Gansmoe 0 Postad 2 September , 2016 Tjenare, Jag är nu ute och tittar på båt med inombordare och drev för första gången. Jag har ingen erfarenhet alls och behöver lite guidning... I ett av dom intressanta objekten jag tittat på, sitter en Indmar 5.7 (förgasare) från 2009 med Penta 290 DP. Vad är Indmar för något. Hittar man prylar till denna? Limpor och knän t.ex, eller vad man nu kan tänkas behöva för reservdelar i framtiden. Passar Penta-prylar på detta block? Det är ju ändå en Cheva smallblock... Eller funkar det inte så? Angående 290 drevet... Vad ska man titta på? Bussningar, glapp mm... Tacksam för alla råd man kan få:-) Hadé gott! //Gansmoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 September , 2016 Indmar är en stor motorbyggare i USA. Men som du skriver allt är i princip GM. Reservdelar finns det gott om. Tror, med betoning tror, faktiskt att VP limpor o knän passar. Ang 290 drevet så trimpumpen är en sak som kan ge upp, även trimcylindrar. Kolla så drevet inte sjunker när det är upptiltat, Bälgar, oljan, glapp i styrleder och drevets yttre finish. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gansmoe 0 Postad 4 September , 2016 Tack Gelis för mycket bra info... Jag har hittat ett annat objekt nu, (likadan båt) med en Penta AD41a med okänt drev på. Han tror det är ett äldre VP290. Han vet heller inte hur många timmar motorn har gått. Jag har läst lite om Ad41 här på forumet, och det verkar vara en evighetsmaskin om man sköter den rätt... Jag ska åka och känna och klämma på den i alla fall. Vad tror ni är bästa motorvalet? Indmar bensin V8 från 2009, eller Penta Ad41 från 1989? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 September , 2016 Vad är det för båt, om man inte vet det så är det omöjligt att svara varken bu eller bä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gansmoe 0 Postad 9 September , 2016 Sorry för sent svar, men det blev i alla fall en Nidelv 23 DC, med Penta AD41 och 290 DP drev. Jag tackar för hjälpen! //Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser