb. En AQ130A, har du Zenith-Stromberg förgasare med membran? Du kan ju passa på att byta dessa också.

Ok! Japp det har jag. Jo det vore surt.. Då byter jag dom samtidigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är förgasarna ordentligt rengjorda och bytt membran och packningar. Det var bra med skräp i förgasarna och även hål i ett av membranen, kan kanske varit det som var problemet?

Alla filter är rengjorda, tändspolen bytt och ventilationen till tanken ok. Ska ställa tändning och justrera ventilspelen på lördag och sedan starta och se hur den går i sjön.

Såg även att varvmätarn lever sitt eget liv och hoppar fram och tillbax, fungerar ibland och ibland inte.. Kan de ha och göra med dålig tändspole?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det originalvarvräknaren som sitter kvar så brukar det felet uppträda när det blir oxid på omkopplaren för antal cylindrar, den sitter på baksidan av instrumentet. Kan vara dold under en etikett.

 

Vilket fall som helst kolla in vredets position och ta en liten skruvmejsel och vrid fram och tillbaka, detta brukar få bort oxiden, ställ vredet i ursprungsläget, dvs 4 cyl. Kan även vara märkt a, b, c, d därför viktigt att se läget innan man börjar vrida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Märkte nu även att det luktade bensin om oljan. Jan de ha att göra med att membranet var trasigt? Kollat nålventilerna och dom stänger ordentligt. Kan man köra med olja som har bränsle i sig eller bör man byta ? Har kört med den oljan ca 4 timmar bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar allt kanon ! Bytt bränslepump, laddrelä och kol i generatorn också. Märkte att den inte laddade. Och ny olja i motorn gjorde nog susen. Men åter igen varvmätarn, det är en varvmätare från vdo. Ser ut att vara original. Det finns ingen inställning för antal cylindrar på den. Putsat av alla kontakter och satt tillbaka igen. Men den hoppar fortfarande fram och tillbaka, och ibland måste man knacka igång den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte finns en liten omkopplare på baksidan, svårt att tänka mig att VDO gjorde ett instrument bara för 4-cylindriga motorer, men kanske har fel.

 

Kan vara ett litet hål där man får in en liten skruvmejsel. kan vara dold av något tex etikett monteringsbygel etc etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om visarnålen på varvräknaren pendlar en del fram och tillbaka beror för det mesta på att brytarspetsarna är slitna, och om dom är slitna beror det i sin tur på att kondensatorn är kass.

Varvräknaren får nämligen sin signal från brytarspetsarna på litet äldre bensinmotorer.

 

Men när du ändå byter brytare och konding kan det vara lika bra att byta tändspolen samt tändkablarna, samt noga inspektera fördelarlockets insida, samt anslutningrana på utsidan. Eller lika bra att köpa ett nytt sådant också.

 

Sedan kan hela fördelaren vara sliten, det kan vara glapp i axlen.

Brytarlösa tändmoduler är inte lika känsliga för slitna fördelare som meknaniska brytarsptsar är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Allt du beskrev nyss är nytt , kablar, stift, rotor , fördelarlock, brytare , kondensator, spole :/ oftast måste man knacka på varvmätarn. Då går den igång ett litet tag sen dör den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...