Bvikinge 0 Postad 2 September , 2016 (redigerade) Hej Funderar på att köpa en mercury 402 men säljaren säger att den klingar till på högsta gas, är detta något att bry sig om eller inte?, han erbjuder provkörning på sjön och säger också att den går bra annars. Tacksam för snabbt svar Redigerad 2 September , 2016 av Bvikinge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 September , 2016 (redigerade) Hej, provkör gärna och lyssna. Filma gärna motorn när den "klingar till" (med ljud naturligtvis).Lägg sen upp filmen på t.ex. YouTube, plus en länk till filmen i forumtråden nedan. Då kan du nog få tips om tänkbara orsaker till klingandet. Och få ett hum om vilken prisnivå du kan acceptera.Har tre gissningar utan att ens ha hört...1. Topplockspackning (om ljudet bara hörs kortvarigt vid fullgas).[inte för att jag förstår varför ljudet uppkommer men i DENNA FORUMTRÅD talas om "pinging noise" under ett par sekunder vid WOT (Wide Open Throttel = fullgas)? En verkstad åtgärdar packningen och problemet upphör.]2. Förtändningen fel, motorn "spikar" på klassiskt vis (om ljudet hörs kontinuerligt vid höga varv).3. En högoddsare men sitter svänghjulet det allra minsta lilla löst så kan det nog "pinga" rejält (fast i så fall ständigt på de flesta varvtal)? Redigerad 3 September , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 10 September , 2016 (redigerade) Jag har sökt info på amerikanska siter om 402:or, då jag har en själv. Ngnstans stod det om vevlagerproblem på höga varv. Här är ngt annat, läs texterna nedan. Redigerad 10 September , 2016 av Fjelie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser